
tekst i foto: Marko Pecotić, listopad 2013
proizvod: HiDiamond "Diamond 9" interkonekt
proizvođač: HiDiamond S.R.L., Italija [www.hidiamond.eu]
cijena: 2x1m RCA = oko 2.170 EUR
engl. verzija: LINK
O kabelima su na internetu napisane tisuće i tisuće članaka. Kabeli su možda i najčešće raspravljana tema među audiofilima. Jedni smatraju da su kabeli najobičnija magla, drugi se u kabele žestoko zaklinju tvrdeći da se dobar zvuk ne može dobiti bez investiranja u skupe kabele. Istina je, kao i uvijek, vjerojatno negdje između.
Posebno mnogo prašine u zrak dižu strujni kabeli. Neki će glasno istaknuti kako je nemoguće da strujni kabel ima ikakav utjecaj na zvuk kada se iza njega nalaze deseci metara najobičnijeg drota koji su ugrađeni u zidove - kako je onda moguće da 2 metra strujnog kabela čine razliku u zvuku? Odgovor na to pitanje vjerojatno nitko ne zna, a mislim da ni ne treba razbijati glavu traženjem odgovora na to pitanje. Pustimo teoretiziranje na stranu, važna je samo jedna stvar - zvuk. Da li strujni kabel čini ili ne čini razliku u zvuku?
Da, kabeli se - bez ikakve sumnje - čuju. Da li su kabeli važan faktor u zvuku sustava? Da. Da li današnji kabeli u globalu imaju prenapuhane cijene? Da. To znači da visoka cijena kabela nije ujedno i garancija dobrog zvuka.
Ekvilizacija je pogrešan put
Koja je uloga kabela? Imam dojam da audiofili često upotrebljavaju kabele za ekvilizaciju zvuka sustava. Drugim riječima, da s kabelima pokušaju ispraviti sve nedostatke u zvuku svog sustava (npr. da se "pojača" bas, stišaju visoki itd). Hmm... Moram priznati da mi ni danas takav koncept nije jasan. Mišljenja sam da je takav pristup potpuno pogrešan i promašen. Zašto potrošiti novce (nerijetko velike iznose) na kupnju kabela koji će možda ispraviti nedostatke u zvuku sustava? Ako se zvuk sustava želi ispraviti i ekvilizirati, nije li onda jednostavnije (i jeftinije!) poigrati se s tonskim kontrolama na (pret)pojačalu? Ako se audiofile pita, imam dojam da je odgovor na to pitanje negativan...
Nedavno sam bio u gostima kod jednog audiofila koji je isprobavao 2 skuplja zvučnička
kabela (svaki red veličine 1.500 EUR). Već duže vremena se žalio da mu u zvuku sustava nedostaje više basa, pa je posudio ta 2 kabela ne bi li možda
s njima dobio traženo. Napomenuo sam mu da bi možda bilo bolje da uzrok manjka basa potraži u pogrešnom smještaju zvučnika, ili
da možda problem leži u pojačalu ili zvučnicima (te da njih zamjeni umjesto da s kabelima pokušava izvući više basa). Čovjek se uvrijedio kada sam mu to rekao.
A od ta 2 zvučnička kabela, jedan je imao nabrijan, uzdignut i napumpan bas (drugim riječima: čisti loudness u basu), i to se njemu jako dopalo. Napomenuo sam mu da će potpuno isti zvučni efekt dobiti ako bass tonsku kontrolu na pretpojačalu okrene u desno, a ta ga radnja neće koštati 1.500 EUR. Čovjek se uvrijedio kada sam mu to rekao. Na kraju je, naravno, i kupio taj kabel... Mislim da važnu ulogu u toj cijeloj priči ima i psihologija (tj. ego), odnosno želja za posjedovanjem skupog i brendiranog kabela.
Mislim da je potrebno vratiti se temeljima slaganja Hi-Fi sustava. Svaki sustav sastoji se od 3 osnovne karike (izvor zvuka - pojačalo - zvučnik). Spojen i s najobičnijim 'šrot-drot' kabelima, sustav bi, ako su te 3 karike u međusobnoj sinergiji i ako su uređaji sami po sebi kvalitetni, trebao svirati dobro (naravno, u kombinaciji s kvalitetnom sobnom akustikom i zvučnicima koji su dobro postavljeni u prostoru). Ako korisnik nije zadovoljan sa zvukom svog Hi-Fi sustava (ima previše visokih, premalo basa...), onda treba zamijeniti neku od 3 osnovne karike sustava, ili dati nekome da mu riješi akustiku, ili poraditi na boljem smještaju zvučnika. A ne trošiti lovu na kabele koji će, kao fol, spasiti zvuk sustava...
Par riječi i o ovom kabelu...
Diamond 9 je top model interkonekta ovog talijanskog proizvođača. 1.700 EUR su svakako veliki novci za komad žice, a opet - ako ćemo pogledati koliko koštaju top modeli drugih proizvođača, još će ispasti da tih 1.700 EUR i nisu veliki novci.
Unutar Diamond 9 interkonekta nalaze se po četiri bakreno-grafitna vodiča. Sami vodiči su izrađeni po patentiranoj 4VRC tehnologiji, prema kojoj se bakar "kuha" četiri puta na različitim temperaturama kako bi se dobile što manje vrijednosti induktiviteta, kapaciteta i otpora, a potom se taj isti bakar miješa s grafitom. Prema riječima proizvođača, uloga grafita je da blokira prolazak šuma koji prolazi kroz električni (tj. glazbeni) signal. Dielektrik je XLPE (vrsta polietilena) koji, prema tvrdnjama proizvođača, ima puno bolja svojstva od Teflona. Kabel je terminiran s rodijumskim RCA navojnim konektorima, a za usviravanje mu je, prema riječima proizvođača, potrebno minimalno 150 radnih sati. Kabel je debel oko 20 mm na sredini, odnosno oko 10 mm na krajevima.
Zvuk
Generalno, kabel je neutralan i tonski (timbralno) potpuno zdrav uzduž cijelog frekvencijskog spektra. To znači da ništa ne strši i da ničega ne nedostaje.
Ovo je kabel koji sve pušta van, kao da je netko - kako bi Dalmatinci rekli - otvorio špinu. Sve pušta van, ništa ne dodaje ili kolorira. Instrumenti su veliki, fizički opipljivi i puni, nipošto suhi ili mršavi. Doboš ima zrak, veličinu, dah, hrpu detalja i sustaina. Klasična gitara je velika, s jasnim razlikovanjem svakog tona i svake žice. Vokali su odlični: odlično grlo vokala, rezonancije grla, veličina vokala, zrak oko vokala itd. Stage je velik i raskošan. Timing je odličan.
Bas je točno onakav kakav i treba biti: dubok, brz, primjerenog volumena. Netko će možda prigovoriti da basu nedostaje više volumena i "mesa", no radi se o tome da je bas točno takav kakav i treba biti: bez napuhavanja, loudnessa i atraktivnosti.
Visokotonsko područje je čisto, detaljno i otvoreno (bez oštrine ili iskričavosti), ujedno ono nije i hiper-detaljno. To ne znači da visokotonsko područje na ovom kabelu nije detaljno, radi se o tome da ovaj kabel iz visokotonskog područja neće iscijediti onaj zadnji, najsitniji detalj.
Da zaključim, ovo je odličan kabel. Uzevši u obzir njegovu cijenu i prikazan zvuk, moja konačna ocjena iznosi: 9/10.