PITANJA, SAVJETI I KOMENTARI

Ako tražite hi-fi savjet, želite komentirati Audio puls ili hi-fi generalno, šaljite sve upite putem maila. Na nepotpisane upite ne odgovaramo. Ne odgovaramo za dane odgovore, oni se daju u dobroj vjeri. Zadržavamo pravo sve primljene mailove prije objave editirati ili skratiti.
Nagradite one koji VAMA ovdje daju savjete i daruju svoje znanje. Donirajte Udrugu Audio Puls. Na uplatnici kao primatelj upišite Udruga Audio puls, žiro HR4724020061100468644, opis plaćanja donacija. Bilo da se radi o donaciji u iznosu 100 ili 1.000 kuna, svaka je donacija jednako vrijedna. Hvala.

UPIT ZA KUPNJU

Poštovani,

javljam Vam se prvi put upitom za savjet. Imam 53 godine (prva ploča kupljena 1977.), slušam svaku vrstu glazbe (World music, alter industrial, new wave, post punk, rock, blues, elektronsku muziku, space music). Najčešće zadnjih godina slušam glazbu sa stikova u mp3 formatu, ali i s CD-ova. Soba je 27 m2 pravokutna (6x4,5 m), s kosinama na kraćoj strani zida, kosine završavaju u špic, u oblik krovišta (čini mi se da se zvuk odbija u mom slučaju na sve strane). Razmak između zvučnika je 2,5 m, od stražnjeg zida udaljeni 1 m, od bočnih zidova 80 cm. Pozicija slušanja sa 4 m.

Bas je dobar, ukoliko bas kontrolu povećate na pojačalu i u ovisnosti koji sadržaj se trenutno sluša, dakle nema potrebnu soničnu dubinu kod tihog slušanja bilo kojeg sadržaja, visoki i srednji tonovi kod klasike i baroka su dobri i jasni.

Oprema koju koristim već 19 godina: pojačalo Kenwood KAF 3010R, zvučnici Mission 703 (bi-wiring spojeno s pojačalom samo na terminal A pojacala, zvuk odmah postao snažniji tako spojeno; imam i male satelitske zvučnike Mission m70 koji nisu spojeni (kada se isti spoje, na B terminale zvuk se tada gubi na dubini i kvari zvuk od 703 serije), univerzalni cd/dvd player LG, kasetofon Hitachi, obične zvučničke kabele i Monster interkonekt.

Ne mogu reći da sa zvukom različitih sadržaja nisam zadovoljan, pomalo sam se zasitio postojeće situacije, te sam naumio nabaviti slijedeće (sve zajedno oko 6000 kn):
- Mission serija 703 ostaje
- novo integrirano pojačalo Yamaha A-S 201 (1600 kn)
- Pioneer univerzalni player BDP-170- S (1300 kn)
- Velodyne aktivni subwoofer 10 inča, 250 W, za sadržaje s manje basa koji su tanko i plitko snimani (na njega bih eventualno mogao spojiti ove male missione m70 jer sub ima i terminal out ? (2500 kn)
- bi-wirig kabeli zvučnički Van den Hul ili Stright Wire Rhythm (cca do 400-500 kn 2x2,5m)

S obzirom na Vaše iskustvo što bi mi sugerirali, kakva bi bila sinhronizacija Velodyna sa Mission-om, Yamaha, da li bi bilo dovoljno snage, izvor zvuka univerzalni player Pioneer, koji kablovi zvučnički bi-wiring bi bili dobri za bolju dubinu zvuka, a da se zvuk ne zamuti da se ne izgubi jasnoća zvuka, koji interkonekt umjesto postojećeg Monstera) ? Nekao sam si zamislio dubok zvuk, a koji se ne mora glasno pojačavati i glasno slušati.

Lijepi pozdrav,
Tomislav, Zagreb
tomislav.vranjes (A) zg.t-com.hr


ODGOVOR:
Postojeći sustav čini niz kompromisa, te ne čudi nezadovoljstvo zvukom. Pitanje je kakvu kvalitetu zvuka očekujete da ćete čuti iz mp3 formata. Prije kupnje novih uređaja, postoje stvari s kojima možete poboljšati zvuk sustava. To se primarno odnosi na pogrešan smještaj zvučnika, koji su međusobno previše razmaknuti. Primaknite ih bliže jedan drugome, tako da njihov međusobni razmak bude cca 2 metra i poslušajte razliku (na priloženoj fotografiji se čini da je razmak i veći od navedenih 2,5 m). Nakon toga se poigrajte sa smještajem zvučnika u odnosu na stražnji zid - primaknite zvučnike bliže tom zidu i dobit ćete više punoće u basu. O kabelima ne razmišljajte u ovoj fazi. Pri tihom slušanju možete na pojačalu uključiti gumb loudness kako biste poboljšali zvuk. Uvijek kupujte uređaj po uređaj, idite step-by-step. Fokusirajte se na nabavku pojačala, bilo novog ili rabljenog. Odaberite 3-4 pojačala koja stavite u uži krug, te metodom eliminacije dođite do onog pravog; prije kupnje ih svakako poslušajte u kućnim uvjetima.

KUPNJA

Poštovani,

pisao sam vam prije nešto vremena o mojoj kombinaciji Cambridge audio 540 cd, 740a integrirac i B&w 685 s2 zvučnici. Pošto su mi komponente već prilično stare, za sam početak bih išao postepeno s nadogradnjom sustava i to na način da bih 740A zadržao u svojstvu predpojačala pošto ima pre-out izlaz ,a išao bih na neki izlaz. Još se dvoumim da li ići na Rotel 1582mk2 ili na Vincent sp331 ili sp 331mk.

Jednostavno bih polako komponente jednu po jednu prodao i počeo sastavljati novi sistem s novim komponentama, jasno osim zvučnika koji su novi i koji bi i dalje bili dio novog sistema. Komponente bi bile nove, rabljeno ne dolazi u obzir (jednom sam pokušao, ali ne više).

Što bih u zvuku želio dobiti s novim komponentama? Bolji zvuk od sadašnjeg, koji bi bio malo na toplijoj i prozračnijoj strani od sadašnjeg, s više zraka i bez zamazivanja, znači čisti jasni zvuk s dovoljnom količinom čistog definiranog basa. Za sada bih zadržao integrirac (kao predpojačalo) i CD bih zadržao, a išao bih na vanjski izlaz. Sistem bi se postepeno kupovao, prvo izlaz, zatim predpojačalo, a na samom kraju CD player. Ako imate neki savjet ili bolji predlog od navedenog, slobodno predložite. Budžet bi bio nekih 15.000, može i više, ali max 20.000. Soba je 12 m2, visina 2,7 m, sistem je postavljen na kraći zid. CD je jedini izvor zvuka.

Pozdrav, Frano
frenkmareli (A) gmail.com

ODGOVOR:
Obzirom na budžet i sve drugo navedeno, prijedlog ide u ovom pravcu. Kupite rabljeni CD player Accuphase DP-67. Osim izvrsnog zvuka, brige oko stanja uređaja ne bi smjelo biti (iako navodite da rabljeno ne dolazi u obzir) jer radi se o praktički nepoderivoj mašini. Navedeni CD player spojite direktno u izlazno pojačalo Rotel RB-981 (rabljenog ga se može nabaviti za nevelike novce), a izlazno pojačalo spojite u zvučnike Vandersteen 1Ci (nove ili rabljene, kako želite). O vama ovisi kojim redom ćete nabavljati svaku od navedenih komponenti, tj. u kojem vremenskom periodu.

PROMJENA ZVUČNIKA

Poštovani,

volio bih podići razinu kvalitete zvuka i mislim da bih prvo trebao promijeniti zvučnike. Popis komponenata koje trenutno koristim:
- pojačalo Marantz PM 6005
- CD Marantz 17
- zvučnici Infinity Alpha 40
- gramofon Denon dp 300 f, zvučnica Ortofon 2m red
- predpojačalo Project phone box se 2
- zvučnički kabeli Kimber 8TC, Atlas Navigator interkonekt za gramofon, StraightWire Harmony 2 za CD

Prostor u kojem slušam glazbu je tavanski (open space), cca 60 m2 (sveukupno ispred i iza zvučnika) visine 5 metara. Zidovi, laminat i staklene stijene na sve strane. Zvučnici su razmaknuti 3,5 metara, isto toliko je do sweet spota (trokut). Za sada ne postoji mogućnost za promjenu pozicije zvučnika. Jedan zvučnik je sasvim blizu zida. Ako želim da udaljenost od mjesta za slušanje bude 3-3,5 metra, nema pomicanja od zida. Drugi zvučnik nalazi se ispred drvenog stupa. Iza njega je otvoren prostor. Dakle, ne može gore. Jedina mogućnost za ublažavanje je potencijalno tepih ispred zvučnika.

Budžet za zvučnike je cca 15.000 kuna. Sklon sam novim zvučnicima. Želio bih složiti sustav za uže vrijeme s kojim ću biti zadovoljan i dobiti znatniji napredak u kvaliteti zvuka u odnosu na sadašnji. Hoće li mi sadašnje pojačalo pogoniti zvučnike jer ću ga morati slušati još neko vrijeme? Jednostavno mislim da zvučnik mora bit velik, ako želiš dubine i basa. Možda i nisam u pravu?

Što se glazbe tiče, počeo sam slušati jazz pod stare dane i i to je nešto što će imati primat u budućnosti, zasad sam na malim orkestrima. Klasiku ne slušam. Imam veliku kolekciju starih rock ploča od 70-ih i 80-ih (sada mi se čini da su uglavnom loše kvalitete ili moj gramofon ne valja) te CD-a. Nadalje Cash, Cave, Cohen... Ono što bih volio je da kada pustim Dire Straits, Metalicu ili Led Zeppelin to zvuči moćno i da ima snage. Nije to ono što ću primarno slušati u budućnosti, ali tako od prilike razmišljam.

Tu dolazimo do mog trenutnog sustava. Imam korektan 3D, vokal je u sredini, malo povišen, cijela zvučna slika je malo otraga, ima širine, dubine ništa. To se je znatno popravilo kad sam uzeo Kimber TC8 kabele. Slušljivo kada svira malo instrumenata i kada je glazba laganija (Cash valjda dobro zvuči i na I-padu). Kada je tu puno instrumenata i kada se radi o malo žešćoj glazbi, onda je to malo naporno za slušanje i lagano se raspada. Ne bih rekao da je bas prenaglašen. Moji zvučnici su inače bas refleksni. Gramofon svira lošije od CD-a (logično jer je loš), ali s gramofonom nisam dobio toplinu vinila o kojoj svi pričamo, nego lošiji zvuk od CD-a koji k tome pucketa!

80% vremena glazbu slušam srednje glasno, glasno vrlo rijetko. Kada slušam recimo Cohena, live (CD, novija prodikcija), to zvuči fino tamo ima i sax, akustična gitara - to je ok. Ali, problem je već kod Dire straitsa ("Brothers in arms"), to kod mene zvuči naporno. Na glasnijoj pjesmi, recimo "Money for nothing" zvuči koma, laganice zvuče ok. Srednji znaju biti problematični koliko mi je poznato. Problem se pojačava kada se poglasni, onda to zvuči naporno.

Akustika prostora je takva da se čuje jeka od pljeskanja u sobi, ali ne znatno jače od jeke u kupaonici koja je, naravno, znatno manji prostor.

Iskreno, nisam siguran na kakav zvuk ići, topliji ili otvoreniji, jer te razlike nisam imao prilike čuti na vrhunskim sustavima, ali s obzirom na glazbene preference, mislim da ćete znati što trebam.

U uži izbor sam stavio Tannoy Revolution XT 8F. Sugeriran mi je zvučnik Duevel Enterprise, koji bi jedini riješio problem mog prostora. Sklon sam klasičnom zvučniku, posebno spomenutom Tannoyu, no ukoliko je doista jedino rješenje Duevel, odabrat ću njega. Ne mogu si dopustiti ulaganje toliko novaca, a da ne dobijem značajnu razliku u kvaliteti zvuka. Uz Tannoye mi je sugerirano pojačalo Luxman L550 AX u A klasi. Uz Duevele Luxman L 505 UX.

Moja pitanja: 1. Što mislite o omnidirekcionim zvučnicima i o Duevelu? 2. Lijepo je da se zvuk ravnomjerno čuje po cijelom prostoru no hoću li u sweet spotu ipak dobiti bolji zvuk s Tannoyima (što je meni primarno) ili su Dueveli i tu jednako dobri? 3. Mogu li s klasičnim zvučnikom uopće u svom prostoru dobiti solidan zvuk? 4. Što mislite o izboru pojačala i mogu li s nekim jeftinijim pojačalom dobiti jednaku kvalitetu? 5. Nakon kupnje zvučnika jedno ću ih vrijeme morati slušati na svom Marantzu (cca godinu dana, kada će doći na red pojačalo). Može li to moje pojačalo uopće potjerati jedne i druge zvučnike ili bez boljeg pojačala ništa od slušanja glazbe? 6. Mogu li ostaviti svoje kablove? 7. Mogu li ostaviti CD Player Marantz 17?

Zahvaljujem na odgovoru i srdačno Vas pozdravljam!
Darko, Zagreb
darko.fm (A) gmail.com






ODGOVOR:
Vrlo teška pitanja. S jedne strane, tu je vrlo velik prostor (puno kubika), koji guta zvuk. S druge strane, tu je akustika prostora, koja je na ječnoj strani. I s treće strane, tu je izrazito nepovoljan položaj zvučnika u prostoru. Određeni savjeti se mogu dati, no bez ikakve garancije u konačan rezultat.
Na zvuk najviše utječu soba, njezina veličina, njezini kubici, njezina akustika te smještaj zvučnika u prostoru. Ječna soba rezultira sa zvukom koji zvuči naporno i "vrišti", a što i sami navodite u opisu zvuka. Poznata je stvar da u prostor loše akustike nema puno smisla postavljati skupe audio uređaje. Ukoliko je postavljanje tepiha, kako navodite, jedina mogućnost za smirivanje sobe - nabavite ga. Bilo bi dobro da je tepih deblji, čupasti i izrađen od 100% prirodnih materijala. Za probu, prije kupnje tepiha, između slušatelja i zvučnika na pod postavite i raširite nekoliko slojeva debljih deka - poslušajte ima li razlike u zvuku.
Najsmislenijom se kao opcija čini da zvučnike postavite u near-field poziciju. Time se utjecaj sobe i njezine (loše) akustike smanjuje. U praksi to znači da su zvučnici postavljeni znatno bliže slušatelju. To možete izvesti ovako: kada zvučnike ne slušate, postavite ih na neko mjesto koje je prilagođeno svakodnevnom životu i prolascima kroz sobu (npr. tik uz bijelu policu); kada ih slušate, izvucite ih van prema slušatelju i postavite na mjesto koje ste na podu (npr. s komadićem selotejpa) označili kao idealno. S druge strane, uzevši u obzir fotografije koje ste poslali, postoji i mogućnost da vam se u toj poziciji jave problemi s boom-boom basom. Eksperimentirajte i probajte!
Nastavno na rečeno u ranijem pasusu, morate znati da je 350 cm apsolutno previše (idealan razmak između zvučnika je cca 200 do max 220 ili 230 cm). S tim i tolikim razmakom nećete nikada dobiti dobar zvuk. Dobit ćete nekakvu rupu u zvuku, a ne homogen i zvukom bogat i ispunjen sound stage. Nastavno na gornji pasus i ponovo rečeno: kada zvučnike ne slušate, postavite ih uz bijelu policu; kada ih slušate, izvucite ih prema slušatelju.
Navedeni problemi oštrine i agresivnosti u zvuku bili bi znatno manje izraženi u manjoj sobi. Veća soba ima veću kubikažu, više guta zvuk, a volume gumb se okreće prema gore više nego u manjoj sobi. Posljedično, u većoj se sobi javljaju i veće distorzije u zvuku (oštrina, agresivnost i sl.). Mali je broj (tj. pripadaju visokom ili višem cjenovnom razredu) pojačala i zvučnika koji su sposobni jednako (bez izobličenja) svirati i na niskim, kao i na visokim glasnoćama.
Obzirom na sve navedeno, nove zvučnike morate prije kupnje čuti u vlastitom prostoru. Svakako bi bilo poželjno da npr. dva različita zvučnika istovremeno poslušate u svom prostoru. Bacite oko na ove modele: Vandersteen 2 Ce Signature II, PSB Imagine T2, Revel Concerta2 F36 i Tannoy Revolution XT 8F.
S trenutnim pojačalom ćete neko vrijeme moći živjeti, no jasno je da će novi zvučnici tražiti i novo, kvalitetnije (i skuplje) pojačalo. O kabelima trenutno uopće ne razmišljajate. CD player do daljnjega možete zadržati. Gramofon je vrlo osjetljiv na vibracije, postavite ga na neku izolacijsku podlogu ili platformu, možete je i sami napraviti (link). Kao generalno pravilo, gumeni materijali daju mekši, puniji i topliji zvuk (link, link), dok šiljci daju čišći, jasniji i precizniji zvuk.

UPGRADE SUSTAVA

Poštovani,

molio bih Vas za savjet oko odabira integriranog pojačala. Radim mali „upgrade“ sustava koji se sastoji od Marantz PM7001 pojačala, Teac UD-H01 DAC-a (izvor zvuka je PC s Teac driverima, a player foobar ili Teac HR Player) i Monitor Audio GX50 zvučnike (ranije sam imao Monitor Audio Br5 zvučnike). Interkonekt je Straight Wire Harmony, a zvučnički QED XT350.
Zvučnici su na drvenim stalcima koji su punjeni kvarcnim pijeskom, pričvršćeni blue tackom, od stražnjeg zida udaljeni 30cm, jedan od drugoga 190cm a od slušačke pozicije 230cm. Između zvučnika nema nikakvog stolića, već su komponente na podu. Soba nije idealna jer je prostor otvoren bez jednog bočnog zida. Izbor glazbe je šarolik, glasnoća slušanja umjerena. Idući korak bio bi promjena pojačala dok DAC ne bih mijenjao.
Prostor je prilično nezahvalan, no tu se ništa ne može. Dnevni boravak i na to vezano predsoblje su pravokutnog oblika dimenzija 8x4. Zvučnici su smješteni uz dulji zid. Ne tražim da zvučnici moraju ispuniti cijelu prostoriju, već samo onaj dio gdje je kutna garnitura, tj. slušačka pozicija. Koliko mogu ocijeniti, prostorija nije ni pretjerano ječna ni tupa. Kad pljesnem nema neugodne jeke.
Sadašnji zvuk je recimo OK, no to nije blizu onome kako su ti zvučnici svirali s Unison Research Unico Primo pojačalom i Cambridge Audio CD playeru na kojem sam ih slušao. Čuje se da Marantzu fali više ritmičnosti, šusa i snage da potjera kutije osjetljivosti 86dB na nominalno 8 ohma, iako impedancija pada i na 4 ohma. Visinska dimenzija pozornice je puno skromnija nego na već spomenutom Unicu. Bilo bi iluzorno očekivati da pojačalo (novo) od 3000 kuna može to sve pružiti niti je za očekivati da pojačalo tog cjenovnog ranga može biti adekvatan match za zvučnike (nove) od cirka 10 000 kuna, pa se ne uzbuđujem niti frustriram jer sam znao da će to biti tako. Polako i korak po korak.
Fali, tj. htio bih dobiti više autoriteta i sočnosti (posebice u basu), ritma te visinske perspektive pozornice. Gornje srednje i visoke ne bih više poticao. U tom skladu Vas i molim za savjet oko kupovine solid state pojačala koje bi dalo fluidnost i muzikalnost, pun i sočan bas te transparentne srednje bez naglašavanja gornjih srednjih i visokih tonova, a da nije već slušani Unico jer nije uvijek u second handu moguće kupiti željenu komponentu. Tražim pojačalo koje je toplijeg zvuka, s mesnatijim basom. Cijenovni limit bi bio oko 5000 kuna (rabljeno). Često se spominje Arcam kao dobar parter MA zvučnicima. Jel entry level Arcam FMJ 19 ili eventualno Unico P (piccolo) mogu biti adekvatni partneri ili pak treba gledati skuplje uređaje tih proizvođača?
Htio bi dobiti malo više voluminoznosti i dubine u basu, općenito snažniji i čvršći zvuk koji ne bi išao na svijetliju već na topliju stranu, više ritmičnosti, povezaniju zvučnu sliku, ono nešto što što je zvuk imao s Unicom, a nema s Marantzom. Ono gore navedeno tapkanje nogom koje je spontano krenulo kod "probnog" slušanja.
Neka od pojačala koje sam uzeo u obzir su: Unison Unico hibridi (Unico, Primo, Piccolo), Arcam FMJ, Yamaha A-S1000, Audio Analogue Puccini SE ili neki drugi Audio Analogue, možda neki vintage Sony TA-F 770/707 ES, neki Marantz iz Premium serije (15S1/S2 ili starije) ili Denon PMA-1520AE....

