AUDIO PODLOGE
tekst: Boris Arnautović, svibanj 2006
Audio podlošci su zasigurno jedna od najraspravljanijh tema u audio
biznisu. Kao što već svi audiofili znaju da podloga na kojoj stoji audio uređaj
mijenja zvuk (na bolje ili lošije), potrebno je i naglasiti da tu postoje mnoge
zablude.
Medijapan (mdf) je jedan od najboljih materijala za izradu ploče na kojoj
se nalazi audio oprema. Što se tiče mramora kao podloge, to je loš odabir.
Zašto? Zato jer se mramor ponaša kao staklo, dakle odbija rezonaciju (umjesto da
upija) koja je vrlo vrlo loša po sam zvuk sistema, tj. audio uređaja. Priznajem
da mramor jako lijepo izgleda, no sonično gledano on je vrlo loš izbor.
Iz vlastitog iskustva sam uočio kako se zvuk pojačala mijenja
postavljanjem različitih vrsta podloga. I zaključio sam da su mramor i staklo
jedan od najgorih mogućih izbora.
Da stvari budu nevjerovatnije, u mom se sistemu zvuk drastično mijenja
ako mi se pojačalo (modificirani 47Lab - opa.ur.) nalazi na dnu racka, a ne na
vrhu. Vjerovali ili ne. O čemu se tu točno radi mogu samo nagađati.
Nedavno sam se susreo s apsorberima za audio uređaje koje proizvodi jedna
firma. Nisu se uopće pokazali kao loši - njihovim postavljanjem na uređaj zvuk
se drastično mijenja. Na sreću, nisam ih kupio jer su užasno skupi, no ipak sam
jedan mali komadić tog apsorbera iskoristio samo za mehaniku CD playera, tj. za
laser. O čemu se tu radi? Stvar je vrlo jednostavna - uređaj mora biti 100%
izoliran od ostatka audio sistema kako ne bi izbacivao svoje negativne primjese
na zvuk sistema (zujanje, rad samog lasera, povratna sprega, itd). Kod mramora
se ti negativni utjecaji naprosto nemaju gdje izbaciti. Umjesto da prođu ili da
se izgube, te negativne stvari ostaju u uređaju (odbijaju se od podloge i
vraćaju u uređaj).

Interesantna tema je i zvučnički stalak. Na internetu se može pronaći
mali milion različitih stalaka. Osnova stalka je šiljak, točnije 8 po kutiji (4
na dnu stalka, 4 pri vrhu), ali pitanje je na što nasloniti šiljke. Da li bi taj
zvučnički stalak trebao biti napravljen od drva, čelika ili nekog trećeg
materijala? Prema vlastitom iskustvu, najbolji materijal je beton, točnije
betonske kocke (slika iznad). Zvuk je fantastičan - umjesto da ide u pod i tako
se gubi, zvuk ide gdje treba, prema slušatelju.
Šiljci odvajaju samu kutiju od poda, ali onaj stojni val je nakako
nedorečen, samu kutiju treba još više odvojiti. Stage je kod mene barem za
trećinu bolji kada kutije stoje na betonskim kockama od 30x30 cm.
O rezonancijama se može pričati i raspredati čitav dan, no poanta je
izbjegavati čvrste materijale poput mramora. Opet se ponavljam, na internetu
postoji mali milion različitih proizvođača podloga za audio uređaje i svaki od
njih ima neku svoju teoriju, ali moja je samo medijapan.
Pošaljite svoje komentare putem maila
Najbolje komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti