TEST:

GURU QM 10



ČUDO OD ZVUČNIKA


  tekst: Marko Pecotić, srpanj 2010
  mjerenja: Branko Baričić, ALB
  proizvod: Guru QM 10 zvučnička bookshelf kutija
  proizvođač: Guru Pro Audio, Švedska [www.guruproaudio.com/newguru.com]
  uvoznik za HR: AYON HRVATSKA [www.ayonhrvatska.com]
  cijena: 18.050 KN/par (sa zvučničkim stalcima)

Ne znam da li su ovdašnji audiofili toga uopće svjesni (a trebali bi biti), ali prava je blagodat biti audiofil u Hrvatskoj. Usprkos tome što je hrvatsko tržište neusporedivo manje od njemačkog ili engleskog, blagodat je biti audiofil u Hrvatskoj jer nam je većina svjetskih hi-fi brandova dostupna ispred nosa. Dok u Americi prosječan audiofil mora putovati (letjeti avionom?!) satima da bi našao traženog hi-fi dilera ili traženi brand, nama je u Hrvatskoj sve nadohvat ruke. Pa je tako od nedavno hrvatska audio scena obogaćena za još jedan svjetski (ovog puta švedski) brand.

Nakon što sam zadnjih nekoliko godina Guru zvučnike gledao (nikada slušao!) na inozemnim hi-fi sajmovima, odnedavno su oni prisutni i ovdje u Hrvatskoj. Švedsku su zadnjih pola stoljeća u svijetu najviše promovirale tri stvari: švedski akcijski filmovi, ABBA i Ikea. Lako moguće da ćete nakon ove recenzije Švedsku asocirati i s ovim malim i čudesnim zvučnicima.

Guru zvučnike je dizajnirao i konstruirao Ingvar Öhman, koji je krajem 1970-ih radio na znanstvenom institutu baveći se proučavanjem ljudskog sluha i psihoakustike, a usputno je i konstruirao zvučnike za vlastite potrebe, tj. za potrebe vlastitih istraživanja. Točnije, da bi što jasnije razumio kako slušni aparat reagira na snimljenu i reproduciranu glazbu, Öhman je tada konstruirao zvučnik lišen koloracija, to je bio svojevrstan prototip današnjeg Guru zvučnika. Usprkos pozitivnim reakcijama Öhmanovih prijatelja na zvuk tog zvučnika i usprkos prvim narudžbama, Öhman nije htio da mu komercijalna proizvodnja zvučnika ometa znanstvena istraživanja. Tek negdje 2004. - nakon 20 i kusur godina - Öhman se okuražio ući u komercijalnu proizvodnju zvučnika koji danas imaju sasvim solidan broj distributera širom svijeta. Iduće tri godine Öhman je radio na finišu, tj. vanjštini zvučnika, da bi 2007. godine zvučnik konačno bio predstavljen publici.

U današnjem Guru katalogu se nalaze dva zvučnika, radi se o modelima oznake QM10 i QM60 (QM = Quality manager), a koje birate ovisno o veličini vaše sobe.

  Tehnički opis
Guru QM 10 je mala (izrazito mala!) 2-sistemska bookshelf zvučnička kutija nekonvencionalnih dimenzija. Izrazito mala znači da su dimenzije kutije 30 x 25.2 x 23.2 cm (Š/V/D). Guruov neobičan kockasti izgled je upravo njegov trademark i ono po čemu ćete ga lako upamtiti. Naime, dok većina današnjih proizvođača nastoji dizajnirati uske i visoke prednje ploče zvučnika, Guru je dizajniran kao kockica.

Deklariran je frekvencijski raspon 30Hz - 20 kHz (±1.5 dB). Ako pogledate fizičke dimenzije ove zvučničke kutije, logično je da ćete se upitati kako to da ovako malen zvučnik može ići do vrlo vrlo dubokih 30 Hz?!

Deklarirana je nominalna impedancija 5 Ohma, osjetljivost iznosi 86 dB, a rez skretnice je na 2.7 kHz. Zapremina kutije je 10 litara, a svaka teži 6 kg.