Unaprijed hvala i srdačan pozdrav,
Nenad
neench (A) gmail.com




ODGOVOR:
Temeljna pogreška leži na relaciji soba-zvučnik. Za sobu od 32 m2, jedina solucija su podni, a ne bookshelf zvučnici. Trebali biste nabaviti podne zvučnike, jer svi pokušaji da se problem riješi na drugim stranama neće dati dobre rezultate. Pogrešno razmišljate kada kažete: Ne tražim da zvučnici moraju ispuniti cijelu prostoriju, već samo onaj dio gdje je kutna garnitura. Imate veliku sobu koja guta zvuk, ima mnogo kubika, tj. traži adekvatne (veće) zvučnike
Ukoliko biste i dalje inzistirali na postojećim zvučnicima, problem možete pokušati riješiti nabavkom adekvatnijeg pojačala. Od navedenih, bacite oko na npr. Audio analogue, Arcam FMJ, Unison research, Electrocompaniet - ovisno od ponude u second handu. Prije kupnje obvezno nekoliko pojačala istovremeno poslušajte u vlastitom sistemu. Pojačala slušajte i uspoređujte na identičnoj glasnoći (uz pomoć SPL metra).
Za više topline i naglašeniji bas, zamijenite navedeni zvučnički kabel s nekim toplijim (Cardas, Van den Hul itd).
Komponente biste trebali dignuti s poda i postaviti ih na rack. No time biste mogli dobiti suprotno od onoga čemu težite. Rack bi zvuku sustava trebalo dati više preciznosti, definicije i tonske ispravnosti, dok bi pod zvuku sustava trebao dati određeno zamućenje.
Drvene stalke (iverica?) možete zamijeniti s nekim kvalitetnijima, bitno je da su masivni (što teži), čvrsti i rigidni.
Eksperimentirajte s položajem zvučnika u prostoru. Pomaknite ih bliže stražnjem zidu. Više basa ćete dobiti i ako fotelju, tj. poziciju slušanja što više približite zidu. Probajte i zvučnike izvući više u prostor, dalje od stražnjeg zida (možda i na pola sobe - probajte), a fotelju iz koje slušate postavite uz sam zid.
No, sve navedeno će biti tek pokušaji da se problemi u zvuku riješe. Činjenica je da imate veliku sobu - kupite podni zvučnik. Na trenutnoj poziciji će podni zvučnici možda imati problema s boom-boom efektom; u tom slučaju ih premjestite na kraći zid (ispred prozora i radijatora), tamo neće biti problema s boom-boom efektom. Nakon podnih zvučnika, neka iduća promjena bude kupnja novog pojačala.

MINI GLAZBENI PARTY

Poštovani,

koristim prigodu pohvaliti jedan uzbudljiv i realističan pristup Hi-Fi kao hobiju, ali i opsesiji često. Iskren, dobronamjeran angažman ovdje, na bojnom polju audiofilije, stoga se čini važnim!

Polako to ide. Polako se čovjek involvira, kad već ne može u glazbu danas, onda u sav taj Hi-Fi sutra. Jednom davno pred „likom“, koji mi je u kući radio na pripremi za uvođenje SAT TV, izrazio sam želju da nabavim bolje „komponente“ i tako uplovim u neku svoju Mid-Fi luku. On me tada pozove kod sebe na mini „glazbeni party s njegovim prijateljem“. Nakon što su me srdačno primili, krenuli su se ponašati kao da nisam prisutan, jer su, pretpostavljam, shvatili da nisam iz njihove „audiofilske lige“. Ambijent slušaonice koji je prožimao tihani džez tendirao je duhovnosti, ali ova dvojica nisu. Valjda me Hi-trans i nanjušio kad sam tamo ugledao dva ogromna zvučna ormara koja su dominirala prostorom slušaonice (Tannoy, mislim), te mi isti ostadoše u prejasnom sjećanju. Sliku tih prijetećih, nadrealno širokih, opako voluminoznih drvenih kutija i to s patinom na licu, mislim, nitko ne bi mogao zaboraviti ako ih prvi puta vidi.

Osvrnuo bih se na Vašu posebno zanimljivu, ali i intrigantnu izjavu: "Jedino što valja je pronaći malo više vlastitoga smisla i zadovoljstva, apsolutno neovisno o čemu i s čim se radi. A to je upravo ono najteže" (Audio antologija, vol. 1). Da li se stvarno radi o tome da treba pronaći malo više smisla ili isti treba ostvariti u punini, po mjeri vlastite osobnosti? To „malo“ najčešće je ono „ništa“ koje nam na koncu donese samo nemir u nekom uzvišenom trenutku glazbene čarolije i prokaže fatalni manjak odgovornosti i prave životne ambicije. Da li je nalaženje odgovora na pitanje smisla „ono najteže“ ili je riječ o elementarnoj ljudskoj potrebi u odnosu na koju bilo kakva kvantifikacija nema težinu? Mogućnost da dohvatimo smisao očito ne zavisi o obrazovanju ili podrijetlu. Niti o dubini džepa, pa tako niti o vrijednosti „sustava“ gore spomenutog dvojca. Ponajprije stoga smo svi mi jednaki. Radost na putu dosezanja smisla ovdje i sada bitna je stavka na računu za život, ali nije cilj. U mjeri u kojoj nije slučajna, presudno je važna. Glazba je tako gorivo sreće u potrazi za smislom!

Dalje je riječ o jednoj prizemnijoj potrazi, onoj za integrircem koji se da uspješno upariti sa zvučnicima Monitor Audio Silver RX6, a izvor zvuka je Marantz UD 5007. Kako ne živim u metropoli, ne stignem osobno isprobati sve što bih želio. Nemam dovoljno vremena ni drskosti za svu tu paradu, pa se pouzdajem u Audiopuls, Vaše preporuke će zasigurno biti od velike koristi kod odabira nekolicine pojačala koje realno stignem preslušati u kombinaciji s MA zvučnicima.

1. Jedan iskusni „forumaš“ i vlasnik Monitor Audio RS6 zvučnika, predlaže cijevno integrirano pojačalo Cayin A-50T (rabljeno stoji cca 800 Eura). Kaže da ono donosi nedostajuću toplinu i mekoću u zvuk MA kutija, te da samo duplo skuplje tranzistorsko pojačalo postiže takvu sinergiju!? Možda još, ako su cijevi uopće u igri, uzeti u obzir npr. Unison Research Unico (sniženo) ili Shanling STP80A koje rabljeno stoji koliko i Cayin?

2. Prema odreda pozitivnim recenzijama koje sam pročitao, iznimno mi je zanimljivo NuPrime IDA8 – moderno i funkcionalno (DAC, bluetooth, wi-fi priprema), hibridno integrirano pojačalo sa 100 W u A/D klasi, (bez pojačala za slušalice ili gramofonskog predpojačala).

3. Od novih tranzistorskih pojačala predložio bih: Marantz ili Exposure u klasi, Naim Nait 5si ili Creek Evolution 50A. Od rabljenih: Arcam FMJ A19 i Cyrus 8 vs2, zatim Primare I30, Vincent SV-236MK, Denon PMA 2010AE i Copland CSA 14, te Naim Nait XS i YBA YA201.

Glazbu slušam u najširem spektru, a kod pojačala bih cijenio funkcionalnost i muzikalnost, odnosno nešto topliji i mekši zvuk s dojmljivim bas područjem. Sada je zvuk, uz Onkyo receiver u sustavu, iako detaljan, prilično oštar i tvrd, u svakom slučaju ni malo uzbudljiv čak niti ili pogotovo u usporedbi s desktop sustavom s DragonFly DAC-om i HK Soundsticksima.

Dnevna soba od 25 m2 nastavlja se desno na upola manju blagovaonicu u L oblik. Pitanje je može li se kvaliteta zvuka značajnije poboljšati stvaranjem barijere rasipanju niskih prema blagovaonici postavljanjem „zidića“ od gipsa ili cigle „na pola“ (90 cm desno od desnog zvučnika, okomito na zid i do stropa, u dubini od 90 cm)? Za sada u tu svrhu koristim subwoofer. Što još predlažete u svrhu zvučnog kultiviranja predmetnog prostora? Vidljivo je kako su zvučnici previše razmaknuti, ali uskoro ćemo „raščistiti“ dnevnu sobu, te nabaviti policu za audio komponente. Omnimount Silhouette 48 bi odgovarala estetski i zbog prevencije prašine. Molio bih za kratak komentar, te preporuku za neku povoljniju audio policu u 2 reda. Imam nešto ploča od oplemenjene iverice, pa možda krenem u samogradnju?

