PITANJA, SAVJETI I KOMENTARI

Ako tražite hi-fi savjet, želite komentirati Audio puls ili hi-fi generalno, šaljite sve upite putem maila. Na nepotpisane upite ne odgovaramo. Ne odgovaramo za dane odgovore, oni se daju u dobroj vjeri. Zadržavamo pravo sve primljene mailove prije objave editirati ili skratiti.
Nagradite one koji VAMA ovdje daju savjete i daruju svoje znanje. Donirajte Udrugu Audio Puls. Na uplatnici kao primatelj upišite Udruga Audio puls, žiro HR4724020061100468644, opis plaćanja donacija. Bilo da se radi o donaciji u iznosu 100 ili 1.000 kuna, svaka je donacija jednako vrijedna. Hvala.

HiDIAMOND ZVUČNIČKI

Dobar dan Marko,

Prvo bih želeo da vam se zahvalim na svim tekstovima na audiopuls.hr! Sadržaj sajta je veoma zanimljiv, mislim da sam pročitao 80% svega objavljenog :)

Zamolio bih vas za mišljenje, imam priliku da kupim HiDiamond Diamond 2 zvucnicki kabl ali i Kimber 8PR, AudioQuest Rocket 33 i Atlas hyper 2.

Za Hidiamond sam se zainteresovao nakon vašeg testa Vdh, Kimber, HiDiamond gde je isti bio bolji od predhodna dva.

Na žalost ne mogu da ih slušam pa da odlučim, jer su svi u oglasima u različitim gradovima.

Trenutno imam, Dynaudio Evoke 10 + Quad Artera Solus. I volim muzikalnost ove kombinacije. Supruga takođe, ne žali se da je iritira zvuk i čak voli da pojača :) Pre toga je uvek bilo, utišaj glava me boli...

Sada satima slušamo muziku. Uglavnom Tidal i različite žanrove.

Imam neke stare Oaelbach stream line kablove i zamenio bih ih sa nekim od gore pomenutim.

Za HiDiamond nema mnogo, gotovo ničega na netu od recenzija. Pa vas molim za vaše mišljenje.

Unapred zahvalan,
Goran

ODGOVOR:
Sve ovisi u kojem smjeru želite otići. Atlas kabeli obično imaju topliji zvuk s manje detalja, navedeni AudioQuest nisam slušao, a o Kimber 8PR sam pisao ovdje.
"Problem" kod HiDiamond kabela je što vrlo malo dodaju ili oduzimaju, puštaju signal bez puno intervencija u zvuk. Iako se mnogi zaklinju u visoku vjernost i zvučnu neutralnost (Hi-Fidelity, jelte), mišljenja sam da mnogi kupuju kabele kako bi s njima korigirali zvuk sistema, pa se onda možda mogu razočarati u zvuk HiDiamond kabela, jer oni ne zvuče atraktivno, ne pumpaju bas, ne režu bas, ne pumpaju stage itd. Drugim riječima, ukoliko imate sustav koji je dobro izbalansiran gledajući njegov frequency response, tada je HiDiamond dobar odabir. Ako je zvuka sustava van balansa (manjak basa, previše visokih, premalo visokih itd), prekrižite HiD.
Recenzija možda nema mnogo, ali ćete osim na Audio pulsu, na npr. Audiogonu naći mnoga mišljenja o HiD kabelima.
Lp, MP


Dragi Marko,
Hvala najlepše na brzom odgovoru. Mnogo ste mi pomogli. Definitinvo ću kupiti HiDiamond Diamond 2.
Upravo to i zelim od kablova, da ne dodaju i ne oduzimaju nista.
Srdačan pozdrav i svako dobro?
Goran
Sent from my iPhone

SKRETNICA

Bok Laki,

dobro si to ovdje napisao da je skretnica najvažniji dio zvučnika. Ajmo to jače istaknuti: skretnica je NAJVAŽNIJI dio svakog zvučnika. Tko kaže drugačije ili ima imalo sumnje u tu izjavu - bolje da šuti.

Naravno da ti to proizvođači (ili trgovci, nebitno) neće reći, jer nije im u nekom interesu. Neće ti reći ni korumpirana audio štampa, oni plešu kako ovi prvi dirigiraju, sve ispod stola dogovaraju, naravno. Skretnica se ne vidi, pa mislim, koga zanima skretnica, nešto što se nalazi duboko u utrobi zvučnika; visoki sjaj prodaje zvučnik, agresivan marketing prodaje zvučnik, puno lijepih recenzija, zvijezdica, best buy nagrada, seksi hostese, sise, ručkovi, večere, putovanja... Što sve hifi novinar neće učiniti za šaku novaca ili komadić besplatnog ručka. A kakav tek značaj imaju razna udruženja hifi časopisa, pa kad oni oforme žirije, pa dodijeljuju nagrade za proizvod godine, auuuu majko moja. Ma nema ništa ljepše nego kada novinar napiše jako, jako lijepu recenziju, a ovaj prvi mu kaže da može zadržati testirani primjerak. Jadni kupci.

Vratimo se - još jače pojašnjeno: nije toliko bitna (iako da, bitna je) kvaliteta / cijena dijelova skretnice (špula npr), nego je BITAN DIZAJN skretnice. Gdje si koji element stavio, koju vrijednost si stavio itd... E, pa TO je najvažnije kod zvučnika.

Ekipa drka po zamjeni internog ožičenja ili zvučničkih terminala, po zamjeni šiljaka ispod zvučnika, ekipa hoda kroz maglu, tešku maglu.... Umjesto da nekom tko zna materiju da da odradi mjerenja i simulaciju skretnice i unaprijedi zvučnik redizajnom skretnice.

Sad će se javiti ljudi koji će reći da skretnica smeta i da je najbolji zvučnik bez skretnice. Aha, yes how yes no. U nekoj teoriji, da. Realnost je drugačija.

Ili da je najbolji zvučnik single drajver zvučnik stavljen u neku npr transmisiju... Npr nekakav Howter ili kako se već zove. Aha. To što taj zvučnik npr. nema ni basa ni visokih, to nema veze jelte. Kao, ima neku magiju u srednjima - e pa od srednjih se ne živi. Ljudi ne kuže da je bas temelj dobrog zvuka. Bas. A dobiti dobar ili odličan bas, e to košta. Ako nemaš bas, nemaš npr. ni dinamiku ni stage.

Često ćeš vidjeti po sajmovima ili forumima da ljudi pitaju koji su drajveri u neki zvučnik ugrađeni. Mene kada netko to pita, ja ga u startu diskvalificiram kao nedoraslog i zelenog. Predugo se bavim ovim poslom i previše gluposti i prodavanja magle sam vidio, da bih imao strpljenja za takve upite. Ljudi, uopće nije bitno toliko koji su drajveri ugrađeni, mislim bitno je naravno, ali daleko je važnije kako je dizajner riješio skretnicu. Jebali vas drajveri.

Ljudi vide drajevere i vide sjajnu zlakiranu kutiju, i misle da je to to. Ne kuže da je u velikoj većini slučajeva upravo taj ušminkana i 20 slojeva zlakirana kutija NAJSKUPLJI dio nekog zvučnika. Najskuplja je zvučnička kutija, to je ono što plaćaš kao konzument, tj. kupac. Primjer? Sonus faber, B&W, JMLab, KEF........ Dakle, plaćaš primarno AMBALAŽU, a ne sadržaj.

E sad, ŠTO TO U PRAKSI znači kada govorimo o skretnici : to znači da nema tako velik broj ljudi u svijetu koji su vrhunski tatamate za dizajniranje / projektiranje skretnica, samim time i zvučnika u cjelini. Više je onih koji prodaju maglu nego onih koji znaju inženjering.

To znači i da sposoban dizajner od JEFTINIH drajvera može napraviti zvučnik koji svira ODLIČNO. Od dreka on može napraviti pitu!

Isto NE vrijedi i u obrnutom smjeru : moš kupiti najskuplje drajvere na svijetu, moš kupiti najskuplje špule ili najskuplje kondiće - NIŠTA ti to ne vrijedi ako ne znaš kako od toga dizajnirati skretnicu, imat ćeš usran zvuk.

Gdje god da vidim, npr na nekom sajmu, da proizvođač / distributer ističe kako su npr ti i ti vrlo skupi drajveri ugrađeni u neki zvučnik - ja se okrenem i idem dalje. Svatko više-manje može kupiti skupe drajvere, a malo tko zna što s njima, kako ih uglazbiti, malo tko zna što je dobar inženjering.

BTW, neki dan sam kupio ono Sony ES pojačalo iz oglasnika, u tip-top stanju, nije da mi to pojačalo nužno treba, ali eto. Pred kraj same kupnje, kad sam se već dignuo da lagano odem, prodavač meni nudi dal želim kupiti originalni manual za Sony ES CD player iz 1990-ih. Hladno sam ga pogledao i rekao mu da mi ga slobodno može pokloniti i da ću manual iskoristiti za potpalu vatre u kaminu. Meni na čelu piše da sam kreten? Ili njemu? Na putu doma si mislim koliki poremećeni psihopat moraš biti da čuvaš manual star 30 godina i čekaš da ga nekome prodaš i uvališ ??? Takve ljude treba isključiti iz društva, postoje institucije.

Ima li tko da prodaje rabljene kondome, pitam za prijatelja?

BTW, taj frajer doma ima Vandersten Dvojke (neka starija verzija, čini mi se) spojene na Pass Peticu Aleph. Nisam mu htio reći da je to kombinacija koja NIKAKo ne paše i da ništa od magije koju Dvojka može dati, jer Dvojka traži detaljno, otvoreno i jasno zvučeče pojačalo, koje ima puno zraka, svjetla, transparentnosti, svježine i detalja itd itd, dakle sve ono što Petica nema. Nisam mu to htio reći jer bi on sigurno krenuo po nož ili pušku.

Pijemo kavu kad se vratim u HR! LP, (podaci poznati redakciji)

KUPNJA HI-FI SUSTAVA

Poštovani,

glazbu slušam u sobi veličine ca 11,6 m2. Imam kolekciju od ca 300-tinjak diskova, većinom rock, country i blues izričaja. Posjedujem mini liniju Panasonic SA PMX-90 kupljenu prije ca 3 godine. Mini linija nalazi se na ormariću dimenzija 140 cm x 50 cm (zvučnici su udaljeni ca 100 cm jedan od drugog, 25 cm od stražnjeg zida - šaljem privitak). Da li je uopće poželjno da se ti zvučnici nalaze na ormariću?

Obzirom da do sada nikada nisam kupovao pojedinačne komponente, interesira me vaše mišljenje da li u prostoru navedene kvadrature ulaganjem u pojedinačne komponente mogu dobiti na kvaliteti zvuka u odnosu na postojeću mini liniju. I da li navedeno ulaganje ima smisla? Moram reći da jako puno slušam i uživam u glazbi.

Da li bi mi mogli predložiti neki sustav za prostor navedene kvadrature sa kojim bi mogao dobiti na kvaliteti zvuka (ca 1.500,00 - 2.000 € za sve komponente koje su potrebne - CD player, zvučnici, pojačalo + eventualno gramofon ako je moguće???).

Također da se na taj sustav eventualno u budućnosti ukoliko se odlučim može nadograditi i neki kvalitetniji gramofon s kojim se do sada nikada nisam koristio (znači bio bih početnik)- možda zvuči hipsterski, ali iskreno želio bi možda i to okušati jer život je kratak (koji gramofon bi mogli preporučiti za nekog tko se prvi put susreće s navedenim, a da je je dovoljno kvalitetan?).

Znači pošto posjedujem po mom mišljenju ne malu količinu CD-a, na prvom mjestu mi je slušanje CD-ova, a kasnije i da na postojeći sustav mogu nadograditi gramofon.

Unaprijed vam zahvaljujem.

LP
Mario


ODGOVOR:
Puno pitanja. Idemo nekim redom:
1. Ima li smisla u sobi površine 11,6 m2 postaviti kvalitetniji hi-fi sustav? Da. Također, konačan rezultat uvelike ovisi od toga koliko ste spremni sobu podrediti hi-fi sustavu (pravilan smještaj zvučnika u prostoru, mjesto slušanja itd).
2. Vrlo bitno: oba zvučnika trebaju biti jednako (čitaj: simetrično) udaljena od stražnjeg zida, kao i od bočnih zidova.
3. Taj ormarić mora tu biti? Bilo bi dobro da ga izbacite iz sobe, te da tu postavite policu za hi-fi uređaje (tzv. "rack") i dva zvučnička stalka; desni zvučnik raširite maksimalno koliko je moguće da ne smetaju ulazu u desna vrata. Ukoliko ormarić mora tu biti, kupite neke podloške za zvučnike.
4. Kupujete CD player, integrirano pojačalo i par zvučnika (plus par zvučničkih stalaka, plus neke početne kabele). Pregledom oglasnika rabljene hi-fi opreme, birajte među ovim uređajima: od zvučnika birajte između B&W 602 S3 ili Acoustic energy aegis one, od pojačala kupite Rotel RA-1060 ili Xindak XA-6950, a kao CD player kupite npr. Sony CDP-X229ES ili CDP-XA50ES.
5. O gramofonu sada ne razmišljajte, u nadi da će vas ideja o njegovoj kupnji uskoro proći. Koliko ploča imate? Znate li koliko ploče danas koštaju i koliko napuhane cijene imaju? Znate li da su nove ploče u stvari digitalne - u najvećem broju slučajeva muzika se snima digitalno, a onda se kopira na vinil (master je digitalni).

