AKG K701 vs. AKG K712PRO
tekst i foto: Marko Pecotić, veljača 2020
proizvodi: AKG K701 i AKG K712PRO slušalice
proizvođač: AKG [akg.com]
cijene: K701 = 449 USD, K712PRO = 499 USD
Nakon što je u grupnom testu
slušalica do 400 EUR K701 tako
superiorno promarširao pregazivši konkurente, zanimalo me što nudi, kako se ponaša, tj. kako zvuči model iznad u AKG katalogu: K712PRO.
K701 se na tržištu nalazi zadnjih 15-ak godina, dok je K712PRO na
tržištu prisutan zadnjih cca 7 godina. Pretpostavljam da je intencija proizvođača bila da s modelom K712PRO popuni rupu između modela K701
(četvrti model odozgo u katalogu) i dva top modela (K812 i K872).
Udobnost
Razlika nebo-zemlja. U korist K712PRO. Nakon K712PRO, na glavu staviti K701 je kao podvrgnuti se španjolskoj inkviziciji. Iako su
iste težine, kada je staviš na glavu, imaš dojam da je K712PRO lakša slušalica. K701 je znatno tvrđa na glavi. K712PRO se, u odnosu na K701, može sa svake strane za par
mm više rastegnuti prema dolje (i za najveće glavonje). Rajf na K701 je dosta tvrđi i neudobniji. Obje
slušalice imaju pomalo loose osjećaj pritiska na glavu, što mi nimalo ne smeta.
Build quality
Nema tu nekih značajnih razlika. Kod obje slušalica dominira plastika, te imam dojam da bi obje slušalice trebale niz godina raditi bez habanja.
Izgled
Vidljiva je velika promjena u izgledu slušalica. Dok je K701 kombinicija nekakve sterilne apoteke i šminkeraja, K712PRO izgleda funky, svježe i moderno.
Pogled na donju tablicu:
AKG K701 | AKG K712 PRO | |
---|---|---|
Tip | Otvorene | Otvorene |
Deklarirana impedancija | 62 Ohm | 62 Ohm |
Deklarirana osjetljivost | 93 dB/mW | 93 dB/mW |
Masa | 235 g | 235 g |
Dužina kabela / odvojiv kabel | 3 metra / ne | 3 metra / da |
Made in | Kina | Slovačka |
Na tržištu od | cca 2005. | cca 2013. |
Godina proizvodnje testirane slušalice | sredina 2017. | * |
* - proizvođač nije dostavio traženi podatak
Usviravanje
K712PRO nisam promatrao kako se ponaša tijekom usviravanja i koliko sati mu za isto treba, samo sam ga pustio da, poput K701, odradi 450
sati prije testiranja.
Nakon usviravanja, krenuo sam s testiranjem. Prvo ih spajam na mobitel. Uzdam se, gledajući gornju tablicu, u to da obje
slušalice imaju identične vrijednosti. Slušam i slušam, cijelo vrijeme nešto ne štima, imam
dojam da K712PRO svira glasnije. Ne samo glasnije, na istoj podešenoj glasnoći na mobitelu (maksimalnoj), iz K712PRO sam dobio više i glasnoće i
dinamike, dok je K701 na istoj glasnoći zvučao tiše, imao slabiju dinamiku, odnosno mlohaviji i mlakiji zvuk. Iz navedenog zaključujem da K712PRO ima ne samo višu
osjetljivosti, nego i da je lakši za pogon (u smislu snage i u smislu napona). Kasnije mjerenje SPL metrom pokazalo je da je K712PRO glasnija za nemalih
3 dB od K701, uzmite u obzir ovaj podatak ako ćete komparirarati ove dvije slušalice.
K701 posjedujem od ranije, K712PRO sam kupio (nove) za potrebe ovog te(k)sta.
Zvuk
Napomena: u svaki CD cover sam ubacio link na Youtube koji se otvara u novom prozoru.
CD The Jimy Hendrix Experience "Are you experienced"
(Sony - Experience Hendrix 88691938902, broj 16 na disku: The wind cries Mary)
- šum trake je značajno jasniji na K701, kao i mikrodinamika generalno. K712PRO je odlična slušalica, njezin je zvuk tamnije nijanse u odnosu
na K701. Šuma trake ima i na K712PRO, ali je tamnije nijanse. Zvuk gitare je puniji na K712PRO. Vokal na K701 je malo udaljeniji od slušača,
pa imaš dojam veće dubine zvuka. K701 ima značajno bolji osjećaj za ambijent. K701 ima više zraka i slobode u zvuku, ujedno i više tvrdoće u zvuku.
K712PRO ima veći zvuk od K701. K712PRO: nedostaje mu više sparkle koju ima K701. K712PRO ima popunjeniju mid/bas sekciju. K701
zvuči sirovije, što je ovdje kompliment. K701 zvuči uzbudljivije. Udarac palice po dobošu zvuči šuplje, tupasto,
neispravno na K712PRO (u odnosu na K701, fali mu više druka, sustaina, svježine).
CD Clint Bradley "Riding after midnight"
(Bluelight records 331712, broj 1 na disku: Riding after midnight)
- na K701 su žice akustične gitare jasnije, reskije (u pozitivnom smislu). K712PRO ima puniji vokal, ujedno i blago nazalniji, kao da je pjevač prehlađen,
kao da u tom dijelu frekvencijskog spektra postoji neka rupa. K712PRO ima širi zvuk. K701 u globalu ima više svježine u zvuku.
K712PRO ima popunjeniji donji dio frekvencijskog spektra, K701 ima jasniju mid/high sekciju.
K701: vokal je jasniji, prirodniji, na K712PRO je vokal nazalniji. K712PRO: dojam laganog loudnessa. K712PRO ima tiše, povučenije srednjetonsko područje od K701.
Na K701 je više sparkle u zvuku. Na K701 je sve jasnije u zvuku, svaki instrument.
CD Johnny Cash, Willie Nelson "VH1 Storytellers"
(American 88697185202, broj 2 na disku: Worried man)
- K712PRO ima puniji zvuk, K701 malo mršaviji. K712PRO gura oba vokala bliže glavi slušatelja, K701 ih udaljava. K701 ima jasniji zvuk, jasniji prikaz žica na
akustičnoj gitari. K701 ima jasniji zvuk, jasniji prikaz razlika u ova dva vokala, tonski ispravniji zvuk,
više I'm there dojam, jasniji uvid u snimku.
CD Ivo Pogorelich "Chopin - 4 Scherzi"
(Deutsche Grammophon 439947-2, broj 2 na disku: Scherzo no. 2)
- K701 ovdje može poslati K712PRO na kiosk po cigarete. Velike razlike u korist K701. K712PRO ima neku nazalnost negdje u možda donjem
dijelu srednjetonskog područja, zbog čega te tipke zvuče nazalnije, neispravno, gotovo s naznakama nekog loudnessa. K701 je malo siroviji i sušlji u donjem dijelu,
K712PRO je popunjeniji u donjim tipkama. Visokotonsko područje je bolje, jasnije na K701, na K712PRO je ono suzdržanije. K701 ima bolji sustain tipki.
CD Alison Krauss "So long so wrong"
(Rounder CD0365, broj 14 na disku: There is a reason)
- K701 ima duži sustain tonova. K712PRO ima puniji zvuk instrumenata. Na K701 je organizacija zvuka (tzv. fokus) bolja,
urednija, na K712PRO je ta slika malo razlivenija. K712PRO ima smireniji zvuk, punije tonove. Obje slušalice imaju odličnu (makro)dinamiku.
CD v/a "Tutti! - orchestral sampler"
(Reference recordings RR-906CD, broj 1 na disku: Rimsky-Korsakov - Dance of the tumblers)
- K712PRO ima tamnije kolorite u odnosu na K701. K712PRO ima detalja, ali oni su tamnije boje u odnosu na K701. K701 ima jasnije tranzijente puhača.
Rekao bih da K712PPRO nije za klasičnu glazbu, previše je tu farbanja, pa ova nabrijana audiofilska snimka zvuči još nabrijanije, tonski neispravnije, atraktivnije.
K712PRO ima odličnu (makro) dinamiku. K701 ima jasniji zvuk. K712PRO ima veći zvuk, ujedno i dojam da je netko stisnuo lagani gumb loudness.
CD Julian Bream "Spanish guitar recital - plays Albeniz, Granados & Ridrigo"
(Sony - RCA 74321-179032, broj 4 na disku: Suite espanola, opus 47, Sevilla)
- K701 jasnije iznosi sitne fraze. Na K701 se jasnije čuje da Bream svira s noktima, na K712PRO je više dojam da svira s prstima (tj. jagodicama). K712PRO ima veći zvuk,
puniji zvuk. K712PRO: dojam većeg zvuka. K701 ima bolji attack na žicama. K701 ima svježiji, jasniji zvuk. K701 ima više live zvuk od K712PRO. K712PRO: mekša prezentacija zvuka.
CD Kawasaki 3P "Idu Bugari"
(Dancing bear DBCD-206, broj 3 na disku: Ni da ni ne)
- K701 ima više zraka i daha, svježine i sustaina. K712PRO ima više volumena (popunjenosti) u bas gitari. K701 ima mršaviji zvuk bas gitare.
CD Bizet: "Carmen - Highlights"
(Decca 458204-2, broj 12 na disku: Les voici, les voici!)
- božanska glazba. Ovdje se radi o gro vokala, i ženskih i muških, plus instrumenti, plus veliki dinamički kontrasti. K701 ima prirodniji zvuk, nema privida lagane kaše koju
ima K712PRO. K712PRO nema tu živost zvuka koju ima k701.
CD v/a "The ultimate demonstration disc"
(Chesky UD95, broj 27 na disku: snimka kontrabasa)
- K712PRO ima veće tijelo kontrabasa od K701. K701: više zraka izlazi iz tog istog tijela kontrabasa, K712PRO: kao je netko preko kontrabasa stavio plahtu ili
kontrabasu začepio rupe. K712PRO ima masivnije (ne i muljave ili razlivene!) tonove koji izlaze iz kontrabasa. K701 daje više "osvjetljenja" u kontrabasu nego K712PRO.
K712PRO ima sporiji timing basa, kao da se vuče. Na koliko mjesta na netu sam pročitao da K701 nema basa,
kako pogrešno, ljudi samo nisu adekvatno kvalitetno pojačalo spojili na K701, kod K701 je poanta na kvaliteti, ne na kvantiteti basa, govorim o "stvarnom" basu,
ne o tupa-tupa hip hop basu.
Zaključak
Generalno, možemo reći da je K701 bolja za klasičnu glazbu, K712PRO je možda bolja za rock i pop. Razlika je u prezentaciji zvuka, obje slušalice su dobre,
K701 to radi jasnije i prirodnije, K712PRO je više na povučenijoj strani zvuka.
Koju od ove dvije slušalice bih dugoročno zadržao za sebe? Zadržat ću obje. A što ako bih ipak morao odabrati samo jednu? Odabrao bih K701. Teža i prgavija za pogon,
neudobnija na glavi, ali ona je ta.
K712PRO možete slušati spojenu na dedicated pojačalu za slušalice, a to pojačalo ne mora biti neka skupa ezoterija. Možete je bez problema slušati i tako da je uštekate direktno u
laptop (u laptop da, u mobitel u načelu ne - pitanje je da li ćete biti zadovoljni dobivenom količinom glasnoće i dinamike). K701 radije nemojte spajati na mobitele,
laptope... Dedicated pojačalo za slušalice se podrazumijeva, i to ne neko koje košta par stotina eura. Isto se odnosi i na izvor.
O kabelima radije da ne pričam, nije ni vrijeme ni mjesto.
Over and out. Peace to the world.