TEST:
ATLAS MAVROS


  tekst: Robert Kocijan, veljača 2008
  proizvod: Atlas Mavros interkonekt i zvučnički kabel
  proizvođač: Atas cables, Scotland [www.hifi.org.uk]
  distributer za Hrvatsku: AUDIO SAN D.O.O., [www.audiodream.hr]
  cijene: interkonekt 8.566 kn (2x1m RCA), zvučnički kabel 17.874 kn (2x3m)

Već neko vrijeme tvrtka Audio san u svojoj ponudi audiofilskih uređaja i kabela zastupa i škotsku firmu ATLAS Cables. Na čelu Atlasa se nalazi gospodin John Carrick, koji je poznat i našim audiofilima, jer se posredstvom upravo Audio sna prošle godine u Zagrebu održala prezentacija Atlas kabela kojoj je nazočio John Carrick osobno. S kabelima gospodina Carricka dobro su upoznati zaljubljenici u dobar zvuk širom planete, a napose audiofili domicilnog Otoka, kao i audio kritika dodjeljujući im gotovo redovito pet zvjezdica ili best buy status.

Mavros kabeli koje smo dobili na test predstavljaju najveći dosadašnji doseg i najambiciozniji uradak gospodina Carricka. Dizajnirani su tako da u svakom pogledu, i tehničkom i soničnom, budu superiorni prema bilo kojem postojećem kabelu na tržištu bez obzira na cijenu. Odnosno, kako to piše na kutiji zvučničkog kabela: "Probably the finest speaker cable ever".

Hm, hm, hm... Moram priznati da sa skepsom prihvaćam takve tvrdnje, odnosno ne vjerujem u postojanje bilo koje komponente (pa ni kabela) u sustavu audio reprodukcije koja bi mogla ponijeti epitet apsolutno najbolje na svijetu, previše je tu različitih faktora u igri; vjerujem da konstruktor nije želio reći da se radi o apsolutno najboljim kabelima na svijetu, već da su izborom materijala vodiča i dielektrika, te konfiguracijom, vjerojatno kabeli najviših soničnih dosega.

  Mavros interkonekt - tehnologija

Na zvuk kabela presudno odlučuju izbor i čistoća materijala vodiča, zatim dielektrik, kao i način motanja. Problem je u tome što u bilo kojoj varijaciji mijenjate kako tehničke, tako i sonične karakteristike kabela. Ne postoji ona najbolja, referentna formula. Cilj je dobiti što bolje karakteristike, ali na način da pritom previše ne narušite druge parametre koji su važni za ukupan dojam. Komplicirano i teško? Da, apsolutno da. Ali baš zato najsloženiji i najuspješniji dizajni kabela koštaju i više od mnogih drugih audio komponenti, uostalom i oni su komponente kao što su to primjerice pojačala ili zvučnici. Ma što neki mislili o tome. S druge strane, većinu izuzetno uspješnih kabela naprosto je nemoguće ručno replicirati, iako su materijali od kojih su napravljeni dostupni, ali su zato strojevi koji su razvijeni da izrade dobitnu konfiguraciju jednostavno preskupi i nedostupni širim masama.

Za izradu Mavros kabela, kako interkonekta, tako i zvučničkog, za vodič je odabran bakar i to OCC bakar ili "Ohno Continuos Casting". Prednost OCC bakra je u tome što dužina tako izljevanog vodiča ide i do 20-ak metara zadržavajući monokristalnu strukturu, te signal kontinuirano putuje ne prolazeći pritom nikakve barijere. Sama čistoča bakra je 6N, šest devetki ili 99,9999%.

Interkonekt Mavros se sastoji od bakrenog vodiča punog presjeka oko kojega je spiralno namotano šest bakrenih pletenica od po 12 tankih žica.

Za dielektrik je odabran novi mikroporozni teflon koji u sebi sadrži mikronske rupice sa zrakom i na taj način se približava dielektričnom konstantom najboljem dielektriku - zraku. Oko svega je još stavljena barijera od mylara i bakreni omotač, tzv. "širm", da bi se spriječio utjecaj radio frekvencija na kabel. Vanjski omotač je od fleksibilnog PVC–a omotanog u crni pleteni pamučni sloj.

Velika pažnja posvećena je i konektorima. Atlas Mavros interkonekt ima specijalno izrađene RCA konektore od istog materijala kao i sami vodiči kako bi se osigurao kontinuitet prolaska signala kroz isti materijal, znači od OCC bakra. Na to je dodatno nanešen sloj od srebra kako bi se bakar zaštitio od oksidacije, čiji oksid za razliku od srebrnog nije vodljiv. Spoj vodiča i konektora je izveden krimpanjem.

Sam interkonekt izgleda vrlo lijepo, a i spajanje na audio komponente je jednostavno jer je kabel prilično fleksibilan.

  Mavros interkonekt - zvuk
Za slušni test Mavros interkonekta, a kasnije i za test zvučničkih kabela, sam odabrao raznovrsnu glazbu s nekoliko izvrsno produciranih CD-ova. Iako sam na test dobio usvirane kabele, iste sam prije kritičkog slušanja nekoliko dana "maltretirao" signalom iz tunera.

Prvi disk bio je "Fayka" – Mahmoud Turkmani (Enja 9447 2). Na prvoj slušanoj skladbi pod nazivom "Soudfa", zvuk solo ouda je bio nevjerojatno lijepog i punog timbra, rekao bih rasnog bakrenog tona. Na tamnoj pozadini jasno su se čuli svi detalji izvrsne svirke Mahmouda Turkmanija, pogotovo pomaci lijeve ruke po vratu instrumenta i brzi atak desne po žicama glazbala. Čista, bogata i nadasve ugodna prezentacija zvuka.

Kao sljedeću stvar sam odabrao "Shukran Paco de Lucia", duo klasične gitare i udaraljki. Ova stvar je pokazala kako Mavros interkonekt precizno i voluminozno, te brzo i bez imalo napora, rekreira zvuk kože i tijela velikog bubnja, dok su tonovi gitare precizno ocrtani u prostoru i nimalo oštri. Na kompoziciji "Zikra", duet ouda i basa, bas je zauzeo prirodnu veličinu instrumenta, a tonovi, iako duboki i voluminozni, nisu bili ni najmanje zamućeni.

Sljedeći sam disk, "Contrasts + Parallels" u izvedbi Kalman Olah Trio (MA recordings M065A), na kojem su varijacije na J.S. Bach's Goldberg Variations, odabrao zbog klavira. Ovdje ponovo moram istaknuti boju tonova klavira, tj. timbar tople bakrene boje, prirodno tamne i nenapadne. Odličan smještaj po dubini prostorne slike, a kada se klaviru pridruži bas sa svojim bogatim tonom, a metlice dodirnu činele, trio zaživi u prostoru iza zvučnika u jednoj relaksiranoj i dobro pozicioniranoj prezentaciji.

Kao posljednji CD testa interkonekta sam odabrao CD "ESPANA, Ataulfo Argenta conducting London Symphony Orchestra" (Classic Compact Disc Gold CSCD 6006) i "Capricco Espagnol Op. 34", Rimsky-Korsakova. Namjerno sam odabrao baš taj disk, jer je nešto svjetlije produciran i u nekim kombinacijama i na nekim audio sustavima zvuči gotovo preoštro. S Mavros interkonektom u sistemu, ovaj je disk zvučao vrlo ugodno i muzikalno. Korpus violina imao je ugodnu zlatnu ili bolje rečeno bakrenu boju bez oštrine ili neke druge agresije. Limeni puhači su mi zvučali malo preblagi, a i u zvuku činela falilo mi je malo više ataka i srebrnog prizvuka. Nasuprot tome, solo violina zvučala je vrlo pitko, punog, ugodnog i prirodnog tona. Instrumenti u pozadini zvučne slike bili su dobro izraženi i veličinom i bojom, iako nešto blažeg ataka i dinamike.

  Mavros zvučnički kabel - tehnologija

Materijal koji se koristi za izradu Mavros zvučničkog kabela je isti kao i kod interkonekta, znači OCC bakar, 99.9999% čistoće; dielektrik je i ovdje mikroporozni teflon za kojeg konstruktor tvrdi da zbog bolje dielektrične konstante (1.5 za razliku od 2.1 običnog teflona) povećava za 30% brzinu signala kroz vodič i omogućava bolju integriranost zvuka, posebice u visokim frekvencijama.

Zvučnički kabel, za razliku od interkonekta, ima odvojene vodiče za bas-srednjetonsko područje od vodiča za srednjetonsko-visokotonske tonove, nema barijeru od mylara i bakreni "širm", ali ima jedan omotač od papira i prostor izmedu vodiča ispunjen pamukom. Dakle, imamo dva vodiča od 7 bakrenih pletenica s po 55 žičica i 2 vodiča od punog profila presjeka 1.5 kvadratnih milimetara.

Konektori testiranog bi-wire modela su Atlas Beryllium od bakra, to su pozlaćene 4mm ekspandirajuće banane, ali kabel je moguće naručiti i s jednako kvalitetnim vilicama. Naravno, i ovdje su spojevi izvedeni krimpanjem. Kako moji zvučnici nisu u bi-wire modu, kabel sam koristio na način da sam utaknuo banane jednu u drugu (na strani zvučnika). Način na koji se kabel spaja u bi-wire modu je posebno zanimljiv. Naime, proizvođač kaže da se vodič s 385 bakrenih žičica spaja na bas terminale, dok se vodič punog profila spaja na visokotonske terminale.

  Zvuk: All together now
Priključivši zvučnički kabel Mavros u vlastiti audio sistem, iako je bio usviran, nisam ga odlučio odmah napasti s kritičkim slušanjem, nego sam za zagrijavanje, i sebe a i kabela, stavio u CD player disk Journey – Podroz, Grzegorz Krawiec, Works for solo guitar from Spain to Poland (MA recordings M068A), snimljen u crkvi Svetog Marka u Krakowu u Poljskoj. Već prvi tonovi iznjedrili su prekrasan timbar gitare, sa svim detaljima u tonu žica i rezonantnog tijela, te preciznim smještajem u prostoru. Posebno dobro je prikazana veličina samog instrumenta i veličina prostora u kojem je napravljen snimak. Taj prvi dojam združenih snaga Mavrosa nije promjenio karakter zvuka. Ista boja timbra, detaljno i nenametljivo s izvanrednim atakom i trajanjem tona.

Preslušavajući ponovo disk "Fayka", bakrena boja je i dalje tu, ali instrumenti su sada još veći, ekstenzija u basu je još dublja, detalji su još pitkiji što pruža još bliži pogled u instrument. Fascinira brzina i volumen ouda. Fokus i palpabilnost gitare, te atak i volumen percussiona je izuzetan. Duet ouda i basa svojom prisutnošću podsjetio je na glazbu uživo.

U snimci Kalman tria, detalji i tijelo klavira postali su još izražajniji što je učinilo i sam klavir većim u odlično rekreiranom prostoru. U trenutku pridruživanja bubnja i basa osjeti se bolji fokus instrumenata, s više zraka oko istih, te ljepšim ssshh činela i preciznije ocrtanim basom.

Na disku "Espana" sada su visoki tonovi i limeni puhači zvučali znatno bolje. Općenito je zvuk postao otvoreniji i svježiji, bolje dinamike i fokusa što je rezultiralo i prisutnijim instrumentima u pozadini zvučne slike. Cijela slika nije više bila tako tamna, ali je zadržala izuzetnu muzikalnost. Kombinacija Mavros interkonekta i zvučničkog kabela se pokazala u svojoj prirodnoj mekoći, posebno u tonovima violina. Flauti, trianglu i harfi pridružio se osjećaj zraka koji ih okružuje.

Na kraju nisam izdržao da za svoj gušt u ovoj kombinaciji ne poslušam još jedan disk: Jacintha, "Lush life" (JVC XRCD2 0217-2). Jacintha, sa svim svojim detaljima u dahu i artikulaciji vokalnog izričaja, je bila opipljivo u društvu s klavirom, činelama u pozadini, te gitarom i accordionom.

  Za kraj
Atlas Mavros interkonekt je definitivno jedan od ponajboljih bakrenih kabela koje sam ikada imao prilike poslušati u vlastitom sistemu. Iako mu je u mom sistemu falilo malo agresivnosti u gornjim srednjim i visokim tonovima, malo britkosti koja bi doprinjela još boljem realizmu, svi detalji su bili očuvani. Zvuk ovog kabela je izuzetno bogat i detaljan u timbru, ali nikada nije napadan, izuzetno je slušljiv i muzikalan. Moja topla preporuka za sve audio sisteme, nadasve one tranzistorskog ustroja i kao i za zvučnike s metalnim, berilijum, diamantnim visokotoncima u kojima neki srebrni ili hibridni (bakar–srebro) kabeli zvuče preoštro i drečavo. Ili pak za vlasnike cijevnih sustava koji žele sve detalje, ali odsvirane na još romantičniji način.

Kada Mavros interkonektu u audio sustav dodate i Mavros zvučnički kabel, dobili ste izuzetnu kombinaciju odličnog balansa, dubokog definiranog basa, detaljne srednje i ugodne i čiste visoke tonove, sve skupa odsvirano bez imalo grubosti ili oštrine.

Da se vratimo na početak ovog teksta i priču o najboljim kabelima ikada. I dalje sam uvjeren da u bilo kojoj cjenovnoj kategoriji ne postoji audio komponenta koja bi mogla ponijeti epitet najbolje, ali ako postoji kombinacija interkonekta i zvučničkog kabela koju bih bezrezervno mogao preporučiti u bilo koji sustav - onda je to ova. Da li to znači i da je najbolja? Procjenite sami!

  Audio sistem

• CD player: Wadia 302
• pojačalo: Wavac MD 300B modificiran (cijevi: Telefunken ECC 801S, Sylvania 6Y6, KR 300B)
• zvučnici: Zu audio DRUID mk IV, subwoofer METHOD
• interkonekti: Zu audio VARIAL mk II i mk III, Zu audio Gede, filtracija BYBEE Quantum
• zvučnički kabeli: Zu audio IBIS
• napajački kabeli: Shunyata research KING KOBRA, PYTON, TAIPAN, Zu audio Birth
• strujni filter: Shunyata research HYDRA original
• antirezonatorski podlošci i utezi: Finite elemente Ceraballs i Cerapucks, Andy Bartha "Whatachakamakhalith" mali i srednji
• polica: RONDO (napravljena po narudžbi)