AUDIO ANTOLOGIJA
vol. 9
uvodna riječ urednika: tekstovi koje sam nazvao 'Audio antologija' nastali su kao rezultat dopisivanja dvojice dugogodinjih audiofila i prijatelja. Njihova imena ću ostaviti van dosega javnosti, a objavljujem pisma samo jedne strane. Pojedina imena i nazive sam editirao, ostatak teksta nisam dirao kako bih sačuvao njegovu autentičnost. Tekstovi su bezvremenski i svevremenski, duhoviti, iskreni, poučni, autentični i - antologijski. Uvjeren sam da ćete uivati čitajujući ih! Uz napomenu da ovdje izneseni stavovi nisu nuno i stavovi redakcije.
Bok prijatelju!
Nakon dosta vremena, konačno mogu reći da doma imam zvuk dostojan tog imena. Da zaobiđemo trenutačnu konstelaciju Sagitariusa s Plutonom i utjecaj mjesečevih mjena na morske talase, doao sam do zaključka da mi je sistem: METEOROPAT! Taj zaključak nema veze s mojim trenutačnim raspoloenjem ili s mojom (ludom) glavom. Ponekad svira dobro, ponekad loije, a ponekad izvrsno. Jednostavno, to je tako, poput Mercedesa koji najčeće radi na samo dva cilindra, koji put na tri, a rijeđe na sva četiri.
Sjedim (za promjenu!) i sluam muziku. Sluam ECM snimku na kojoj se nalazi Anouar Brahem, ovo je jako dobra snimka, a i muzika je čarobna. Zvuk je doslovce divan!
Nemam pojma koji je tome razlog, ali siguran sam da male zvučničke kutije zvuče prirodnije od velikih. Čini mi se da je naoj zvučnoj percepciji bitniji srednji i vii opseg zvukova od donjeg i da je ovaj potonji u drugom planu. I da je lake dobiti koliko-toliko ispravne duboke tonove od srednjih ili viih. Međutim, ima dosta snimki na kojima srednji/nii bas izlazi samo ako se pojača zvuk, to pripisujem prvenstveno vrsti snimke (navedena problematika nema veze s kvalitetom snimke, u 90% slučajeva uzrok ovog problema lei u nesposobnosti konkretnih zvučnika da sve to je na snimci iznesu jednako na svim razinama glasnoće - opa.ur.), ali i činjenici da je moj prostor stvarno ogroman. U nekakvoj glupoj i povrnoj teoriji, često puta mislim da bi nekakav sub upotpunio upravo te srednje/nie frekvencije (kvalitetan - da izbjegnem termin high-end - subwoofer će kvalitetnom sustavu donijeti mnogo različitih stvari a ne samo dublji bas, neke od tih stvari su: dublji i iri stage, vie detalja, vie zraka i svjeine, dublji i voluminozniji bas itd - opa.ur.). One sasvim donje frekvencije, a koje ne postoje u 99% muzike (osim u orguljama i kod nekih modernih snimki), mi nimalo i nikada ne nedostaju.
Točno pamtim jednu od Serblinovih izjava, a ona je bila: "Na neki način uvijek nam nedostaje basa, a kada uspijemo dobijemo te donje frekvencije - onda nam ih je previe". Čini mi se da je u pravu i da je puno prirodnije biti iznad crte mogućega i pustiti da mozak/percepcija učini taj pomak.
Hvala Bogu, ja sam s zadovoljan s većinom snimaka koje imam ili koje sluam na radiju. Osim znatielje, nemam potrebu za nekim korijenitim promjenama. Iako bih elio "udaviti" vlastitog crva sumnje, a da stanujem u Zg - već odavno bih to obavio.
Par dana kasnije...
Bok kompa!
Mislim da mali zvučnici rade vie kao točkasti izvor zvuka, lake ih je kontrolirati i dovesti u red. Osim toga, kutija je manja i daleko kruća, a to jasno utječe i na distorzije u zvuku, ako gledamo veliku ili malu kutiju.
"Less is more" je parola koja se provlači kroz interview sa Serblinom, a govori da se europska kultura sluanja glazbe i načina ivota bazira na malim stvarima i malim zadovoljstvima. Amerika kae - to veće to bolje.
