TEST:
ATLAS MAVROS
ATLAS MAVROS
tekst: Robert Kocijan, veljača 2008
proizvod: Atlas Mavros interkonekt i zvučnički kabel
proizvođač: Atas cables, Scotland [www.hifi.org.uk]
distributer za Hrvatsku: AUDIO SAN D.O.O., [www.audiodream.hr]
cijene: interkonekt 8.566 kn (2x1m RCA), zvučnički kabel 17.874 kn (2x3m)
Već neko vrijeme tvrtka Audio san u svojoj ponudi audiofilskih uređaja i
kabela zastupa i škotsku firmu ATLAS Cables. Na čelu Atlasa se nalazi gospodin
John Carrick, koji je poznat i našim audiofilima, jer se posredstvom upravo
Audio sna prošle godine u Zagrebu održala prezentacija Atlas kabela kojoj je
nazočio John Carrick osobno. S kabelima gospodina Carricka dobro su upoznati
zaljubljenici u dobar zvuk širom planete, a napose audiofili domicilnog Otoka,
kao i audio kritika dodjeljujući im gotovo redovito pet zvjezdica ili best buy
status.
Mavros kabeli koje smo dobili na test predstavljaju najveći dosadašnji
doseg i najambiciozniji uradak gospodina Carricka. Dizajnirani su tako da u
svakom pogledu, i tehničkom i soničnom, budu superiorni prema bilo kojem
postojećem kabelu na tržištu bez obzira na cijenu. Odnosno, kako to piše na
kutiji zvučničkog kabela: "Probably
the finest speaker cable ever".
Hm, hm, hm... Moram priznati da sa skepsom prihvaćam takve tvrdnje,
odnosno ne vjerujem u postojanje bilo koje komponente (pa ni kabela) u sustavu
audio reprodukcije koja bi mogla ponijeti epitet apsolutno najbolje na svijetu,
previše je tu različitih faktora u igri; vjerujem da konstruktor nije želio reći
da se radi o apsolutno najboljim kabelima na svijetu, već da su izborom
materijala vodiča i dielektrika, te konfiguracijom, vjerojatno kabeli
najviših soničnih dosega.
Mavros interkonekt - tehnologija
Na zvuk kabela presudno odlučuju izbor i čistoća materijala vodiča, zatim
dielektrik, kao i način motanja. Problem je u tome što u bilo kojoj varijaciji
mijenjate kako tehničke, tako i sonične karakteristike kabela. Ne postoji ona
najbolja, referentna formula. Cilj je dobiti što bolje karakteristike, ali na
način da pritom previše ne narušite druge parametre koji su važni za ukupan
dojam. Komplicirano i teško? Da, apsolutno da. Ali baš zato najsloženiji i
najuspješniji dizajni kabela koštaju i više od mnogih drugih audio komponenti,
uostalom i oni su komponente kao što su to primjerice pojačala ili zvučnici. Ma
što neki mislili o tome. S druge strane, većinu izuzetno uspješnih kabela
naprosto je nemoguće ručno replicirati, iako su materijali od kojih su
napravljeni dostupni, ali su zato strojevi koji su razvijeni da izrade dobitnu
konfiguraciju jednostavno preskupi i nedostupni širim masama.
Za izradu Mavros kabela, kako interkonekta, tako i zvučničkog, za vodič
je odabran bakar i to OCC bakar ili "Ohno Continuos Casting". Prednost OCC bakra
je u tome što dužina tako izljevanog vodiča ide i do 20-ak metara zadržavajući
monokristalnu strukturu, te signal kontinuirano putuje ne prolazeći pritom
nikakve barijere. Sama čistoča bakra je 6N, šest devetki ili 99,9999%.
Interkonekt Mavros se sastoji od bakrenog vodiča punog presjeka oko
kojega je spiralno namotano šest bakrenih pletenica od po 12 tankih žica.
Za dielektrik je odabran novi mikroporozni teflon koji u sebi sadrži
mikronske rupice sa zrakom i na taj način se približava dielektričnom konstantom
najboljem dielektriku - zraku. Oko svega je još stavljena barijera od mylara i
bakreni omotač, tzv. "širm", da bi se spriječio utjecaj radio frekvencija na
kabel. Vanjski omotač je od fleksibilnog PVC–a omotanog u crni pleteni pamučni
sloj.
Velika pažnja posvećena je i konektorima. Atlas Mavros interkonekt ima
specijalno izrađene RCA konektore od istog materijala kao i sami vodiči kako bi
se osigurao kontinuitet prolaska signala kroz isti materijal, znači od OCC
bakra. Na to je dodatno nanešen sloj od srebra kako bi se bakar zaštitio od
oksidacije, čiji oksid za razliku od srebrnog nije vodljiv. Spoj vodiča i
konektora je izveden krimpanjem.
Sam interkonekt izgleda vrlo lijepo, a i spajanje na audio komponente je
jednostavno jer je kabel prilično fleksibilan.
Mavros interkonekt - zvuk
Za slušni test Mavros interkonekta, a kasnije i za test zvučničkih
kabela, sam odabrao raznovrsnu glazbu s nekoliko izvrsno produciranih CD-ova.
Iako sam na test dobio usvirane kabele, iste sam prije kritičkog slušanja
nekoliko dana "maltretirao" signalom iz tunera.
Prvi disk bio je "Fayka" – Mahmoud Turkmani (Enja 9447 2). Na prvoj
slušanoj skladbi pod nazivom "Soudfa", zvuk solo ouda je bio nevjerojatno
lijepog i punog timbra, rekao bih rasnog bakrenog tona. Na tamnoj pozadini jasno
su se čuli svi detalji izvrsne svirke Mahmouda Turkmanija, pogotovo pomaci
lijeve ruke po vratu instrumenta i brzi atak desne po žicama glazbala. Čista,
bogata i nadasve ugodna prezentacija zvuka.
Kao sljedeću stvar sam odabrao "Shukran Paco de Lucia", duo klasične
gitare i udaraljki. Ova stvar je pokazala kako Mavros interkonekt precizno i
voluminozno, te brzo i bez imalo napora, rekreira zvuk kože i tijela velikog
bubnja, dok su tonovi gitare precizno ocrtani u prostoru i nimalo oštri. Na
kompoziciji "Zikra", duet ouda i basa, bas je zauzeo prirodnu veličinu
instrumenta, a tonovi, iako duboki i voluminozni, nisu bili ni najmanje
zamućeni.
Sljedeći sam disk, "Contrasts + Parallels" u izvedbi Kalman Olah Trio
(MA recordings M065A), na kojem su varijacije na J.S. Bach's Goldberg
Variations, odabrao zbog klavira. Ovdje ponovo moram istaknuti boju tonova
klavira, tj. timbar tople bakrene boje, prirodno tamne i nenapadne. Odličan
smještaj po dubini prostorne slike, a kada se klaviru pridruži bas sa svojim
bogatim tonom, a metlice dodirnu činele, trio zaživi u prostoru iza zvučnika u
jednoj relaksiranoj i dobro pozicioniranoj prezentaciji.
Kao posljednji CD testa interkonekta sam odabrao CD "ESPANA, Ataulfo
Argenta conducting London Symphony Orchestra" (Classic Compact Disc Gold CSCD
6006) i "Capricco Espagnol Op. 34", Rimsky-Korsakova. Namjerno sam odabrao baš
taj disk, jer je nešto svjetlije produciran i u nekim kombinacijama i na nekim
audio sustavima zvuči gotovo preoštro. S Mavros interkonektom u sistemu, ovaj je
disk zvučao vrlo ugodno i muzikalno. Korpus violina imao je ugodnu zlatnu ili
bolje rečeno bakrenu boju bez oštrine ili neke druge agresije. Limeni puhači su
mi zvučali malo preblagi, a i u zvuku činela falilo mi je malo više ataka i
srebrnog prizvuka. Nasuprot tome, solo violina zvučala je vrlo pitko, punog,
ugodnog i prirodnog tona. Instrumenti u pozadini zvučne slike bili su dobro
izraženi i veličinom i bojom, iako nešto blažeg ataka i dinamike.
Mavros zvučnički kabel - tehnologija
Materijal koji se koristi za izradu Mavros zvučničkog kabela je isti kao
i kod interkonekta, znači OCC bakar, 99.9999% čistoće; dielektrik je i ovdje
mikroporozni teflon za kojeg konstruktor tvrdi da zbog bolje dielektrične
konstante (1.5 za razliku od 2.1 običnog teflona) povećava za 30% brzinu signala
kroz vodič i omogućava bolju integriranost zvuka, posebice u visokim
frekvencijama.
Zvučnički kabel, za razliku od interkonekta, ima odvojene vodiče za
bas-srednjetonsko područje od vodiča za srednjetonsko-visokotonske tonove, nema
barijeru od mylara i bakreni "širm", ali ima jedan omotač od papira i prostor
izmedu vodiča ispunjen pamukom. Dakle, imamo dva vodiča od 7 bakrenih pletenica
s po 55 žičica i 2 vodiča od punog profila presjeka 1.5 kvadratnih milimetara.
Konektori testiranog bi-wire modela su Atlas Beryllium od bakra, to su
pozlaćene 4mm ekspandirajuće banane, ali kabel je moguće naručiti i s jednako
kvalitetnim vilicama. Naravno, i ovdje su spojevi izvedeni krimpanjem. Kako moji
zvučnici nisu u bi-wire modu, kabel sam koristio na način da sam utaknuo banane
jednu u drugu (na strani zvučnika). Način na koji se kabel spaja u bi-wire modu
je posebno zanimljiv. Naime, proizvođač kaže da se vodič s 385 bakrenih žičica
spaja na bas terminale, dok se vodič punog profila spaja na visokotonske
terminale.
Zvuk: All together now
Priključivši zvučnički kabel Mavros u vlastiti audio sistem, iako je bio
usviran, nisam ga odlučio odmah napasti s kritičkim slušanjem, nego sam za
zagrijavanje, i sebe a i kabela, stavio u CD player disk Journey – Podroz,
Grzegorz Krawiec, Works for solo guitar from Spain to Poland (MA recordings
M068A), snimljen u crkvi Svetog Marka u Krakowu u Poljskoj. Već prvi tonovi
iznjedrili su prekrasan timbar gitare, sa svim detaljima u tonu žica i
rezonantnog tijela, te preciznim smještajem u prostoru. Posebno dobro je
prikazana veličina samog instrumenta i veličina prostora u kojem je napravljen
snimak. Taj prvi dojam združenih snaga Mavrosa nije promjenio karakter zvuka.
Ista boja timbra, detaljno i nenametljivo s izvanrednim atakom i trajanjem tona.
Preslušavajući ponovo disk "Fayka", bakrena boja je i dalje tu, ali
instrumenti su sada još veći, ekstenzija u basu je još dublja, detalji su još
pitkiji što pruža još bliži pogled u instrument. Fascinira brzina i volumen
ouda. Fokus i palpabilnost gitare, te atak i volumen percussiona je izuzetan.
Duet ouda i basa svojom prisutnošću podsjetio je na glazbu uživo.
U snimci Kalman tria, detalji i tijelo klavira postali su još izražajniji
što je učinilo i sam klavir većim u odlično rekreiranom prostoru. U trenutku
pridruživanja bubnja i basa osjeti se bolji fokus instrumenata, s više zraka oko
istih, te ljepšim ssshh činela i preciznije ocrtanim basom.
Na disku "Espana" sada su visoki tonovi i limeni puhači zvučali znatno
bolje. Općenito je zvuk postao otvoreniji i svježiji, bolje dinamike i fokusa
što je rezultiralo i prisutnijim instrumentima u pozadini zvučne slike. Cijela
slika nije više bila tako tamna, ali je zadržala izuzetnu muzikalnost.
Kombinacija Mavros interkonekta i zvučničkog kabela se pokazala u svojoj
prirodnoj mekoći, posebno u tonovima violina. Flauti, trianglu i harfi pridružio
se osjećaj zraka koji ih okružuje.
Na kraju nisam izdržao da za svoj gušt u ovoj kombinaciji ne poslušam još
jedan disk: Jacintha, "Lush life" (JVC XRCD2 0217-2). Jacintha, sa svim svojim
detaljima u dahu i artikulaciji vokalnog izričaja, je bila opipljivo u društvu s
klavirom, činelama u pozadini, te gitarom i accordionom.
Za kraj
Atlas Mavros interkonekt je definitivno jedan od ponajboljih bakrenih
kabela koje sam ikada imao prilike poslušati u vlastitom sistemu. Iako mu je u
mom sistemu falilo malo agresivnosti u gornjim srednjim i visokim tonovima, malo
britkosti koja bi doprinjela još boljem realizmu, svi detalji su bili očuvani.
Zvuk ovog kabela je izuzetno bogat i detaljan u timbru, ali nikada nije napadan,
izuzetno je slušljiv i muzikalan. Moja topla preporuka za sve audio sisteme,
nadasve one tranzistorskog ustroja i kao i za zvučnike s metalnim, berilijum,
diamantnim visokotoncima u kojima neki srebrni ili hibridni (bakar–srebro)
kabeli zvuče preoštro i drečavo. Ili pak za vlasnike cijevnih sustava koji žele
sve detalje, ali odsvirane na još romantičniji način.
Kada Mavros interkonektu u audio sustav dodate i Mavros zvučnički kabel,
dobili ste izuzetnu kombinaciju odličnog balansa, dubokog definiranog basa,
detaljne srednje i ugodne i čiste visoke tonove, sve skupa odsvirano bez imalo
grubosti ili oštrine.
Da se vratimo na početak ovog teksta i priču o najboljim kabelima ikada. I dalje sam uvjeren da u
bilo kojoj cjenovnoj kategoriji ne postoji audio komponenta koja bi mogla
ponijeti epitet najbolje, ali ako postoji kombinacija interkonekta i zvučničkog
kabela koju bih bezrezervno mogao preporučiti u bilo koji sustav - onda je to
ova. Da li to znači i da je najbolja? Procjenite sami!
Audio sistem
• CD player: Wadia 302
• pojačalo: Wavac MD 300B modificiran (cijevi: Telefunken ECC 801S, Sylvania
6Y6, KR 300B)
• zvučnici: Zu audio DRUID mk IV, subwoofer METHOD
• interkonekti: Zu audio VARIAL mk II i mk III, Zu audio Gede, filtracija
BYBEE Quantum
• zvučnički kabeli: Zu audio IBIS
• napajački kabeli: Shunyata research KING KOBRA, PYTON, TAIPAN, Zu audio Birth
• strujni filter: Shunyata research HYDRA original
• antirezonatorski podlošci i utezi: Finite elemente Ceraballs i Cerapucks, Andy Bartha "Whatachakamakhalith" mali i srednji
• polica: RONDO (napravljena po narudžbi)