IZOLACIJA PROSTORA

Pozz,

u jednom ranijem tekstu ste pisali o udarnoj buci u stambenim zgradama. Mene zanima ovo: obzirom da je betonska deka između dva stana (gornjeg i donjeg) dosta debela (20, 30 ili više cm), k tome ispunjena armaturnim mrežama, a poznato je pravilo "što deblji beton, to bolja zvučna izolacija", kako to da se između gornjeg i donjeg stana može čuti korake ili struganje stolica iz stana iznad?

Hvala i LP, Mislav

ODGOVOR:
U praksi treba razlikovati nekoliko vrsta buke koja se javlja u zgradama:
- buka na relaciji stan-ulica, tu je bitna kvaliteta stolarije, kao i debljina vanjskih zidova objekta (što deblji, to bolje)
- buka na relaciji soba-soba: npr. vi puštate muziku u svojoj sobi, a supruga u sobi do se žali da je preglasno; i tu vrijedi princip "što deblji zid, to bolje" kako bi razina zvučne izolacije bila što bolja. Najbolji rezultati dobijaju se kombinacijom više materijala, npr: beton / mineralna vuna / zrak (da se razbije kontinuitet)
- kod udarne buke (npr. susjed iznad vas struže stolicama ili hoda po parketu u cipelama) treba znati da se udarna buka odlično širi kroz betonsko-armirane konstrukcije. No udarna buka se ne širi samo na relaciji gornji stan / donji stan, tj. kroz betonsku deku između njih, ona se širi u svim smjerovima, pa i putem zidova. Zato je bitno cementni estrih u potpunosti odvojiti od ostatka konstrukcije, pod treba obložiti nekim mekanim materijalom (gumom), a uz obod plivajućeg poda treba staviti elastične trake.

GRAMOFON

Poštovani,

Nabavio sam kvalitetan Tehniks gramofon, ali spojen na pojačalo slabo se čuje koliko god pojačam. Moram li kupiti predpojačalo ili šta činiti već?

HVALA!!
Nedim J.

ODGOVOR:
Trebate nabaviti zasebno gramofonsko prepojačalo (tzv. phono stage) koje će pojačati slab i tih gramofonski signal.

CAMBRIDGE AUDIO?

Dobar dan.

Imam zvučnike Cocoa 1, Audio Epilog. Audio Epilog Cocoa 1 Net weight per piece : 28,50 kg. Amplifier recommendation: 200 W/.

Koje pojačalo kupiti da paše s tim zvučnicima?

Razmišljam o Cambridge audio CXA81. Da li je to ok izbor?

Hvala i Lp,

ODGOVOR:
Navedeno pojačalo, generalno, zvuči detaljno i otvoreno. Da li vam se to uklapa u ostatak sistema i vaše želje i preferencije? BTW, marketing, prikriveni marketing, PR recenzije i hvalisavi PR članci na stranu, radi se o konzumnom pojačalu od kojeg ne treba očekivati čuda. Također, Cambridge audio uređaji nerijetko znaju završiti na servisu, tako da možda radije gledajte u nekom drugom smjeru.

NOVI ZVUČNICI?

Poštovanje,

mijenjam zvučnike doma, trenutno su JBL LX300 na pojačalu Rotel RA11 i zvuk je po meni sasvim solidan, makar nisam ja stručnjak. Koje nove zvučnike odabrati? Razmišljam o Magnat Supreme 1002. Da li je to dobar odabir?
Hvala i LP

ODGOVOR:
Brkate kruške i jabuke. Kolika vam je soba? Ovdje se radi o komparaciji manjeg i većeg (podnog) zvučnika. Prema veličini sobe se kupuju zvučnici. Vrlo generalno, u velikoj sobi će manji (monitorski) zvučnik zvučati tanko i mršavo, bez basa i dinamike. U maloj sobi će veliki (podni) zvučnik zvučati boom-boom u basu, nećete moći pojačati glasnoću na pojačalu od prdećeg basa koji će pojesti srednjetonsko i visokotonsko područje. Manja soba je, generalno, ona do 10 ili 15 m2, veća soba je ona iznad 20 ili 25 m2.