TEST:

SUMIC AUDIO BLACK HOLE 17



NASTAVAK USPJEŠNE BLACK HOLE PRIČE

  tekst: Daniel Modrić, studeni 2009
  proizvod: Black Hole 17 interkonekt
  proizvođač: Sumic audio, Zagreb [www.sumicaudio.com]
  cijena: na upit

Sumic Audio kabele i njihova konstruktora Damira Sumića nije potrebno posebno predstavljati. Objekt ove recenzije je najnoviji Sumic Audio top model (analognog) interkonekta koji se krije iza naziva Black Hole 17. Ovaj kabel je nastao kao rezultat jednogodišnjeg sustavnog rada na području istraživanja i praćenja renomirane svjetske konkurencije, kao i brojnih slušnih ekspertiza u različitim high end audio sustavima. Radi se zapravo o nasljedniku referentnog interkonekta oznake Black Hole 7 koji je pravo remek djelo ing. Sumića i neupitni pripadnik elitnog društva ponajboljih svjetskih audio kabela. Naziv iznimno uspješne linije kabela Black Hole nije se mijenjao, dok po prvi puta dvoznamenkasti broj numeričke oznake kabela simbolizira određene promjene i unapređenja u odnosu na dosadašnje konstrukcije, ali i vjerovatno gašenje modela s jednoznamenkastim brojčanim oznakama.

  Novosti u konstrukciji
Svi vodiči su od srebra, kako se to popularno kaže, "sa šest devetki". Radi se o srebru visoke čistoće koja se u postotku iskazuje kao 99,9999% (6N). Za razliku od Black Hole 7, Black Hole 17 ima više vodiča koji su različitih promjera i više ne sadrže primjese zlata. Vodiča je ukupno šest i oni se ručno provlače kroz dijamantne šablone kako bi se, a u cilju anuliranja skin efekta, postigli njihovi točno definirani i međusobno različiti promjeri. Potom slijedi termička obrada koja formira strukturu vodiča od ultra kratkih kristala, a nakon toga se vodiči poliraju kako bi se s njih uklonile sve eventualne nečistoće.
Nakon toga se vodiči smještaju svaki u svoju teflonsku cjevčicu kako bi se izbjegao njihov međusobni kontakt. A da se spriječi oksidacija vodiča, cjevčice su zalivene s oba kraja. Same cjevčice su trostruko većeg promjera od vodiča koji se smještaju u njih, a uslijed čega, nakon njihova zatvaranja, mali dio zraka ostaje u njima. Jedan dio zraka veže se za srebrni vodič, a drugi ostaje zauvijek zarobljen u prostoru između vodiča i unutarnje stijenke cjevčice, čineći tako u kombinaciji s teflonom idealan dielektrik.
Pored navedenih šest vodiča, u konstrukciji Black Hole 17 nalaze se i četiri drain žice koje su također čistoće 6N. Za razliku od vodiča, drain žice su tako obrađene da im strukturu čine dugi kristali. I to je novina u odnosu na sve dosadašnje konstrukcije kabela Black Hole serije, a čime su, prema riječima konstruktora, poboljšane sonične performanse kabela, prvenstveno u domeni dinamike.
Na sve Black Hole kabele već tradicionalno je primjenjena uspješna i provjerena spiralna geometrija. To znači da su svi prethodno navedeni vodiči spiralno uvijeni oko zračne jezgre koju čini teflonska cjevčica ispunjena zrakom. Kod balansirane XLR verzije kabela (a koja mi je stigla na test) je primjenjena tzv. "trostruko-balansirana" konstrukcija. To znači da pored standardnih plus i minus vodiča postoje i zasebni, međusobno odvojeni, vodiči od čistoga srebra koji služe za uzemljenje i za drain. Na taj se način učinkovitost zaštite krhkog audio signala od negativnih utjecaja elektromagnetskih (EM) i radiofrekvencijskih (RF) polja podiže na najviši nivo. Dodatno osiguranje u tom pogledu predstavlja i oplet kabela od aluminijske folije, kao i sama spiralna geometrija.
U završnoj obradi se koriste teflonske trake, silikonski i ukrasni bužiri najviše industrijske kvalitete, kao i posebna lem žica s optimalnim udjelom srebra. Konektori su, kako to i priliči Black Hole 17 kabelu, najviše klase. U RCA varijanti to su najnoviji model 0152Ag iz referentne Nextgen serije njemačke tvrtke WBT, a u XLR varijanti to su top modeli FP-60IM i FP-602F iz japanske Furutech produkcije. Black Hole 17 se standardno isporučuje u dužini 2x1 metar, a na zahtjev kupca je moguće dobiti i druge dužine.
Kompletan proces proizvodnje je ručni rad samoga konstruktora, a svaki kabel po završetku izrade prolazi standardnu proceduru mjerenja i provjere vrijednosti osnovnih parametara, uz dozvoljenu toleranciju odstupanja u okviru vrlo rigoroznih 1%. Tako primjerice deklarirani kapacitet Black Hole 17 interkonekta iznosi 55 pF/1 m. Slušnim testovima, kao i periodu od 48 sati inicijalnog usviravanja na Proburn uređaju tvrtke Blue Horizon, se podvrgava svaki kabel iz Sumic Audio manufakture. Ovakav pristup jamči besprijekornu kontrolu kvalitete proizvoda, bez i najmanje mogućnosti nepoželjnih devijacija.

