TEST: SONUS FABER CREMONA AUDITOR


  tekst: Marko Pecotić, rujan 2011
  mjerenja: Branko Baričić, ALB
  foto: Sonus Faber copyright
  proizvod: bookshelf zvučnici
  proizvođač: Sonus Faber SPA, Italija
  serijski broj uređaja: 008

Cremona Auditor je na tržište lansirana negdje 2003. godine, bio je to ujedno i jedan od zadnjih modela koje je projektirao čuveni Franco Serblin, on je 2006. ili 2007. otišao iz Sonusa (prodao ga je talijanskoj firmi Quadrivio SGR, ista je vlasnik i američkog Audio Researcha). Gdin. Serblin danas, s novcima u džepu, može više vremena provoditi uživajući u životu i vlastitim vinogradima, ubirući plodove svoje karijere. To ne znači da se u potpunosti prepustio uživanju u penzionerskim danima, prije par godina je osnovao vlastitu firmu u čijoj se aktualnoj ponudi nalaze dva modela: Ktema i Accordo (Ktemu ste imali prilike čuti na Multimedia Hi-Fi Showu u Esplanadi prije godinu ili dvije). A Sonus, nakon odlaska Serblina, nije pao kao brand, dapače - marketinški su još jači, ponuda različitih modela je poprilično velika (tako velika ponuda različitih modela bila je nezamisliva u doba Serblina), ali i zvuk je drugačiji nego u vrijeme Serblina.

Cremona Auditor je nastala pod inspiracijom većeg modela Cremone, ideja je bila ponuditi većinu zvučnih osobina velike Cremone u manjem pakovanju i po pristupačnijoj cijeni (velika Cremona je tada koštala oko 50.000 kn, Cremona Auditor oko 20.000 kn).

Tehnički opis
Kabinet kutije je izveden u obliku lutnje, lakiranje je izvedeno bez greške, a prednja ploha je obučena u kožu. Čista petica za izradu kabineta! Ono što je Sonus zvučnicima zajedničko, to je taj atraktivan optički dojam, estetika na koju puno polažu i koja ima jako važan (presudan?) učinak na prodaju. Kod Sonusa je nemoguće da iz ženinih usta čujete Nema šanse da mi staviš te ružne i ogromne kutijetine nasred je**nog dnevnog boravka!!!

Zvučnik je po ustroju 2-sistemac, kao jedinice su ugrađene 2.5cm ring-radiator visokotonac i 15cm papirnati bas/srednjetonac. Deklariran je frekvencijski raspon od 46Hz do 40 kHz, osjetljivost iznosi 88dB (2,83V/1m), a nominalna impedancija 4 Ohma. Ukupan dojam je izvrstan - kabinet je izveden bez greške, a ugrađeni driveri sigurno nisu jeftini. Ukupnom dojmu doprinose i impresivni masivni zvučnički terminali na poleđini kutije.

Mjerenje
Izmjerili smo oba zvučnika, i lijevi i desni, pokazalo se da su oba zvučnka posve identična. Mjerenje je pokazalo da prosječna osjetljivost Auditora iznosi 87dB (1W/1m), a impedancija u prosjeku iznosi 4 Ohma. Frekvencijska karakteristika, uz napomenu da je Auditor mjeren od 200 Hz naviše, pokazuje da je srednjetonsko područje izuzetno linearno, a u visokotonskom području bilježimo pad koji počinje od 8kHz prema 20 kHz, to znači da visokotonsko područje, u odnosu na srednjetonsko, bilježi pad 2 do 3 dB.

Zvuk
Unaprijed napominjem da sam Auditora testirao na Atacama Reference zvučničkim stalcima (originalni stalci su nedobavljivi), kao i da sam ga testirao sa skinutim grillom.

Auditora sam slušao u tri ili četiri navrata na različitim sajmovima, tako da sam otprilike znao kakav zvuk me čeka. Dimenzije ovog zvučnika su svega 32x19x35cm (VxŠxD), tako da Auditor izgleda kao patuljak pokraj starijih modela poput Guarneri Homage ili Electa Amator II. Međutim, usprkos izrazito sitnim dimenzijama, zvuk Auditora je velik.

Auditor je vrlo zahtjevan glede smještanja u prostoru. To znači da ga nećete smjestiti u malu sobu (optimalno će raditi u sobi veličine cca 20m2), u protivnom bi se mogli javiti problemi s prenaglašenim bas područjem, a stage se neće prikazati u punom izdanju. Također, računajte da mu treba mnogo prostora iza leđa, sve ispod metar ili metar i pol od stražnjeg zida neće biti dobro. Na primjeru moje sobe to znači sljedeće: Auditor je na 70 cm od stražnjeg zida imao prenaglašeno bas područje (što nekome može i pasati?), a stage je bio mršaviji; Auditor je na 150 cm od stražnjeg zida imao prirodniji bas, a stage je bio bolji i raskošniji. A pripazite i na stupanj zakošenja (u odnosu na bočni zid), moje iskustvo je pokazalo da Auditor najbolje rezultate daje kada ga se vrlo blago zakosi prema unutra.

Dakle, kako Auditor zvuči? Odmah u oči upada sposobnost zvučnika da u potpunosti nestane u prostoru, da cijelu sobu ispuni s muzikom. Što znači da je stage izvrstan, takav stage ne očekujete od ovako male kutije. Instrumenti su smješteni duboko u pozornici (a ne forward kao kod nekih zvučnika), a pozadina pozornice je tamna i crna. Da se razumijemo, ovo nije apsolutno najbolji stage koji sam ikada čuo iz neke bookshelf kutije, čuo sam i bookshelf zvučnike koji isporučuju još širi i još veći stage.

Tu je i bas područje. Ono je jako duboko po ekstenziji i dobro definirano po volumenu. Taj i takav bas je očito tako natriman da nadilazi gabarite ovako male kutije.

Morate pripaziti na sinergiju sa ostatkom audio sustava. Auditora biste trebali spojiti na snažno, mišićavo, brzo, dinamično, otvoreno, detaljno, prozračno i svježe pojačalo. U protivnom, dobit ćete zvuk kojemu nedostaje detalja, svježine, zraka i živosti. Sinergija je luda stvar, to znači da je Auditor u praksi odlično radio s nedavno testiranim Rotel RB-981 (koji, usput rečeno, košta barem pet puta manje od Auditora), a slabije s, također nedavno testiranim, Pass Aleph 5. RB-981 je Auditoru, u odnosu na Passa, donio bolju dinamiku, više zraka i svježine, življi zvuk, bolji timing, veću uzbudljivost i sl. Od ostalih pojačala, Auditoru će kao dobra sinergija pasati i Burmester ili Bryston.

Audiofili (takvog sam dojma, a možda se i varam) često Sonus faber zvučnike povezuju s klasičnom glazbom, često mogu čuti komentare da Sonusi klasiku sviraju odlično, a rock slabije. Ja takav dojam nisam stekao s Auditorom. Dapače! Auditor odlično svira klasičnu glazbu, tu nema dileme, ali (vrlo subjektivnog) sam dojma da Auditor ipak najbolje svira rock i jazz. Mislim da je takvom dojmu doprinio i Auditorov super-duboki bas, a koji paše kod rocka i jazza. Naravno, taj super-duboki bas ćete čuti ako Auditora postavite u ispravan kontekst (u sobi od 40m2 ga nećete čuti, ali hoćete u sobi od 20m2).

Auditor je zvučnik koji poziva na glasnije slušanje. Nije da zvuči loše pri manjim glasnoćama, ali pravi doživljaj ćete doživjeti tek kada ga potjerate da svira glasnije.

Da sumiram: Auditorovo srednjetonsko područje je jako dobro, visokotonsko područje je tiše (to se čuje i onda kada Audiotora spojite na detaljno i otvoreno pojačalo), a bas je izrazito dubok. Radi se o vrlo, vrlo dobrom zvučniku.