TEST:
AMM SOUND LAB - AMM105i

prvi test na svijetu!


  tekst i foto: Marko Pecotić, prosinac 2008
  mjerenje: ALB
  proizvod: AMM SOUND LAB AM-105i zvučnička kutija
  proizvođač: Corporation Stone Age, Japan [www.stone-age.co.jp]
  zastupnik za HR: AUDIO SUSTAVI D.O.O. [www.audio-sustavi.hr]
  cijena: 14.990 kn/par (s PDV-om)

O mojim dojmovima s ovogodišnjeg jesenskog milanskog sajma ste već čitali u reportaži koja je objavljena ovdje na AudioPulsu. Kao što sam i napisao: bilo je previše loših sustava, dva uvjerljivo najbolja sustava (ProAc/Pass + Krell/Logan), te petnaestak vrlo dobrih sustava... U šumi soba, tamo negdje na drugom katu hotela, u dvije sobe je prezentaciju imala japanska firma 47 Laboratory. Od njihove dvije sobe, u pamćenju mi je ostao zvuk iz prve sobe u kojoj su svirali maleni širokopojasni Amm Sound Laboratory zvučnici spojeni na 47 Lab elektroniku. Nikada ranije nisam čuo za firmu Amm Labs, no zvuk iz njihove sajamske sobe i danas pamtim. Tijekom desetak minuta koliko sam proveo u njihovoj sobi, demonstrator je puštao Madonnu. Radilo se o jednom brzom, živahnom i detaljnom zvuku. Dojma sam da to nije bio klasičan hifistički zvuk niti je prezentacija bila takva, nego da se radilo o sustavu koji prvenstveno reproducira muziku. Također, atmosfera u sobi je bila vrlo opuštena i pozitivna: od otkačenog demonstratora i muzike koju je on puštao, pa do publike: dvije stolice bočno od mene, jedan posjetitelj se zavalio u stolici, prekrižio ruke i noge, te - zaspao. Blago njemu. Iako sam već bio umoran od hodanja po pustim hodnicima, a i uši su mi bile prepune zvukova i različitih hi-fi sistema, ja si spavanje nisam mogao dopustiti, jer na ovako velikom sajmu vrijedi pravilo: što više toga u što kraćem vremenu. Tako da u prosjeku u svakoj sobi provedete maksimalno deset minuta, a iz nekih izađete prije negoli ste i ušli... I tako dakle, dva mjeseca kasnije, taj isti mali AMM zvučnik se nalazi preda mnom kako bih napisao i objavio njegovu prvu recenziju. Dame i gospodo, velika mi je čast obznaniti da je AudioPuls prvi svjetski medij koji objavljuje recenziju ovog zvučnika! O firmi Amm Sound Lab na internetu nema gotovo nikakvih informacija, našao sam tek jednu web stranicu na kojoj se nalaze šturi podaci o ovom zvučniku i o nekoliko njihovih proizvoda. Na samom internetu nisam nigdje našao ni jednu recenziju nekog njihovog proizvoda, pa moguće da je ovo ne samo prva svjetska recenzija ovog zvučnika, nego i uopće prvi test nekog njihovog proizvoda. Ipak, uspio sam doznati da iza Amm Sound Laba stoji gdin Takanori Ohmura, glavni inženjer i osnivač firme. Gdin Ohmura je rođen 1949. godine, među ostalim je radio u R&D odjelu u Luxmanu (tadašnja Lux korporacija), a cijeli radni vijek je fokusiran na dizajn malih širokopojasnih zvučničkih jedinica visoke osjetljivosti.

  Tehnički opis
Već po ambalaži u kojoj su stigli je bilo jasno o kako malim zvučničkim kutijama se radi. Dimenzije svake kutije su svega: 26.9 x 17 x 22 cm (VxŠxD). Kutija je izrađena od medijapana debljine 12mm, lakirana je u visokom sjaju u šest slojeva. Kutija je stigla u ukusnom i oku ugodnom tamno smeđem finišu. Na finiš kutije nemam apsolutno nikakav prigovor, dapače – skidam kapu onome tko je obradio ovu kutiju. Tek pri ulazu u bas refleks otvor se mogu vidjeti sitne greške u obradi, no ukupan dojam je vrlo pozitivan. Vjerujem da ovo nije jedini dostupan finiš, obzirom da je kutija koja je svirala u Milanu bila u svijetlijem finišu. Prema deklaraciji, ovo je širokopojasna zvučnička kutija (engl. full range speaker) bas refleks ustroja, a koji je smješten pri dnu prednje ploče, tj. ispod zvučničke jednice koja je promjera 10 cm. Na stražnjoj strani se nalazi par vrlo kvalitetnih zvučničkih terminala koji primaju sve vrste konekcija. Deklariran je frekvencijski raspon 80Hz – 20kHz (-10dB), osjetljivost iznosi 88 dB (2.3V/1m), dok je nominalna impedanca 4 Ohma. U ponudi su i posebne antivibracijske nogice oznake GE-001 koje se postavljaju između zvučnika i zvučničkog stalka. Zvučnik je svirao postavljen na ove nogice na sajmu u Milanu. Ja sam zvučnik testirao bez tih nogica, postavio sam ga direktno na zvučnički stalak (Atacama Reference).

  Amerika vs. Japan
Ova zvučnička kutija predstavlja potpunu suprotnost američkoj hi-fi školi. I ne samo američkoj hi-fi školi, nego i puno šire – ona pokazuje koliko su Japanci kao narod drugačiji od Amerikanaca: Amerikanci žive u velikim kućama, voze velike aute koji troše puno benzina i sl. Američka pojačala su mačo nabildana i troše puno struje, američki zvučnici su veliki, američki kabeli su debeli i sl. Na koncu, moj je dojam da su Amerikanci i jedna od najdebljih svjetskih nacija. Japanski stil života i japanska kultura ostavljaju drugačiji dojam, te predstavljaju otklon i suprotnost američkom stilu života - Japanci su skromniji, visoko obrazovani, zdravo se hrane, voze malene kompaktne aute koji troše malo benzina, žive u malim stanovima jer je cijena stambenog kvadrata u Japanu izrazito visoka i sl. Sve te kulturološke i ine razlike su vidljive i na primjeru ovog zvučnika. U tom smislu, reći ću ovo iako ne želim biti ničiji prorok, smatram da ovaj zvučnik ima solidne šanse za komercijalni uspjeh u Japanu i generalno Dalekom istoku, gotovo nikakve šanse za komercijalni uspjeh u Americi, a ostaje nam za vidjeti kako će proći u Europi.

  Zvuk
Prema riječima gdina Kovačevića (koji je zvučnike predao na test u ime firme Audio sustavi d.o.o.), zvučnici su na test stigli usvirani s odrađenih pedesetak radnih sati. Pri prvom spajanju, iz zvučnika izlazi iritantna oštrina i metaličnost u visokotonskom području, bas područje ostavlja dobar dojam, dok je srednjetonsko područje prilično tanko i mršavo. Ostavljam zvučnike da u kontinuitetu sviraju daljnjih 48 sati spojeni na tuner ne bi li se u potpunosti usvirali i razradili. 48 sati kasnije, započinjem s kritičkim slušanjem. Temeljne karakteristike ovog zvučnika su: vrlo brz zvuk, izrazito detaljan, otvoren i svjež karakter zvuka, odličan soundstage fokus, iznenađujuće dobra rekreacija prostora zvučne slike, mršavo u srednjetonskom području, stage nije forward nego je uvučen (što je za pohvalu), iznenađujuće dobro bas područje i sl. Suprotno svim očekivanjima, ovaj zvučnik u basu ide dublje nego što biste to očekivali. Naravno da se bas područje ne može mjeriti s onom energijom, ekstenzijom i volumenom koju može dati zvučnička jedinica (driver) promjera 20 cm, ali ni u kojem slučaju ne očekujete ovakav bas iz ovako male kutije. Bas područje je brzo, okretno, kontrolirano, pa i duboko. Da, dublje od svakog očekivanja! Ovaj zvučnik jasno pokazuje da nije namijenjen sviranju velikih orkestara klasične glazbe. Zvuku nedostaje fundamenta, body instrumenata je mršav, fali dinamičke eksplozivnosti. Soundstage fokus je vrlo dobar, a pri velikim glasnoćama i/ili pri velikim dinamičkim zapletima nema urušavanja zvučne pozornice niti javljanja distorzije. No i dalje, zvučnik nema onu težinu koja je potrebna pri slušanju ovakvog tipa glazbe. AMM je iz vrhunske snimke koncertnog klavira sposoban puno tog izvući: body tipki je pun, definicija i razlikovanje tipki je za pohvalu, attack je vrlo dobar, sustain je vrlo dobar, a pri najkompliciranijim dinamičkim zapletima se zna tek povremeno desiti poneki špricaj u visokotonskom području. O kojem god da se glazbenom žanru radi, AMM će van izbaciti čitav niz detalja i to detalja za koje niste ni znali da postoje na snimci. Bilo da se radi o snimci gitare ili primjerice klavira, pitat ćete se kako to da tek sada čujete sve te detalje. Također, bitno je za istaknuti da je AMM sposoban svirati vrlo glasno bez javljanja distorzije. AMM je prvenstveno namijenjen neopterečenom slušanju muzike. Najbolje rezultate će dati pri slušanju komercijane pop i rock glazbe. A pritom mislim na primjerice ove izvođače: Amy Winehouse, Madonna, Prodigy (da, čak i Prodigy!!), Moby, Billy Idol, Manic street preachers, Coldplay i sl. Jedan od najbržih načina da se šokirate je da poslušate Prodigy na ovom zvučniku, poslušajte taj dubok i brz bas koji izlazi iz tako male kutije. Ali ne radi se ovdje samo o basu, AMM će iz snimke Prodigya izvući i sjajan timing koji ovakvom tipu muzike daje potrebno uzbuđenje, zatim niz detalja, sjajnu rekreaciju dubine i širine stagea, puno svježine i zraka, te dinamičku agresivnost koja je vrlo bitna pri slušanju ovakvog tipa muzike.

Na što spojiti ovaj zvučnik? Bilo bi iluzorno očekivati da će AMM dobro svirati spojen na pojačalo koje košta tisuću kuna. AMM će svirati dobro, iz mog iskustva, već s pojačalima cijene 6 ili 7 tisuća kn, ali uz obaveznu uporabu kvalitetnih kabela. Također, ovaj zvučnik svakako treba spojiti na toplije pojačalo, pa i na toplije ožičenje, kako bi se što više suzbili povremeni sibilanti i (za moj ukus) pretjerana otvorenost u visokotonskom području. Poigrao sam se i s otvorenijim i s toplijim pojačalom - toplije pojačalo je svakako bolje pasalo, te je donijelo više smirenosti u zvuku, bolji punch u basu, bolji body instrumenata, još bolji stage, više zraka, te najuočljiviju razliku, a to je znatno bolja (makro)dinamika. Generalno, AMM je spojen na toplije pojačalo zvučao balansiranije po čitavom frekvencijskom spektru. Alternativno, AMM možete spojiti i na otvoreno pojačalo, ali pod uvjetom da su izvor zvuka i zvučnički kabeli na toplijoj strani zvuka. Da li je AMM osjetljiv na zvučničke kabele? O da. Jasno će prikazati razliku između toplijeg i otvorenijeg kabela, kao i razliku između zvučničkog kabela koji košta 2.000 kn i onog koji košta 5.000 kn.

Kako ga postaviti u sobi? Pokazalo se da AMM nije kritičan na zidove, možete ga postaviti blizu stražnjeg zida, a možete ga postaviti i na polovicu sobe. Možete ga postaviti u manju sobu (primjerice onu od 10 m2), a možete i u veću (ja sam ga slušao u sobi od 25 m2). Kako god da ga postavite, bitno je da omogućite da bas područje u potpunosti dođe do izražaja, u protivnom će se to negativno odraziti i na područje iznad basa. Osim što morate dopustiti da bas u potpunosti dođe do izražaja (a što zavisi od konkretne sobe i njezine akustike), treba reći da AMM nije kritičan na bočne zidove ili stražnji zid, ali je zato jako osjetljiv na međusobni razmak kutija. U mojoj sobi je AMM najbolje radio kada bio postavljen tako da je između kutija bilo 165 cm međusobnog razmaka. Više od toga, primjerice 185 cm, je rezultiralo rasplinutom i raspadnutom zvučnom slikom. Nadalje, ako se pitamo u kakvoj sobi će AMM najbolje raditi, smatram da će dobro raditi u svakoj normalno uređenoj sobi, pa i u tzv. lifestyle sobi koja će mu dodati još više basa; AMM nipošto neće dobro raditi u dampiranoj sobi koja će mu posisati bas, a to će, kao što već rekoh, imati negativnog utjecaja i na puno drugih stvari.

Na koji način ćemo AMM zvučnike postaviti na zvučničkom stalku? Dakle, na vrhu stalka se mogu nalaziti ili šiljci ili kuglice trajnoelastičnog kita. Moje eksperimentiranje je pokazalo da svakako treba ići u pravcu trajnoelastičnog kita. Šiljci na vrhu zvučničkog stalka će dati čvršći, definiraniji i kraći bas, te detaljnije visokotonsko područje; kuglice kita će dati voluminozniji i dublji bas, te mekše visokotonsko područje.

Da li ove zvučnike treba slušati s grillom ili bez njega? Razlike u zvuku su velike, te AMM definitivno zvuči bolje s grilom! S grillom, sve je smirenije, pripitomljenije, hissing je smanjen – AMM je naprosto ugodniji za slušanje. S grillom je i rekreacija stagea u dubinu i širinu znatno bolja.

  Zaključak
Ovaj zvučnik je prvenstveno namijenjen vlasnicima malih slušaonica (10 do 15 m2), iako dobro funkcionira i u većim sobama. Namijenjen je ljubiteljima otvorenog i detaljnog zvuka. Ima iznenađujuće dobar bas, odličnu rekreaciju prostora, te mršavije srednjetonsko područje. Daje zvuk s puno svježine i zraka, te posjeduje sjajan osjećaj za timing. Potrebno je pripaziti da ga se ne spaja na (pre)jeftinu elektroniku i obavezno treba pripaziti na sinergiju s ostatkom audio sustava. Najbolje rezultate daje pri slušanju komercijalne pop, rock i elektronske muzike. Prije kupnje ga obavezno poslušajte, jer ovo nije zvučnik za svakoga.

MJERENJA

SLIKA 1 prikazuje frekvencijsku karakteristiku bas refleks porta, a koji je tuniran na 52Hz. Komentar: ovo je niski tuning za ovako malu kutiju, ali baš zato dobro svira u basu.

SLIKA 2 prikazuje frekvencijsku karakteristiku full range zvučnika od 200Hz na više mjereno u sobi. Komentar: generalno, trebalo bi područje na 10kHz srušiti za cca 4dB, oko 3-4kHz je rupa (ali nije kritična), područje 200-500Hz je odlično.

SLIKA 3 prikazuje frekvencijsku karakteristiku sa i bez grilla. Crvena krivulja je s grillom, plava je bez. Preporuča se slušanje s grillom koji izuzetno dobro prigušuje visokotonsko područje i uklanja značajan beaming u tom području.

SLIKA 4 prikazuje impedancijsku krivulju koja je vrlo korektna. Nedostatak peaka na 52Hz ukazuje da se radi o mogućem transmisijskom ustroju kutije (a ne bas refleks kao što je deklarirano) ili pak da je peak dodatno kontroliran pasivnim komponentama u kutiji. Impedancija u prosjeku iznosi više od deklariranih 4 Ohma (što je dobro za pojačala manje snage).

SLIKA 5 prikazuje step response koji ukazuje na primjereno brz zvučnik, uz kontrolirana istitravanja i nešto više grešaka u visokotonskom području što je i za očekivati obzirom da se radi o full range zvučniku.