  Usviravanje
Iako mi je kabel na test stigao već usviran, ipak sam ga pustio da u sustavu radi 48 sati prije početka ozbiljnog testiranja. Naime, već ranije sam objasnio da se vodiči nalaze u teflonskim cjevčicama trostruko većeg promjera u kojima dio zraka ostaje zauvijek zarobljen u međuprostoru između vodiča i unutarnje stijenke cjevčice. Prilikom uključivanja kabela u sustav, a ovisno o njegovom fizičkom položaju/oblikovanju u prostoru, definiraju se i međusobni unutarnji fizički odnosi vodiča spram unutarnje stijenke cjevčice, kao i raspored zraka u prostoru između njih. Temeljem tih parametara se uspostavljaju vlastita magnetska polja vodiča prilikom prolaska linijskog audio signala. Kada se jednom kabel takve konstrukcije isključi iz sustava, pa ponovo nakon nekoga vremena vrati u njega, a uslijed promjene njegova fizičkog položaja (presavijanje, izvijanje itd.), a time i spomenutih odnosa unutar njegove strukture, ponovno je neophodan kraći period da kabel ponovno dosegne svoje maksimalne performanse, tj. da se ponovo formiraju i stabiliziraju spomenuta magnetska polja njegovih vodiča.

  Sustav
Black Hole 17 je spojen u moj osobni referentni sustav na poziciji između SACD/CD playera Accuphase DP-78 i pretpojačala GamuT D3 gdje je zamjenio Black Hole 7. Ostatak sustava sastoji se od dva stereo pojačala snage GamuT D200 koja u bi-amping konfiguraciji pokreću Gradient Revolution Active zvučnike s aktivnom skretnicom. Svi (ostali) interkonekcijski kabeli u sustavu su balansirani Black Hole 7 modeli. S obzirom na bi-amping, u uporabi su dva zvučnička kabela i to Black Hole 5 za bas područje do 200 Hz, te stari dobri Silver Cotton 4 za koaksijalni visokotonac/srednjetonac koji preuzima zadaću od 200 Hz. Strujni kabel na playeru je referentni Sumic Audio Black Hole 5, na pretpojačalu i aktivnoj skretnici Black Hole 4, a na izlaznim pojačalima PK-10 Palladian top modeli iz Kimber Kable kataloga. Do razvodne strujne letve Furutech e-TP60E vodi Kimber Kable PK-10 Gold kabel, a svi su uređaji postavljeni na Spider policu tvrtke Finite Elemente. Iako se zbog samih konektora kod balansiranih kabela to ne može dogoditi, prilikom uključivanja RCA inačice Black Hole 17 kabela u sustav treba obratiti pažnju na njegovo usmjerenje. Zato je neophodno pratiti oznake i smjer slova na ukrasnim bužirima kabela. Kada smo već kod njih, jedna pohvala u odnosu na prethodni Black Hole 7. Naime, kabeli lijevog i desnog kanala sada su označeni bužirima različitih boja (crvena i bijela) što olakšava njihovo priključivanje u sustav, posebno u otežanim uvjetima pristupa stražnjim stranama uređaja.

  Živa zvučna slika i timbralna preciznost
Već prvi taktovi velebne Mahlerove 2. simfonije (u izvedbi Budimpeštanskog festivalskog orkestra pod ravnanjem maestra Ivana Fischera, Channel Classics CCS SA 23506) pokazali su svu raskoš i bogatstvo zvučne slike. Ona se nesmetano i ravnomjerno projecirala u sve tri dimenzije, a pritom zadržavajući realne međusobne odnose i stabilnost, ne ističući ni jednu od njih u prvi plan, a ni pomičući kompletnu sliku prema naprijed ili prema nazad. Naravno, kreacija zvučne slike bitno ovisi o snimci, zvučnicima, njihovoj interakciji s prostorom, sinergiji s ostalim komponentama u sustavu itd. Ali s Black Hole 17 kabelom, zvučna slika je dobila dodatnu dimenziju u onim sitnim i najfinijim nijansama koje praktično oživljavaju i gotovo do opipljivosti uzdižu interakciju između pojedinih glazbenika i njihovih sekcija na pozornici. Tako uvjerljivu i filigranski nijansiranu holografsku strukturu do sada ovaj sustav definitivno nije imao. Da se razumijemo, ne radi se ovdje o dramatičnoj promjeni u odnosu na Black Hole 7, ali još uvijek dovoljno velikoj da se u vrhunskim sustavima to čuje bez posebnog naprezanja.
Vjerodostojno prenesen timbar je snažan adut ovoga kabela, to vrijedi za sve sekcije instrumenata (gudači, limeni i drveni puhači, udaraljke i dr.). Posebno treba istaknuti impresivnu timbralnu ispravnost suptilnog i toliko jedinstvenog zvuka kontrabasa u staccato dionicama, poput primjerice u sjetnom i emocijama nabijenom, legendarnom 4. Adagietto stavku ponovo Mahlerove, ovoga puta 5. simfonije u izvedbi cijenjenog Royal Concertgebouw orkestra iz Amsterdama pod ravnanjem legendarnog maestra Bernarda Haitinka. Ne mogu ne spomenuti da smo taj, jedan od najboljih svjetskih orkestara današnjice imali čast slušati i u Zagrebu prije nešto više od mjesec dana s impresivnom izvedbom Mahlerove 1. simfonije ("Titan") pod ravnanjem mladoga i priznatog dirigenta Daniela Hardinga. No da se vratim na temu, svi koji kontinuirano posjećuju koncerte klasične glazbe dobro poznaju te specifične staccato tonove kontrabasa. Mnogi high end sustavi bez problema ih reproduciraju. No problem nastaje s njihovim timbrom, posebno u najnižim registrima, a kojega kreira taj najveći gudački instrument potezima gudala preko struna i ogromnim rezonirajućim drvenim tijelom. I upravo na tom detalju posustaju brojni, inače izvrsni audio sustavi, te se može uočiti (jedna od) razlika u odnosu na one malobrojne koji zaslužuju pridjev vrhunski. Svakako da se to odnosi na full range sustave, tj. one koji su sposobni reproducirati kompletan opseg čujnosti ljudskog slušnog aparata, a posebno najniže oktave.

  Nesputani protok glazbe
Model 17 sam testirao na desetak različitih diskova i on je uvijek, već po tradiciji cijele Black Hole serije, pokazao da posjeduje izvrsnu rezoluciju i smatram da će se odlično uklopiti u svaki sustav koji je po tom pitanju kompatibilan i u kojemu je ta karakteristika prioritet (a trebala bi biti u svakom audio sustavu). To znači mnoštvo detalja iskopanih i iz najskrivenijih informacija audio zapisa, no u konačnici skladno sortiranih tako da čine zaokruženu glazbenu cjelinu. Prijenos dinamičkih kontrasta je vrhunski i bez najmanjih zadrški, kako na makro, tako i na mikro planu, te je više determiniran mogućnostima ostalih komponenti audio sustava. Važna je spoznaja za one koji posjeduju takve sustave, da Black Hole 17 ne unosi nikakve restrikcije po pitanju dinamike, već joj dozvoljava da se nesputano razmaše. Posebno se to primjećuje kod brzih dinamičkih tranzijenata koji praktično u nekoliko sekundi iz tamne pozadinske tišine prerastu u klimaks velikog simfonijskog orkestra (i zbora). Reverb i atmosfera također su na najvišem nivou, a naglašeno se ističu s kvalitetnim snimkama uživo koje sadrže takve informacije u zapisu.
Kako ste primjetili, nema pojedinačnog elaboriranja pojedinih dijelova frekvencijskog spektra. Za time ni nema potrebe jer je kabel toliko uniforman i tonski izbalansiran da niti ističe, ali niti potiskuje bilo koji njegov dio. Može se tek konstatirati blago topliji karakter zvuka u srednjetonskom i visokotonskom spektru u odnosu na Black Hole 7, ali još uvijek bazno neutralan s optimalnim omjerom muzikalnosti i analitičnosti, apsolutno nikada ne prelazeći tu imaginarnu granicu niti u jednom smjeru. Bas se također za nijansu dublje spuštao u odnosu na Black Hole 7, uz besprijekorno zadržavanje kontrole, definicije i ritma.

  Korak naprijed
Uspoređujući ga s Black Hole 7, novi Black Hole 17 nudi za nijansu bolje performanse u rekreaciji zvučne slike i njezine unutarnje strukture, vjernosti timbra posebno zahtjevnih instrumenata, dinamici, reverbu i nešto dubljem basu. Blaga promjena primjećuje se i u nešto toplijem karakteru srednjetonskog i visokotonskog dijela frekvencijskog spektra. Dakle, razlike nisu revolucionarne i dramatične, ali nedvojbeno su uočljive, tako da potencijalnim interesentima predlažem isprobavanje oba kabela u vlastitom sustavu. Pri eventualnom odabiru treba uzeti u obzir i faktor subjektivnosti, ali neupitno je da oba modela pripadaju kategoriji ponajboljih svjetskih kabela.
Na kraju, može se postaviti pitanje ima li Black Hole 17 bilo kakvu manu? Ja je nisam pronašao, te ovaj kabel bez i najmanjih zadrški svrstavam u društvo najboljih interkonekcijskih kabela, gdje se uz renomirana svjetska imena pridružuje i prethodniku Black Hole 7.
Mnogi će, posebno u današnje vrijeme recesije, prigovoriti njegovoj cijeni. Ali i to je vrlo relativno iz dva osnovna razloga. Kao prvo, Black Hole 17 je ipak (značajno) jeftiniji od gotovo svih svojih konkurenata iz pripadajuće high end kategorije. I kao drugo, on je (primarno) namijenjen vrhunskim high end sustavima. Neki će posumnjati i u kvalitetu domaćeg proizvoda, ali ta već izlizana priča ne drži vodu, definitivno ne u ovom slučaju. I na kraju, bez obzira da li je Vaša filozofija postići reprodukciju što vjerniju živoj izvedbi ili pak želite da Vas reprodukcija jednostavno teleportira u čarobni svijet glazbe, a u tu svrhu gradite ili već posjedujete ozbiljan high end sustav, svakako nemojte zaobići ovaj fantastičan kabel.