"ODABIR AUDIO SISTEMA"
tekst: Dean Baričić, studeni 2007
Pokušajte se na početku sami zapitati koliko mi kao audiofili
uistinu biramo sisteme, odnosno pojedine komponente, a koliko je ta konstatacija
upitna. Naime, radi se o tome da smo uvelike izloženi medijskoj promidžbi
određenih brandova, kako u audio sferi tako i inače u potrošačkom svijetu u
kojem, htjeli mi to ili ne priznati, pripadamo. Moguće je postaviti i pitanje
odnosa kvalitete samih uređaja u odnosu na njihovu stvarnu i realnu vrijednost.
Možda je teško pri tome govoriti o realnoj vrijednosti samih komponenti, znajući
pri tome da se one razvijaju kroz dulji period u inženjerskim timovima ili
glavama osebujnih audio konstruktora, a što uvijek predstavlja veliki trošak. Pa
opet ne mogu ne primijetiti da su danas komponente takozvanog high-end statusa s
cijenama otišle u nebo. Donekle bi se ista činjenica mogla protumačiti zakonima
ponude i potražnje ili jednostavno trgovačkim riječnikom rečeno "svaka roba ima
svojeg kupca". Po svemu sudeći čini se da je to usistinu tako, jer teško je
objasniti, pa i posvjedočiti stvarnu kvalitetu uređaja čija nabavna cijena
premašuje često i godišnju plaću Europljana ili stanovnika nekog drugog
bogatijeg svijeta. Uzevši u obzir da je prosječna zaposlenička plaća u Hrvatskoj
oko 4.500 kn, teško je opravdati i kupovinu uređaja skupljih od tri prosječne
hrvatske plaće, a da to obitelj ne osjeti na vlastitoj koži.
U tom svjetlu dade se naslutiti i moje razmišljenje kako pri
kupovini audio komponenti od kojih će biti izgrađen naš hi-fi sistem nismo posve
slobodni. Dakako da se to može sasvim uvjetno reći, jer nitko vam ne može
oduzeti slobodu biranja, samo se postavlja pitanje da li je već ranije netko
nešto odabrao za vas. Međutim ono što bih htio naglasiti sastoji se u mojem
poimanju te "ograničene" slobode, koja je opet uvjetovana raznim recenzijama i
medijskim kampanjama. U stvari, čini mi se da danas i mnoge ozbiljnije tvrtke
dosta novaca ulažu u marketing, što je po sebi razumljivo, uvažavajući činjenicu
da reklama pomaže postizanju cilja prodaje što većeg broja uređaja, a s time
vezano i ostvarivanja veće dobiti. Na tom tragu mogu također primijetiti, a što
sam nedavno komentirao s jednim od audio prijatelja, da današnji svjetski audio
konstruktori možda manje znaju o samoj glazbi, da ne govorim o znanju sviranje
jednog ili više instrumenata te čitanja nota i partitura, nego u vijeme pionira
hi-fi-a (čast malom broju izuzetaka). U tom svjetlu javljaju se i trendovi i
pomodarstva u poimanju kvalitetnog zvuka, kao da stalno treba izmišljati toplu
vodu. Da li bi to baš tako trebalo biti? Činjenica je da dolazimo i do
paradoksa, koji nas navodi da svaka generacija novih modela nekog proizvoda mora
apriori biti puno bolja od predhodnika. Na svakom ponaosob je da sama razmisli o
istom pitanju "revolucije" u svakom novom proizvodu.
S tim u svezi ne može se zanemariti činjenica da audio
komponente svakim danom, a uz razvoj tehnologije, postaju sve savršenije,
međutim isto priznavanje napretka ne znači da se pomak dešava linearno i uvijek
sa uzlaznom krivuljom. Nadalje bih usporedio slike vrhunskih plazma i LCD-a
kojim se ne može odreći kristalno čista slika, ali koja po riječima nekih
prijatelja, znade biti toliko čista i jasna da postaje zamorna. Možete jasno
posegnuti za opcijom MOVIE, koje onda umjetno sfumira sliku i radi je mekšom,
međutim to je samo jedna od mogućih tipki za igranje. Slično bih primijetio i u
svezi težnje da zvuk bude prožet prevelikom čistoćom, a kojoj teže kako određeni
konstruktori tako, a tako i konzumenti. Radi se jednostavno o tome da i čistoća
ima svoje granice do kojih seže, a kada se pretjera, kao što se danas sa svačim
često pretjeruje, stvari baš i ne izgledaju bajne. Vještina i mudrost je u
životu naći pravu mjeru i od date tehnologije izvući ono najbolje.
Da zaključim ovo ponoćno razmišljanje riječima da sam osobnog
uvjerenja da i prečesto mladi audiofili prihvaćaju tuđa mišljenja i savjete o
kvaliteti i poimanju zvuka bez potrebne doze kritičnosti. Dešava se pri tome da
onda bezuvjetno ponavalju kao papagaji ono pročitano, pri čemu sami sebe
uvjeravaju u istinitost određenih tvrdnji.
Pošaljite nam svoje komentare putem maila
Komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti