TEST:

AUDIO AERO

CAPITOLE REFERENCE


  tekst: Robert Kocijan, veljača 2007
  proizvod: Audio Aero Capitole Reference CD player
  proizvođač: Audio Aero, Toulouse Francuska [www.audioaero.com]
  zastupnik za HR: AUDIO SAN D.O.O. [www.audiodream.hr]
  cijena: 57.779 kn (s PDV-om)

Već godinama u audio štivu s druge strane velike bare čitam kako Audio Aero Capitole CD player svojom prezentacijom glazbe oduševljava i audio kritičare i publiku. Do sada ga nisam imao prilike čuti, pa je to razlog više što sam prihvatio pisanje recenzije ovog CD playera, a koji je na test ustupila firma AUDIO SAN (tel. 01/2981-126) koja je ekskluzivni zastupnik Audio Aera za Hrvatsku.

  Bon jour, monsieur Capitole
Francuski audio konstruktori i njihovi uratci nisu više nepoznati audio zaljubljenicima diljem svijeta. Nekada je perjanica francuskih audio snaga svakako bio Jadis, prepoznat po svojim izvanrednim cjevnim pojačalima i pretpojačalima, no danas iz zemlje vina i sireva dolazi velik broj audio uradaka i tvrtki koje idu uz bok etabliranim hi-end proizvođačima iz ostatka svijeta. Tako su to, da spomenem samo neke: Focal JM Lab, Triangle ili Cabasse sa zvučnicima, YBA, Jadis ili Lavardin s pretpojačalima i pojačalima, Metronome Tehnologie, Micromega i naravno Audio Aero, dobro poznati ljubiteljima dobrog zvuka ali osobama i dubljih džepova, jer za top modele navedenih proizvođača treba izdvojiti ne mali novac.

Prvo pojavljivanje modela Capitole zabilježeno je još 2000. godine, no u Audio Aeru tu nisu stali. Svoju ideju o CD playeru koji će svojom sonicnom kvalitetom reprodukcije redbook digitalnog zapisa ravnomjerno konkurirati novim digitalnim formatima, SACD-u i DVD-u, razvijali su i unapređivali kroz nadolazeće godine. Tako se ubrzo pojavio model Capitole 24/192, pa za koju godinu Capitole 24/192 MK II, da bi se ova današnja četvrta inačica, koja je na testu, zvala Capitole Reference CD player.

  Techniques
Kada otvorite kartonsku kutiju i skinete zaštitne pjenaste nosače s ovog CD playera, suočite se s 15 kilograma mase koje se ne bi postidjela ni mnoga pojačala snage. Šasija je izvedena od čelicnog lima, dok je prednja ploča od 10-ak milimetara debelog aluminija koji je brušen i upušten na način da se pogledom na prednju ploču uočava logo Audio Aera. U središtu prednje ploče smješten je zaslon na kojem se u plavoj boji isčitavaju odabrane postavke (volumen, dužina trajanja odabrane skladbe i sl.). Simbole na zaslonu je moguće pooštriti u četiri nivoa ili ga potpuno ugasiti što, kao kod nekih playera, nije doprinjelo promjeni zvuka.

S lijeve i desne strane zaslona, zrcalno se nalaze tipkovnice sa po pet tipki. Na lijevoj strani odabire se glasnoća, ulazi, a tu je i tipka izbornika preko koje se može odabrati digitalni izlaz ili namjestiti balans. Desnom tipkovnicom upravlja se mehanikom playera, stoga su tu tipke za play, pauzu, stop, preskok i tipka za podešavanje zaslona.

Na zadnjoj strani nalaze se konektori za sve što bi korisnik mogao poželjeti ili zamisliti. Tako pokraj uobičajene IEC mrežne utičnice i glavnog mrežnog prekidača stoji preklopnik za uzemljenje (masu) kojim je moguće isto odpojiti i na taj način odabrati napajanje u režimu takozvane plutajuće mase. Digitalni ulaz moguće je ostvariti preko S/P DIF, COAX, AES/EBU, TOSLINK, pa čak i AT&T konektora. Maksimalna rezolucija ulaznog signala može biti 24/96, te će ga Capitole resemplirati u 24bit/192 kHz prije D/A konverzije. Digitalni izlaz izveden je u S/P DIF vrsti konekcije. Pored digitalnih ulaza i izlaza, tu su još i 3 analogna ulaza, od čega jedan u balansiranom modu, preko kojih je moguće spajanje drugih linijskih komponenata. Analogni izlaz izveden je u nebalansiranom (RCA) i balansiranom modu. Za buduća poboljšanja software-a tu je i jedan USB 2 konektor.

Audio Aero Capitole je tzv. top loader, što znači da se disk stavlja na transport s gornje strane poklopca (šasije). Za transport je odabran Philips CDPRO2 transportni mehanizam koji je preko kombinacije aluminijske i gumene suspenzije ovješen na šasiju, što svakako doprinosi mirnoći rada i tako preciznijeg čitanja zapisa sa diska. Transportni mehanizam je s gornje strane zatvoren kliznim poklopcem od neke vrste poluprozirnog akrila i djeluje vrlo dekorativno. Nakon umetanja diska na transport, isti se učvršćuje svojevrsnim magnetnim clampom promjera 60-tak milimetara što dodatno umiruje disk pri rotaciji.

Srce i mozak ovog CD playera čini 32-bitni SHARC DSP (digital signal procesor) koji je sposoban izvesti stotinu milijuna računskih operacija u sekundi i na taj način pretvoriti ulazni 16bit/ 44.1 kHz signal u 24/192 kHz signal visoke rezolucije i preciznosti. Zatim nakon uzorkovanja od 1024 puta D/A konverzija se vrši pri 6.144 MHz na Burr-Brown-ovom PCM 1792 24bit/192 kHz D/A konverteru.

Sve se to čini prilično jednostavnim. Snažni DSP, upsampliranje (povećan broj uzorkovanja signala), dobar D/A konverter čip i ...?

Već sam desetak godina pobornik digitalnih sustava koji koriste posebne algoritme i upsampling kako bi poboljšali zvuk digitalnih komponenti i zadržavši prednosti digitalnog načina zapisivanja glazbe (kao primjerice dinamiku), pokušali se približiti, pa i nadmašiti analogni način reprodukcije zvuka i zvučali prirodno, bez onih ružnih malformacija koje prate lošu digitalnu reprodukciju i kojih, Bogu hvala, zbog uznapredovale digitalne tehnologije ima sve manje.

Kada sam se sredinom devedesetih skinuo s igle (a ne, nije to što ste pomislili!), odlučio se odreći gramofona (već čujem kako neki viču: "Hereza!") i posvetiti se isključivo digitalnoj reprodukciji zvuka, počeo sam koristiti pomagala koja su "kultivirala" negativnosti u digitalnom zvuku i činili ga jednako slušljivim kao i analogni zvuk. Tako sam u početku koristio Audio Alchemy antijitter DTI, pa DTI 2 i na koncu AA PRO 32 koji nije više bio samo antijitter već je dizao rezoluciju na 20 bita, koristivši pritom posebno razvijen algoritam. Tako je njihov DDE 3, 20 bitni D/A konverter mogao doći do punog izražaja. Sjećam se nekih svojih audiofilskih prijatelja koji su slušali isključivo gramofone i njihovih zbunjenih reakcija nakon što bi čuli takvu "analogniju" prezentaciju digitalno ustrojenog sustava.

U srpnju 2000. godine sam tijekom boravka u SAD-u uspio preko američkih audiofilskih prijatelja i tada zastupnika za novu firmu (iza koje su stajali isti ljudi iz bivšeg Audio Alchemya) Perpetual Technologie dobiti njihov nagrađivani upsampler P1A i u to vrijeme potpuno novi 24/96 D/A konverter P3A (tek ih je bilo 100 proizvedeno). U proljeće iste godine na CES-u su svi bili oduševljeni upsamplerom PT P1A jer je uspješno okrenuo novi list u digitalnoj reprodukciji zvuka. Bio je to prvi upsampler koji je doista digitalni zvuk približio analognom.

Njegov DSP koristio je algoritam koji je bio razvijen temeljem Lissajou-ovih krivulja (način na koji na analognom osciloskopu možete promatrati signal).

Signal na CD-u (redbook standard) je zapisan u 16-bitnoj tehnologiji i brzinom uzorkovanja od 44,100 kHz u sekundi. Kako sada stvoriti rezoluciju od 24bit/96 kHz ili čak 24/192, kad ona nije zapisana u izvornom signalu na CD-u? Na tom polju pali su mnogi konstruktori digitalnih uređaja. Nema mnogo uspješnih, onih iza kojih stoje zaštićeni algoritmi, kao primjerice Wadia i njezin DigiMaster. Možemo se sjetiti i sporova oko istih, primjerice upravo jedna od ranijih inačica Wadia-nog DigiMastera i Pioneer-evog Legato Linka, gdje su na sudu obranjena ekskluzivna prava Wadie.

Vratimo se sada na Audio Aero Capitole. Tajna dobrog zvuka ovog playera je također u state of the art algoritmu koji upravlja računskim operacijama 32 bitnog SHARC DSP-a. Ovaj zaštićeni i ekskluzivno za Audio Aero razvijen algoritam naziva se STARS, što je skraćenica od Solution for Time Abstraction Re Sampling. Razvijen je u švicarskoj firmi Anagram Technologies SA. Kao produkt na ovaj način obradenog i resampliranog 16/44.1 signala dobije se signal rezolucije 24/192 koji je obogaćen detaljima, većom dinamikom i preciznijom i većom prostornošću zvučne slike.

Analogni, izlazni stupanj u ovom CD playeru izveden je u cijevnoj tehnologiji i koristi minijaturne 6021W cijevi koje su vojnog standarda. Još jedna zanimljivost je da su cijevi zalemljene direktno na štampanu ploču i na taj način su izbjegnuti eventualni loši kontakti. Predviđen je besprijekoran rad cijevi za vrijeme od 10.000 sati.

Proizvođač savjetuje da se player putem varijabilnog izlaza spoji direktno u izlazno pojačalo kako bi se postigla najviša razina kvalitete zvuka. Kontrola glasnoće izvedena je u analognoj domeni preko atenuatora koji ima 112 stupnjeva. Maksimalni izlazni napon prema specifikaciji je do 6V RMS.

  Systeme
- CD player: Wadia 302
- Pojačalo: Wavac MD 300B (cijevi: Telefunken ECC 801S, Sylvania 6Y6, KR 300B)
- Zvučnici: Zu audio DRUID mk IV
- Interkonekcijski kablovi: Zu audio VARIAL mk II i mk III, filtracija BYBEE Quantum
- Zvučnički kabeli: Zu audio IBIS
- Napajački kabeli: Shunyata research KING COBRA, PYTHON, TAIPAN
- Strujni filter: Shunyata research HYDRA original
- Antirezonatorske podloške i utezi: Andy Bartha "Whatachakamakhalith" mali i srednji
- Polica: RONDO (napravljena po narudžbi)


  Son
Audio Aero Capitole Reference sam, kao i moj referentni CD player, slušao bez pretpojačala, spojen direktno u izlazno pojačalo snage. Za spajanje na mrežu odabrao sam Shunyata research Pyton napajački kabel, koji se od mrežnih kablova koje sam imao pri ruci najbolje srodio s Capitole-om.

Nakon što sam spojio AA Capitole u sistem i uključio mrežni prekidač na zadnjoj strani, ostavio sam ga neko vrijeme da se sklopovi zagriju. Iako sam iz iskustva znao da ce za ozbiljno, kritičko slušanje, trebati pustiti player da radi dan, dva (pod uvjetom da je inicijalno usviravanje završeno) kako bi se pokazao u svoj raskoši, nisam izdržao da još istu večer ne upijem prve dojmove. Nehajno sam odabrao disk "Test record 1", (Opus 3, CD 7900) koji jako dobro poznajem, pa sam se njime često služio kad bih želio čuti razlike u zvuku prilikom zamjene komponenti u sistemu ili finog tjuniranja istog. Nekad sam imao i vinilnu ploču istog sadržaja.

Mada nisam od još nedovoljno zagrijanog CD playera očekivao nešto izuzetno, prvo što sam čuo bio je timbar koji me je neodoljivo podsjetio na zvuk gramofona. Da, doista, sjećanje mi je prizvalo slike mog nekadašnjeg analogno ustrojenog audio sistema. Sjetio sam se reprodukcije istog materijala s vinila i zaključio da je zvuk ovog CD playera nešto posebno.

Prirodnost i muzikalnost, prisutnost emocija u glazbi ocita je i neskrivena. Tekstura tonova instrumenata je gusta, bogata, pomalo sirupasta.

Vokali imaju težinu i definiciju. Na kompoziciji "Leve, Breve, Suave" s albuma Luz Destino (MA recordings – M039A), zvuk klavikorda i čarobno sjetan glas Marie Ane Bobone lebdio je u ogromnom prostoru katedrale u Lisabonu, ali pritom zadržavši sve minuciozne detalje u timbru.

Srednjetonsko područje je bogato detaljima, ali u isti mah meko i likvidno što doprinosi osjećaju prirodnosti i muzikalnosti. Zvuk se odlikuje nenametljivošću i izuzetnom slušljivošću. Ukupan balans je malo na toplijoj, tamnijoj strani od neutralnosti.

Pri slušanju mađarskih rapsodija (Enesco: Roumanien Rhapsody no.1, List: Hungarian Rhapsodies nos.1-6, Mercury Living Presence 432015-2), posebno je dojmljivo bilo cuti gudačke instrumente. Violine, čela, kontrabasi zvučali su prirodno i ugodno toplo, s detaljnim, vibrirajućim tonom pri povlacenju gudala po strunama.

Pri dinamičkim uzletima zvučna slika ostaje cijela sa svim detaljima, instrumenti zadržavaju svoje pozicije; zvučna slika se ne sljepljuje niti bježi naprijed. Pozornica je široka, duboka, visoka. Slušajući muziku za balet ("Le Cid", Massenet: Ballet music "Le Cid", Klavier Digital 8002), bijah očaran velikim orkestrom u punom zamahu, koji je prostirući se u sobi od zida do zida, dočarao ugodaj i uzbuđenje živog izvođenja. Tu je AA Capitole definitivno "kod kuće“.

Na početku jazz kompozicije "I married an angel" (Johan Dielemans Trio: Round`Midnight, Opus 3 – CD 19302), udarac palicom u doboš potvrdio je ispravnost timbra kojom se odlikuje ovaj CD player. Ton je imao atak, volumen, boju i trajanje. Zvuk metlica po činelama bio je jasan i čist, bez ikakvog oštrog prizvuka, čak malo povučen. Klavir se na pozornici pojavio u svojoj prirodnoj veličini i timbru, zauzevši prostor ispred bubnja. Pri solo dionici Olle Steinholtza na basu jasno se čulo njegovo disanje dok prebire po žicama, stvarajući dojam prisutnosti u sobi. Iako svaki instrument u zvučnoj slici zauzima svoj dio prostora, zvučna slika nije rascjepkana, vec sve zajedno čini ritmičku cjelinu koju noga sama poskakujući prati.

I preslušavanje diska "Entremundo (Renaud Garcia – Fonsa, Enja 3318-2), učvrstilo je moje spoznaje kako AA Capitole Reference player reproducira glazbu. Uživajući u virtuoznosti svirke na peterožičnom basu Garcie-Fonsa i prateĆeg mu benda, zvuk je imao prepoznatljiv karakter, bogat, kremast timbar, ugodno tamnijeg kolorita, ali i nešto nepreciznijeg i malo manje fokusiranog tona, te blažeg i mekšeg ataka tranzijenata od onog na kojeg sam navikao.

  A/B test
Na kraju višednevnog, moram priznati, ugodnog druženja s AA Capitole-om, odlučio sam suočiti ga s mojim referentnim CD playerom Wadia 302 i tako zaokružiti ovu recenziju razlikama u reprodukciji muzičkog materijala ova dva izuzetna CD playera.

Kao alat za uspoređivanje zvuka odabrao sam Burmester test CD-3 disk, koji sadrži raznolik glazbeni materijal. Prije samog čina usporedbe, izjednačio sam, mjerenjem, izlazne nivoe oba playera, što nije bilo osobito teško, jer oba imaju mogućnost atenuacije izlaznog signala, iako različito tehnički riješena (AA Capitole u analognoj domeni, Wadia 302 u digitalnoj domeni).

Melisa Walker: A time for love, jazz vokal i klavir; na AA Capitolu cijela prezentacija je bila nježnija, tamnija i malo mutnija, ali je klavir imao prirodniji timbar. Wadia je dala više zraka i detalja u vokalu, bolju slojevitost i fokus, te veću dinamiku, tako da kao cjelina zvuči životnije.

Nicolo Paganini: Sonata concertata, gitara i violina; na AA Capitolu uz općenito tamniji i lijep ugodan zvuk, gitara je imala bolji timbar i zvučala prirodnije, ali je violina bila nešto manje životna i stvarna, s manje mikrodetalja nego kod Wadie, koja je opet gitaru iznjela u nešto tanjem izdanju.

Bernie Wallace: It's the talk of the town, jazz quintet; na AA Capitoleu sastav je zvučao pitko, ležerno, sa ispravnim timbrom gitare i saxofona. Činele su zvučale detaljno i svileno, dok je bas bio detaljan i stvaran. Vrlo muzikalno. Wadia je glazbu prezentirala u svjetlijim bojama, s više detalja i zraka u tonu saxa, s autoritativnijim basom, te metalnije zvučečim činelama. Prezentnije. Veličina zvučne slike je podjednaka, ali je lako zamjetiti laganu zamućenost iste kod Capitole-a u odnosu na Wadiu, koja je čišća u iznošenju detalja, fokusiranija i direktnija.

Nikolai Rimsky-Korsakov: Allegro molto (Scheherezade), simfonijski orkestar; kao što sam ranije u tekstu naveo, tu je Capitole "kod kuće". Oduševljava pun, moćan, prirodan timbar instrumenata, koji iako malo gurnuti naprijed u zvucnoj slici, zvuče vrlo plastično. Srednjetonsko područje zvuči apsolutno izvanredno, s gušćim, bogatijim glazbenim tkanjem nego kod Wadie. Wadia je dinamički sjajno, vrlo živo i prisutno iznosila glazbu, ali ne tako bogato, već tanje i svjetlije po boji, što je rezultiralo ne tako uvjerljivoj i muzikalnoj reprodukciji kao kod AA Capitole-a.

  Au revoir monsieur Capitole
Što zaključiti na kraju? Audio Aero Capitole Reference CD player sigurno spada u sam svjetski vrh današnjih redbook playera. Naravno, kao i svaka druga audio komponenta, i AA Capitole Reference ima "svoj" zvuk. Ovaj CD player će oduševiti sve koji ga poslušaju svojom muzikalnošću i prirodnošcu timbra. Bogato, likvidno, pomalo lampaško srednjetonsko područje, odgovarat će svima koji žele oplemeniti zvuk nešto hladnije ustrojenog audio sistema ili naginju tamnijem, sirupastijem i malo povučenom (laid back) zvuku. Audio Aero Capitole Reference nije jeftin CD player (57.779 kn, za SE verziju još dodatnih 6.575 kn), ali state of the art tehničku izvedbu i reprodukciju zvuka treba i platiti. Ja osobno bih bezbrižno godinama mogao živjeti s njim i bolju preporuku vam ne mogu dati. Sve ostale informacije i detalje možete saznati kod firme Audio san.

  Tehničke karakteristike
Cijevni izlazni stupanj - 6021W minijaturne cjevi izradene po vojnim specifikacijama
SE-verzija: cryogenic treatement 6021W cijevi s ezoteričnim izlaznim kondenzatorima
Frekvencijski raspon: 5Hz - 21kHz (16bit/44.1 kHz signal)
3Hz - 48kHz (24bit/96kHz signal)
Signal/šum: 127dB
Ukupna harmonička izoblicenja: <0,2%
Philips CDPRO2 mehanizam na aluminijsko-gumenoj suspenziji
S.T.A.R.S. 2 RE-sampling
Jitter control software
Burr-Brown PCM 1792 24bit / 192 kHz DA konverter
Volume attenuator
Analogni izlazi: RCA i balansirani XLR analogni izlazi
Analogni ulazi: 2xRCA i XLR balansirani ulaz (spajanje do 3 vanjske analogne komponente)
Digitalni izlazi: BNC
Digitalni ulazi: BNC, RCA, AES/EBU, AT&T, TOSLINK
Daljinski upravljač
Težina: 14,8 kg
Dimenzije: 44,5 x 43 x 16,4 cm