Zvučničke jednice su visokotonac promjera 16 mm i bas/srednjetonac promjera 10.2 cm. Visokotonac je modificirani Visaton, a bas/srednjetonac je proizveo Scan speak prema specifikacijama Gura. Između zvučničkih jedinica se nalazi plava LED dioda svojim paljenjem upućuje na moguću distorziju i koja će zasvijetliti ako pretjerate s glasnoćom, to je zgodno rješenje koje spriječava da prekoračite glasnoću i eventualno oštetite visokotonac. Uz napomenu da, u času kada se lampica aktivira, još imate dodatnih 6dB prije oštećenja zvučničkih jedinica.

Na prednjoj strani se nalazi uski bas refleks otvor koji radi na Helmholtz Resonator principu, radi se - laički rečeno - o uskom prolazu koji je pod velikom tlakom sposoban izbaciti solidne količine energije. Na stražnjoj strane se nalaze zvučnički konektori koji primaju samo banane, takvo rješenje sam već vidio kod drugih pojačala (primjerice engleski Exposure ili tajvanski King Rex).

Guru QM 10 je dostupan u tri finiša (crni mat te crni i bijeli piano finiš), a prema individualnoj narudžbi je moguć i neki drugi finiš. Finiš je izveden vrlo kvalitetno, jedina zamjerka se odnosi na područje pri ulazu u bas refleks otvor koje je pomalo traljavo obrađeno.

U ponudi su i posebni Guru zvučnički stalci. Naime, Guru je protivnik postavljaja šiljaka ispod zvučničke kutije, pa se pri dnu zvučnika u kutevima nalaze četiri tvornički ugrađene spužvaste kuglice oznake GAP (Guru Anodyne Pad) koje, prema tvrdnji proizvođača, uspješno eliminiraju vibracije.

  Gdje ih postaviti, kako i na što spojiti...
Kao što su i mjerenja pokazala (vidi grafikone dolje), QM 10 je potrebno spojiti na pojačalo koje ima snagu barem 30 ili 40 (ili više) zdravih Watta. Moja preporuka je da se QM10 svakako spoji na pojačalo koje je blago toplije po zvučnom karakteru, što znači da će neko toplije zvučeče cijevno pojačalo biti odličan izbor. Od tranzistorskih pojačala će odličan izbor biti primjerice Naim 5i, Naim Supernait, Arcam, Nad ili Electrocompaniet. I različita hibridna pojačala bi mogla biti odličan izbor. Generalna preporuka proizvođača je da se QM 10 spaja na tranzistorska pojačala.

Što se tiče sobe, Guru QM 10 je namijenjen sobama od 10 do 20 kvadrata, u većim sobama bi Guru mogao zvučati "izgubljeno". Ako imate sobu veću od 20 kvadrata, obratite pažnju na veći Guru model oznake THE QM 60.

Što se tiče smještaja u prostoru, postoji samo jedan ispravan način kako i gdje ćete ih postaviti, a to je što bliže stražnjem zidu (a to savjetuje i proizvođač). U praksi to znači - to je moje iskustvo - da QM 10 najkvalitetnije sviraju kada im se iza stražnjeg zida ostavi cca 20-30 cm, odnosno cca 40-100 cm u odnosu na bočni zid. To je odmak od današnjih modernih zvučnika koji mogu zvučati izvrsno, ALI samo onda kada ih postavite na metar ili dva od stražnjeg zida. Guru QM 10 nije takav, on je zvučnik za stvarne ljude i za stvarne životne uvjete. Ovakvo pozicioniranje zvučnika u sobi je zahvalno jer većina audiofila nema sobu samo za hi-fi, odnosno većina nas životni prostor dijeli sa ženom i djecom. Supruga će biti sretna da se zvučnici nalaze blizu zida (k tome i dobro izgledaju, pogotovo u bijelom finišu), a djeca neće rušiti zvučnike koji su postavljeni nasred sobe.

Ne samo da je QM10 realan zvučnik što se tiče smještaja, nego je "normalan" i što se tiče odabira adekvatnog pojačala. QM10 nije od onih zvučnika koji sviraju izvrsno samo onda kada ih se spoji na dvostruko skuplje pojačalo, QM10 će izvrsno svirati i s jeftinijim pojačalima. Moje iskustvo je da QM10 može odlično svirati i s pojačalima koja koštaju cca 700 EUR (tj. tri puta jeftinije od samog zvučnika).

U odnosu na bočni zid, proizvođač savjetuje da ih zakosite tako da se iz pozicije slušatelja lagano vide vanjske bočne stranice zvučnika. Meni se to nije pokazalo toliko dobro, pa su QM10 veći dio testa bili postavljeni na način da su ili bili direktno usmjereni prema slušatelju (u ovoj poziciji se ne vide ni unutarnje ni vanjske bočne stranice) ili tako da su se lagano vidjele unutarnje bočne stranice.

  Zvuk
Već nakon nekoliko različitih CD-ova mi je bilo jasno da QM10 ne bira glazbene žanrove. Bilo da se radi o velikom orkestru klasične glazbe, rocku ili jazzu, QM10 dobro pliva u svakom od navedenih žanrova.

Startao sam s velikim orkestrom klasične glazbe. Moj prvi inicijalni dojam je bio: "Wow, ovo zvuči kao da je netko maknuo krpu sa zvučnika i otvorio neku novu dimenziju zvuka!" Zvuk je nevjerojatno velik. Ponavljam, zvuk je nevjerojatno velik, ta se impresija ponavljala od početka do kraja testa. Zvučna slika je ogromna, lišena bilo kakvih ograničenja ili granica, zvučnik nestaje u prostoru. Zvučna slika je prepuna enormne količine zraka, stage je fantastičan. Zvuk je "slobodan", zvučnici kao da fizički nisu u sobi, stage ide daleko van gabarita zvučnika koji s lakoćom ispunjavaju cijelu sobu sa zvukom. Zvučnik je fizički malen i neuočljiv (na radost žene!), a s druge strane ispunjava cijelu sobu zvukom.

Dakle, temeljne zvučne karakteristike: velika svježina zvuka, detaljnost i otvorenost (ne i hiper-analitičnost, ovaj zvučnik nema s time veze), ogroman stage... Veliki orkestar zvuči veliko, brzo, povezano, autoritativno, s dobrim fokusom, bas je moćan i superdubok, dinamika je sjajna, visokotonsko područje je čisto i detaljno (nikada oštro)...

Nakon velikog orkestra klasične glazbe, pustio sam malo rokerice. Upravo je rock glazba pokazala koliko Guru QM10 voli biti priljubljen uz stražnji zid. U prvoj poziciji sam QM10 postavio tako da je imao 70 cm lufta do stražnjeg zida, u drugoj poziciji je imao 25 cm do stražnjeg zida. I što se dogodilo? Na 70 cm, bas bubanj je zvučao tanko i odrezano, a doboš je zvučao poput plastične igračke sitnog bodya; na 25 cm doboš je dobio konture stvarnog instrumenta, a bas bubanj je bio kudikamo bolji: dublji, voluminozniji, s boljim bodyem i boljim drukom. Dakle, Guru je zvučao dramatično bolje na udaljnosti 25 cm od stražnjeg zida.

Kada govorimo o rock glazbi, logično se nameće pitanje kvalitete reprodukcije lošijih snimki? Odgovor je vrlo jasan - kakva je snimka, takvom će je QM10 i reproducirati. Ako je snimka vrhunska, QM10 će je izvrsno reproducirati; ako je snimka tvrđa, takvom će je QM10 i reproducirati.

Reprodukcija kontrabasa je pokazala nekoliko bitnih stvari. Prvo, bas je nevjerojatno dubok. Ponavljam, bas je nevjerojatno dubok - moram to ponavljati, jer ovakav super-dubok bas čovjeka ostavlja u nevjerici. Bas je po karakteru vrlo dubok, izvrsno definiran i brz, ali i malo mršavijeg bodya. Drugim riječima, ne možeš imati i ovce i novce. Na drugoj strani frekvencijskog spektra, visokotonsko podruje je izrazito čisto, detaljno, ugodno, sljušljivo na duge staze i timbralno ispravno.

Ultimativni test za bilo koji audio uređaj (kabel, pojačalo, zvučnik itd) je snimka velikog Steinway koncertnog klavira. I tu padaju (gotovo) svi audio uređaji. To je ujedno jedini glazbeni žanr (tj. instrument) na kojem je QM10 kiksao. Da se razumijemo - jako je malo zvučnika (sistema) koji su sposobni koncertni klavir odsvirati bez greške. Jako ih je malo i jako puno koštaju. Pitam sebe - a i vas - da li sam pred QM10 stavio previsoke kriterije, znajućio da sam mnogo puta slušao zvučnike koji koštaju preko 30.000 KN i koji nisu bili sposobni koncertni klavir odsvirati bez greške. Koncertni klavir je tako prokleto težak instrument. I tu treba biti realan, savršena reprodukcija koncertnog klavira pripada samo najboljim i najskupljim sustavima, a takvih je malo. Stoga je iluzorno od QM10 (ili bilo kojeg drugog zvučnika u ovom cjenovnom razredu) očekivati bezgrešnu reprodukciju klavira. Što u slučaju QM10 konkretno znači da se moj osnovni prigovor svodi na nedovoljnu koherentnost odsviranih tipki, nešto mršaviji body pojedinih tipki, a neke tipke povremeno zvuče "staklasto" - svi ovi prigovori se odnose na gornje i srednje tipke, donje tipke su u redu. Za kraj još jednom ponavljam - sumnjam da u ovom cjenovnom razredu postoji zvučnik koji je koncertni klavir sposoban odsvirati bez greške.

Doduše, ima jedna fascinantna stvar kod QM10 i njegove reprodukcije klavira - niti jedan drugi zvučnik koji sam slušao zadnjih godina nije klavir prikazao na način kako je to učinio QM10. Svi drugi zvučnici bi klavir prikazali s njegove frontalne strane, plus prikazali bi njegove bočne strane, ali samo je QM10 osvjetlio i prostor koji se nalazi iza klavira, dok su svi drugi zvučnici taj prostor prikazali u mraku (tj. ne bi ga uopće prikazali).

  Zaključak
Kratko i jasno: Guru QM 10 ima odličan WAF faktor, jednostavan je za smještaj u prostoru i ne traži da ga spojite na ultra skupa pojačala. Na prvu loptu će vas impresionirati svojim nevjerojatno velikim stageom, super dubokim i brzim bas područjem te fascinatnom količinom svježine i zraka. QM 10 je istovremeno detaljan i muzikalan (to su dva kontradiktorna pojma, ali u ovom slučaju je tako). Nešto je tvrđi u srednjetonskom području, pa je moja preporuka da ga se spaja s toplijim/punijim pojačalom. Malo koji zvučnik me ovako lako i brzo osvojio. Konačna ocjena: čista petica.

Drugo mišljenje by Nenad Grakalić

Guru je pojam koji obilježava nekoga tko je pun znanja, nekoga čije je poslanje učiti druge. Po Sanskritu, guru je složenica od tama/svjetlost što bi u prenesenom smislu dočaravalo put od mraka neznanja do svjetla svekolike spoznaje, rekli bismo nešto kao duhovni učitelj, Bog... Kad konstruktor tim imenom nazove zvučničke kutije, poruka je sasvim jasna - mi znamo više od drugih!

Izvorno konstruiran za profesionalnu uporabu, cilj je bio načiniti monitor koji bi rekreirao kompletan događaj pri snimanju, ispravnog timbra i precizne vremenske i prostorne komponente. Pri tome nisu dodavane nikakve "pozitivne" karakteristike, jer boja zvuka je nepoželjan dodatak, ma kako lijepa ili ugodna bila. Guru QM10 je malena, dvosistemska monitorska zvučnička kutija namijenjena smještanju na stalke blizu stražnjeg zida. To ga čini poželjnim članom obitelji koje raspolažu manjim slušaonicama, a zbog atraktivnog dizajna i završne obrade ima vrlo visoki WAF (wife acceptance factor - prihvatljivost boljim polovicama) i skladno će se uklopiti u suvremeno uređene prostore. Preporučena udaljenost je 1-4 metra od slušatelja što potvrđuje koncepciju "vrhunskog zvuka u maloj sobi". Kutija je dizajnirana kao Helmholz rezonator, s otvorom na prednjoj strani, pri kojoj se konstrukciji unutarnji volumen zraka koristi kao elastični medij, a zrak u otvoru istitrava gurajući zrak ispred otvora. Najveća apsorpcija se postiže na rezonantnoj frekvenciji, a ovisi o presjeku i efektivnoj duljini otvora i volumenu same kutije.

Zvučničke jedinice su njemački visokotonac promjera membrane 16 mm i 102 milimetarski srednjo/niskotonac čija je membrana izrađena od papira prevučenog sintetskim premazom. Rezna frekvencija skretnice je na 2700 Hz, odušak dimenzije 10x175 mm je s prednje strane, vertikalni bridovi su zaobljeni a sa stražnje strane nalaze se jednostruki priključci samo za banane (Naim priključak). Na dnu kutije smješteni su apsorberi izrađeni od guste gumirane spužve koji precizno naliježu u utore priloženih stalaka. Na doljnjoj ploči stalaka navoji su za uvrtanje šiljaka, kojima se komplet nivelira ili podešava. Između visokotonske i srednjo/niskotonske jedinice nalazi se plava dioda koja, kad zasvijetli, upozorava na početak reprodukcije s neprihvatljivim izobličenjem.

Preporučena snaga pojačala je 20-60 W, a maksimalna 160 W. Frekventni je opseg deklariran 30 Hz - 20 kHz, što i za veće kutije nije šala. Preporučeno pozicioniranje je oko 5 cm ispred stražnjeg zida, oko 60 cm od bočnih zidova i usmjeravanjem prema slušatelju (toe-in) do točke kad vanjske plohe postanu vidljive. Za ozbiljnije akustičke rezultate (posebice dubinu pozornice) potrebno se poigrati smještanjem u prostor, podešavanjem po visini i nakošenjem prema natrag odnosno prema unutra.

Ispravno smješteni, zvučnici su u stanju reproducirati glazbu na vrlo nenametljiv i iskren način, tečno i glatko. Odziv niskih frekvencija je kontroliran, čvrst i neočekivan za tako mali volumen. Impresionira koherencija (samo su dvije jedinice i očito dobra skretnica) i trodimenzionalnost. Čak i ozbiljnije partiture velikih orkestara iznesene su s autoritetom prodirući do same srži glazbe, iskričavo ali i profinjeno. Količina detalja je iznenađujuća ali nikad ne dovodi do zamora ili agresije. Ispunjenost prostora između zvučnika, bogata je, istovremeno i prozračna uz jasno prepoznavanje svakog instrumenta, a visina (recimo pjevača) nije nikada dovedena u pitanje. Dinamički uzleti i padovi, početak i završetak svakog pasaža bez obziran na odabir instrumenata vrlo su dobri i prirodno dolaze i odlaze iz sve tri dimenzije.

Ukratko, tehnofilima koji čeznu za reprodukcijom većom od života ovo sigurno nije prvi odabir, ali za iskrene ljubitelje i poznavatelje glazbe s malim i problematičnim slušaonicama ove zvučničke kutije mogle bi izazvati ljubav na prvo slušanje.

  Mjerenja


FREKVENCIJSKA KARAKTERISTIKA - značajno je nelinearna; na grafikonu je vidljiva rupa na 150 Hz, ali ona u praksi ne postoji (vidljiva je na grafikonu, ali je u stvarnosti nema, to je refleksija od poda koja je nastala pri mjerenju); veliki peak je između 400-1200 Hz (cca 2.5 do 3 dB); ostali dijelovi frekvencijskog spektra su u granicama tolerancije. Osjetljivost iznosi cca 86-87 dB/1W/1m.


IMPEDANCIJA - ona je prilično linearna; srednja (nominalna) impedancija je oko 6 do 8 Ohma. Najniža je 4 Ohma na 250 Hz.


STEP RESPONSE - ukazuje na inverzno spojen visokotonac; bas refleks otvor je relativno duboko tuniran (na cca 40 Hz); načelno, zvučnik je nešto sporiji u basu, dok je visokotonac brz.

Komentirajte ovaj članak!
Pošaljite svoje komentare putem maila
Komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma & Savjeti

© SVA PRAVA ZAŠTIĆENA WWW.AUDIOPULS.HR 2010