Kvaniteta ili kvaliteta? Ja uopće ne dvojim. Oduvijek mi je draa bila kvaliteta nego kvaniteta. Imati jedno i drugo u istom zvučniku (ili nekom audio proizvodu) je jako zahtjevno i skupo i glupo.
Moj prijatelj Neno prodaje svu svoju hi-fi aparaturu, nema od nečega ivjeti, a invalidska milostinja mu nije dovoljna za to. Kae da ga zovu na oglas budale koje trae da im on opie kako svira njihov sistem. Kada netko od njih dođe, oni bi odmah da svira i malo iskričavije, ali ujedno i tamnije, ba onako kako su oni zamislili, a to je često puta idiotarija od glave do repa.
Imati ujedno slatko i slano, noć i dan, hladno i toplo - to ba ne ide zajedno. Spajanjem hladnog i toplog nastaje mlako. A da li mi elimo mlaku glazbu? Ta neodlučnost ide i korak dalje na način da se čovjek u ivotu ne moe odlučiti oko puno banalnijih stvari. Stvari su u ivotu jako jednostavne, samo ih mi toliko uvijemo u razne obloge, da ne kaem koe, da se od prvotne misli ne vidi ni traga od osnovne ideje.
Međutim, par puta sam čitao da su takve kunje nama dane "na poklon" gotovo dan i svaki trenutak. Čovjek u dananjem svijetu stalno mora birati, od paste za zube pa do izbora najboljeg zvučnika i ostalih komponenti. I u čemu je tu tragedija,? Tragedija je da često puta od balvana ne vidimo umu. Balvani su u ovom slučaju isjeckani visoki ili isjeckani duboki, a uma je sveukupnost onog doivljaja koji izvire iz cijele te priče. Jasno da je to sve jednostavno za reći, a teko za primijeniti.
Par dana kasnije...
Bok prijatelju,
čitao sam na internetu o jednom zvučniku koji je bez suba svirao uasno (osim u vrlo maloj prostoriji), a sa subom su se stvari TOTALO promijenile. U istom članku se spominje i zvučnik za koji sam ti rekao da je ponajbolje to sam ikada čuo, a to je Quad 63. Čitajući (samo povrno jer tu ima previe materijala) tekstove o subu marke REL, a o kojima nisam nikada nita čuo budući da nemam nikakva iskustva sa subovima, polako mi je bilo jasno ono to ti pokuavam nespretno reći u vezi "pomanjkanja ovoga-ili-onoga". Moj trenutni zvučnik ne samo da ima bas, nego ima predivan, točan, nevjerojatno dubok i precizan bas za svoje dimenzije. Međutim, moja je prostorija ogromna i pogotovo visoka, a ono to mi ponekad na nekim snimkama fali nije taj krajnji bas, to ni ne traim, a ono to očekujem i prieljkujem - i duboko sam uvjeren da se to moe desiti - je "energizacija" cjelokupnog zvučnog spektra poradi lakoće kojom subovi izbacuju srednji/donji spektar i to na tiim nivoima sluanja. Ne očekujem da usput čujem i muhu koja leti u sobi, taj "tii" nivo je ipak dosta glasan ali ne prelazi u bombardiranje zvukom. Na nekim snimkama, a zapravo ih ima dosta, da bi cijeli zvučni spektar izaao van s onim to je na snimci, potrebno je podebljati glasnoću na pojačalu, jer se te stvari na niim glasnoćama ne čuju.
Moje trenutno francusko pojačalo je divno, s njime je dobro to da te samo od sebe tjera da pojača, a nikada nema dostorzije - zvuk ostaje potpuno homogen (istovremeno i prekrasno analitičan i uravnoteen), jedino to osjeća da bi sub u ovoj mojoj konfiguraciji legao dobro.
A propos Quad 63, moj bivi susjed je jo u ono doba radio na dorađivanju i poboljanju jedinog spektra koji ti divni zvučnici nisu pokrivali, a to je - naravno - bas. Sjećam se da je znatno mijenjao konfiguraciju povrine zvučnika, a bio je dodao i nekakvu panel ploču veličine cijelog zvučnika koja se otvarala nad istim. Na te zvučnike je bio spojio neko pojačalo veličine kutije za cipele, a koje je imalo snagu svega 7-8 wati! A zvuk je bio neto najbolje to sam ikada u ivotu čuo.
Poaljite svoje komentare putem maila
Komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti