TEST:
VANDERSTEEN 2 Ce SIGNATURE II
tekst i foto: Marko Pecotić, svibanj 2008
mjerenje: ALB
proizvod: zvučnička kutija
proizvođač: Vandersteen Audio, California USA [www.vandersteen.com]
uvoznik za HR: AUDIO SUSTAVI D.O.O. [www.audio-sustavi.hr]
cijena: 19.900 kn/par (sa stalcima)
Priča o Vandersteenu je priča o kultnom proizvođaču zvučnika, o
proizvođaču koji je najpoznatiji po legendarnom modelu 2 koji se do danas, u
raznim inačicama, prodao u preko 200.000 primjeraka širom svijeta i nosi
titulu jednog od najprodavanijih američkih zvučnika svih vremena. Na čelu
firme se nalazi Richard Vandersteen - bivši električar, vozač kamiona i
vodoinstalater. Još u ranim 1970-ima, Richard je projektirao različite
samograditeljske zvučnike, a na nagovor prijatelja je jedan od svojih
tadašnjih zvučnika izložio na CES-u koji se u ono doba održavao u Chicagu. Sve
ostalo je povijest, jer nakon završenog CES-a zaprimio je mnogobrojne narudžbe
za svoje zvučnike, dao otkaz u tadašnjoj firmi, te 1977. godine osniva
Vandersteen audio. Neću duljiti s uvodom niti ću se previše raspisat u
tehničkom dijelu, žurim da vam što prije opišem kakav je zvuk.
Tehnički opis
2Ce SIGNATURE II je po ustroju 3-sistemski podni zvučnik. Nije magnetski
oklopljen stoga ga treba udaljiti barem 30 cm od televizora. Ono što prvo
zapinje za oko je velika crna "čarapa" u koju je zvučnik obučen. Grill, tj.
čarapa se ne može skinuti bez da se uništi. Ja ću samo ponoviti ono što je
rekla bolja polovica kada su Vandersteeni kročili u stan: "Vau, jako lijep i
markantan zvučnik!". Kutije u pravom smislu nema, jer Vandersteenov je cilj
eliminirati negativni utjecaj ranih refleksija i izbjeći ostale negativne
pojave vezane za smjestaj zvučnika u klasično kučište, te smjestiti zvučničke
jedinice u tehnički najpogodniji položaj. Deklariran je frekvencijski odziv od
29Hz do 29 kHz, ± 3dB. Skretnica je prvog reda (6 dB po oktavi), rezovi su na
600 Hz i na 5 kHz. Deklarirana impedanca iznosi nominalno 7 Ohma, tj.
minimalno 4 Ohma, dok deklarirana osjetljivost iznosi 86 dB/1W/1m. Dimenzije
kutije su 102x41x26 cm (VxŠxD), a masa svake kutije iznosi 27.3 kg. Čitava
konstrukcija stoji na željeznom stativu koji je poželjno ispuniti kvarcnim
pijeskom, a stativ stoji na tri navojna šiljka.
Već na samom startu razočaranje, tiče se zvučničkih terminala. Na
poleđini zvučnika se nalaze ne-audiofilski zvučnički terminali, radi se o
navojnim rupicama. Ovakvi terminali bez problema primaju banane, dok vilice
učvrščujete pomoću priloženih šerafa. Ovakav princip spajanja, putem šerafa,
je iznimno dobar u kvalitativnom smislu, ali istovremeno i nepraktičan ako
često mijenjate kabele. Iz vlastitog iskustva mogu reći da su banane u navojnu
rupice sjedale bez problema, što nije bio slučaj s vilicama (Furutech) koje su
bile preširoke da sjednu u utor, pa sam ih spojio na način da je jedan krak
vilice bio zašerafljen, dok je drugi visio u zraku (vidi fotografiju).
Vandersteen na nekoliko mjesta u manualu inzistira da ove zvučnike ne
spajate u single wire modu, tj. ako ih tako spajate da to bude tek privremeno;
u prilog tome ide i činjenica da u paketu ne dolaze jumperi (a što je inače
sastavni dio ostalih zvučnika). Ja sam Vandersteene spojio u bi-wire modu i to
na način da sam na izlazno pojačalo koji ima samo single wire terminale na
jedan izlazni zvučnički terminal istovremeno spojio i vilicu i bananu.
Također, u manualu kažu da je najbolje na oba para zvučničkih terminala
spojiti iste zvučničke kabele, k tome iste dužine; moji zvučnički kabeli nisu
bili ni iste duzine niti su bili od istog proizvođača; pretpostavljam da se
poštivanjem svih tih uputa iz manuala može postići još bolji zvuk.
Iznad zvučničkih terminala se nalazi ono što nismo navikli gledati kod
ostalih zvučničkih kutija, a to su tonske kontrole s kojima se za nekoliko
decibela mogu spustiti ili dignuti visoki i/ili srednji, te se na taj način
zvučnik može još više prilagoditi sobi ili sistemu.
Testiranje zvučnika
Od svih audio komponenti, rekao bih da je zvučnička kutija bez imalo
dvojbe najteža za recenziranje. Kod primjerice pojačala, dovoljno ga je staviti
na rack, spojiti s ostatkom sistema i upaliti, pričekati da se ugrije, poslušati
ga, malo se poigrati s ožičenjem, te ga usporediti s nekolikih drugih pojačala.
Kod zvučnika vrijedi sve ono što je u ranijoj rečenici navedeno kod pojačala,
plus niz drugih stvari: treba naći poziciju u prostoru u odnosu na stražnji zid,
te u odnosu na bočne zidove, naći kut pod kojim cemo ga postaviti u odnosu na
bočni zid, koliko ga nakositi u odnosu prema slušatelju, te se još možemo i
poigrati s tonskim kontrolama koje se nalaze na poleđini Vandersteena. Sve skupa
zvuči prilično komplicirano. No jednom kada se to sve poklopi, kada se nađe
sinergija zvučnika sa sobom, te sinergija među komponetama unutar sistema –
slijede mnogobrojni sati, dani ili godine nezaboravnog slušnog užitka.
Svaku audio komponentu bi, u idealnim okolnostima, trebalo prije kupnje
poslušati u vlastitom domu. Za razliku od svih ostalih audio komponenti koje
zavise o sinergiji sa sistemom, zvučnik je kompleksniji jer je zavisan od
sinergije sa sistemom kao i od sinergije sa slušaonicom. U tom smislu, ovog
Vandersteena sam poslušao u slušaonicama kod dva prijatelja. U prvoj slušaonici,
Vandersteeni su bili odmaknuti više od metar i pol od stražnjeg zida, ali je
ukupan zvuk bio loš; u sistemu je sviralo relativno slabašno (40W po kanalu), k
tome cijevno, pojačalo u kombinaciji s kojim su Vandersteeni svirali jako loše.
Da li je za loš zvuk kriva nesinergija sa slušaonicom ili sa sistemom, teško mi
je sa sigurnošću reći. U drugoj slušaonici, sviralo je tranzistorsko pojačalo s
kojim (i ostatkom sistema, naravno!) je Vandersteen radio izvrsno; iako su
kutije od stražnjeg zida bile odmaknute niti 50-ak cm, bas niti u jednom
trenutku nije bio napumpan; velikog i raskošnog stagea nije bilo, ali
Vandersteen se tonski tj. sinergijski vrlo dobro uklopio u sistem. Vandersteen
je po karakteru dobro izbalansiran zvučnik, vrlo slušljiv, tamniji po karakteru
– to su bili moji prvi inicijalni dojmovi.
Zvuk
U mojoj sobi, relativno brzo sam došao da sljedećih zaključaka. Prvo,
generalna je preporuka da Vandersteena treba spojiti na tranzistorsko pojačalo
koje je po karakteru brzo, detaljno, snažno, svijetlo, dinamično, otvoreno, s
puno zraka, svježine i detalja. Pojačalo bi trebalo imati barem (zdravih) 50 ili
60 W po kanalu, iako sinergija zna biti nepredvidljiva, pa je moguće da će u
datoj sobi i u datom sistemu Vandersteeni raditi i sa slabijim pojačalima. Osim
svijetlijeg pojačala, preporuka je da izvor zvuka ili ožičenje sistema bude na
svjetlijoj strani ulice; konačan odgovor zavisi od preferencija vlasnika sustava
i akustike prostora. I drugo, Vandersteen najviše voli biti smješten u slobodnom
prostoru. Iako će, kao što se to pokazalo kod mog ranije navedenog prijatelja,
vrlo dobro raditi i blizu stražnjeg zida. U mojoj sobi se pokazalo da puno bolje
svira kada je postavljen na dužem nego na kraćem zidu. Postavio sam ih na više
od 100 cm od stražnjeg i oko 130 cm od bočnih zidova. Postavio sam ih tako da se
iz pozicije slušatelja vide unutarnje bočne strane zvučnika. Stage koji mi je
Vandersteen podario je vrlo bogat i raskošan. I to u sve tri dimenzije. Raskoš
je jedini termin s kojim mogu adekvatno opisati Vandersteenov prostor. Ukoliko
ga ostavite blizu zidova gubite stage, ali začudo bas se ne pretvara u pumpu
(barem ne u mojoj sobi).
Još nekoliko riječi o zvuku, preneseno direktno iz moje tekice. Slatkast
i zavodljiv zvuk. Izuzetna koherentnost u zvuku. Strašna muzikalnost. Odličan
sustain (trajanje tona). Dinamičke uzlete velikih orkestara odrađuje bez ikakvog
deranja. Posjeduje onaj toliko traženi faktor uvlačenja u muziku. Puno
ambijentalnosti u zvuku. Punokrvan zvuk. Bas ima fantastičnu ekstenziju i
volumen, po karakteru je nešto mekši; bas nikada nije zaplivao ili izgubio
kontrolu, naprosto je po karakteru nešto mekši.
Vandersteen je potpuno neosjetljiv na glazbeni žanr. Dapače! Diskovi na
kojima sam testirao Vandersteena uključuju: Gego i Picigin bend, Schubert,
Underworld, the Cramps, Tom Waits, Alan Jackson, Stray Cats, Antonio Forcione,
Prodigy, Madonna, Rimsky Korsakov, Amy Winehouse i sl.
Kao što sam napisao u tehničkom opisu, na poleđini zvučnika, iznad
zvučničkih terminala, se nalaze tonske kontrole putem kojih se za nekoliko
decibela Vandersteen može prilagoditi željama vlasnika, ostatku hi-fi sistema i
akustici sobe. Poigrao sam se s tim tonskim kontrolama, te mogu reći da su
razlike lako uočljive ali ne i dramatično velike. Veliku većinu testa sam proveo
s tonskim kontrolama podešenim na nuli.
Iduća dobra vijest glasi: Vandersteen bez problema svira i s jeftinijom
elektronikom. Od više različitih pojačala s kojima sam ga isprobao, Vandersteen
je najbolje svirao s onim najjeftinijim. Radi se o Rotel izlaznom pojačalom koje
mu je po svom karakteru zvuka (velika snaga, detaljnost, brzina, dinamika,
otvorenost itd) odlično pasalo. Jest da je taj Rotel cca. pet puta jeftiniji od
Vandersteena, ali sinergija ne pita. Zaključio bih da Vandersteen ne traži
(pre)skupu elektroniku, iako će na njoj (naravno) biti zahvalan.
Dakle, nakon što ste Vandersteena uparili unutar sinergijski adekvatnog
sistema i našli mu smještaj u prostoru, sve što vas dalje čeka je čista magija i
čarolija. Svjetski tisak je u pravu kada Vandersteena naziva jednim od
najmuzikalnijih zvučnika na svijetu. Možete ga slušati satima i satima. Zgodna
anegdota se desila tijekom testiranja: prijatelj me nazvao, preporučio mi da na
što više glazbenih žanrova poslušam Vandersteene. Moj odgovor je bio da sam u
proteklih sat vremena preslušao tek jedan disk! Ubacio sam disk u player, imao
sam namjeru poslušat tek nekoliko pjesama s tog diska, ali Vandersteen me
povukao na preslušavanje cijelog albuma. Vandersteen naprosto zove na slušanje,
njegov pristup muzici je zarazan, ne možete ga se zasititi.
Ima li mana? Naravno da ima! Vandersteen uzrokuje ovisnost o glazbi,
poput droge je, s nestrpljenjem ćete preslušavati svoju fonoteku. Uz
Vandersteena ćete otkriti koliko je čitava prica o hi-fiju, šiljcima, podlošcima
ili kabelima smješna. I na kraju ostaje samo glazba. No zbilja, ima li mana?
Naravno da ima! Navedite neku audio komponentu koja nema mana, takva ne postoji.
Manom možemo smatrati to da primjerice trzaj na gitari nema onu dozu
agresivnosti u dinamičkom smislu. Vokal nema sve one najsitnije moguće detalje.
Nepodnošljiva lakoća uživanja u muzici
U biti, teško mi je pisati o ovom zvučniku. Jer, kako riječima opisati
okus najboljeg sladoleda od borovnice koji ste ikada kušali? Što ne znači da je
Vandersteen najbolji zvučnik koji sam ikad slušao. Nije ni najtočniji zvučnik na
svijetu. On to niti ne želi biti, ni najbolji ni najtočniji zvučnik na svijetu,
on je naprosto drugačiji od ostalih. Teško mi je pisati o Vandersteenu, jer sam
se tijekom druženja dosta zbližio s njim, on ima jedan tako zavodljiv, emotivan
i intiman pristup prema slušatelju i muzici. Ovo nije zvučnik za nadobudne
audiofile koji svakih nekoliko mjeseci mijenjaju neku komponentu u sistemu.
Koliko takvih znate? Ja i previše. On nije za one koji slušaju zvukove umjesto
glazbu. On nije za one koji uživaju u svom hifi sistemu umjesto u glazbi. On
nije za one koji ne shvaćaju da hifi postoji zbog glazbe, a ne obratno. Ili
možda baš obratno, ovo JEST zvučnik za takve!? Uz Vandersteena bi mogli počet
slušat muziku i prestat s osluškivanjem zvukova.
U dva navrata mi je Vandersteen izmamio i suze. Ne pamtim kada me zadnji
put neki zvučnik ovako razjebao. Prenosim par rečenica iz svoje tekice: "Nadam
se da će uskoro nestati struje, jer ne vidim drugi način da prestanem slušati
Vandersteena. Pristajem i na varijantu da u stan upadne policija zbog glasne
muzike (prošla je ponoć)".
Novi član elitnog Editor's Award kluba
Politika Audio pulsa je da se objavljuju recenzije samo kvalitetnih
uređaja. Odite na www.audiopuls.hr/testovi.html,
svi uređaji koje vidite bi, školskim rječnikom rečeno, dobili minimalno ocjenu
3. Neki od njih imaju +3, neki -5, neki čistu peticu, a neki i 5+. Ali ponekad
se na tržištu mogu naći i proizvodi koji nadilaze 5+ ili Bestbuy kategoriju. Oni
spadaju u bezvremensku i apsolutnu klasu. To su uređaji čiji zvuk je možda i
bespredmetno secirati, jer oni toliko odskaču od konkurencije u svom cijenovnom
razredu, toliko su nadmoćni i superiorni. Radi se o istinskim vanserijskim audio
proizvodima, o svojevrsnim hifi herojima, o proizvodima zbog kojih je hifi tako
lijep hobi. Do danas su u tu skupinu najboljih proizvoda testiranih na Audio
pulsu (a dakako govorim samo o testovima koje sam ja potpisao, ne mogu govoriti
u ime svojih kolega i testova koje su oni potpisali!) pripadali Rega Saturn CD player i
LAT International IC-300 Signature interkonekt.
S velikim zadovoljstvom izjavljujem da je Vandersteen 2Ce SIGNATURE II novi član Editor's Award kluba.
Prije zaključka
Vandersteen nije hi-fi, Vandersteen je droga. Uz njega ćete
stvoriti ovisnost o glazbi. Sve više vremena ćete trošiti slušajući glazbu,
svakodnevno. Uz Vandersteena ćete spoznati da on svira glazbu a ne zvukove,
usljed čega vam prijeti izopčenje iz vrle audiofilske zajednice. S Vandersteenom
ćete provoditi puno vremena, razgovarat ćete s njim, pjevat ćete s njim, u njemu
ćete naći prijatelja. On je zvučnik koji je teško ne zavoljeti, on je zvučnik s
kojim se jako lako može trajno živjeti. Iznimno je muzikalan. Možete ga
slušati satima i danima bez prestanka. Tjera na preslušavanje cijele fonoteke
nanovo. Pa opet i opet. Pruža beskrajno uživanje u svakoj noti. Stvara
beskonačnu želju za slušanjem glazbe.
Dakle, Vandersteen je 3-sistemac. I tu se vraćam na ono što stalno
govorim kada pričam o Black Masteru: dobar 3-sistemac će uvijek svirati bolje od
dobrog 2-sistemca. 2-sistemski zvučnici su OK, ali oni su kompromis. Ako želite
čuti prave stvari, zaboravite 2-sistemce.
Vandersteen je izniman zvučnik. Ono što on radi i način na koji to radi
je nedostižno za većinu zvučnika tog cijenovnog razreda. Ima iznimno poštenu
cijenu za koju dobivate zvuk o kojem većina konkurenata u tom razredu cijene
može tek sanjati. Omjer cijena/kvaliteta je tako povoljan dobrim dijelom i iz
razloga što nema ulaganja u drvenariju, tj. nema skupe završne obrade kutije.
Da li je Vandersteen 2Ce Signature II savršen zvučnik? Naravno da nije!
Duplo skuplji zvučnik (ALB Black Master mkII) daje još bolji i
raskošniji prostor, bolji soundstage fokus, više svježine, bolju dinamiku, veći
zvuk, precizniji bas itd. No ako Vandersteena promatramo unutar njegovog
cijenovnog razreda, s pravom zaključujemo da je Vandersteen istinsko remek
djelo.
Zaključak
Ovo je jedan od najpoštenijih zvučnika koje sam ikada slušao. 90%
svjetskih zvučnika tog cijenovnog ranga se može sakriti pred ovim Vandersteenom.
Mjerenje
Frekvencijski odziv je prosjeku u rasponu ±3 dB. Linearan je od 200 Hz do 1 kHz (±3 dB), od 3 kHz do 20 kHz
je ±2 dB. Od 1500 Hz do 3500 Hz je rupa od 2 dB.
Vandersteen je fazno potpuno zdrav i linearan. Step response ukazuje na
spor zvučnik. Osjetljivost iznosi u prosjeku oko 86 dB/1W/1m. Impedanca je jako
lijepa, odlično izbalansirana i zdrava; sve se vrti između 4 do 9 Ohma, najniža
je 4 Ohma na 40 Hz.