I tako, već vidim sebe kako stupam prpošno, poput jednog od onih „čekićara“ što samo izviru niotkuda u filmu The Wall. Ne mo'š pobjeći od toga da ti zidovi određuju (audiofilsku) sudbinu! Ili iz sobe koju su jednostavno progutali oni Tannoyi.

Srdačan pozdrav,
Tihomir M., Osijek
tihmiskic2 (A) gmail.com

P. S. Za Vašu informaciju navodim ovdje cijene gore navedenih rabljenih pojačala: Arcam FMJ A19, Cyrus 8 vs2 (cca 500), zatim Primare I30, Vincent SV-236MK, Denon PMA 2010AE, Copland CSA 14 (cca 750), te Naim Nait XS i YBA YA201 (cca 1000 Eur).




ODGOVOR:
Prije ikakve kupnje, trebalo bi napraviti neke izmjene u prostoru, a koje imaju značajan utjecaj na zvuk sustava. Zvučnici su preširoko postavljeni, stoga bi prvo iz prostora bilo poželjno ukloniti postojeću (preširoku) policu koja se nalazi između zvučnika (televizor postavite na zid). Radije kupite (rabljenu) hi-fi, nego lifestyle policu. Iverica nije dobar materijal za izradu police, medijapan ima bolja svojstva u smislu krutosti i eliminacije vibracija. Potom približite zvučnike jedan drugom - eksperimentirajte s položajem. Međusobni razmak između zvučnika neka bude cca 190 do 220 cm.
Potom probajte popraviti akustiku prostora. Sudeći po fotografijama, soba bi mogla biti ječna. To ćete lako utvrditi tako da po sobi hodate i plješćete? Ili da hodate po sobi i pričate. Ima li izobličenja? Ima li prevelike jeke? Postavite npr. pokoju zidnu policu da ublažite ječnost sobe.
Tek nakon gore navedenog razmišljajte o kupnji. Uzevši u obzir zvučnike koje imate, te ukus ("topliji i mekši zvuk"), odlučite se za pojačalo koje je po zvuku punije i toplije, npr. neki Electrocompaniet, NAD ili Arcam. Prije kupnje svakako u kućnim uvjetima istovremeno isprobajte nekoliko različitih pojačala. Sva pojačala testirajte na identičnoj glasnoći (kupite ili posudite SPL metar).
Postavljanje zidića od cigle ili gipsa nema smisla u ovom slučaju. Bas je poput vode - uvijek nađe put. Cigleni zidić ga neće spiječiti da pobjegne u blagovaonicu. Idealno bi bilo da je Hi-Fi sustav u jednoj sobi (s vratima koja se mogu zatvoriti).

KEF 104.2

Štovani,

molim za preporuku za kupnju RCA interkonekata cjenovnog razreda do oko 1.000 kuna, koji bi povezivali sljedeće uređaje koje posjedujem: Marantz CD-10 (sada je spojen s Kimber PBJ), pretpojačalo Parasound 2100, pojačalo snage Sansui B-2101 (koji su sada spojeni s Profigoldom). Također, molim i preporuku za strujnu letvu (do oko 500 kuna) te materijal kojim bih u povoljne akustičke svrhe obložio zidove prostorije u kojoj slušam glazbu, s time da taj materijal ne bi smio biti deblji od 1 cm.

Napominjem da bih htio postići da zvuk bude što više topao, s dubokim i moćnim basom. Napominjem da ne koristim "ton blende" niti želim subwoofer (iako Parasound omogućuje njegovo jednostavno priključenje), a trenutni zvuk je vrlo dobar u području visokih i srednjih tonova, dok mi u području basa nedostaje barem jedna oktava, osobito kad slušam rock i klasičnu glazbu.

Inače, vrlo rado slušam i gramofon Technics SL1210 mk5 + Ortofon 2M Red, čak i kazetofon Nakamichi CR7, a zvučnici su Kef 104.2 povezani u bi-wire modu kabelima QED Original + QED Airlock (za HF) te Rattle snake 3 (za LF).

Kao što sam dao naslutiti, prostorija nije baš akustički zahvalna (6x6 m sa zidovima obloženim knaufom, dobro popunjena namještajem i zavjesama na (velikim) prozorima, pri čemu su zvučnici postavljeni bliže jednom rubu prostorije (oba su odmaknuta od stražnjeg zida za 30 cm, a rubni zvučnik je također na 30cm od bočnog zida), blago zakrivljeni i međusobno razmaknuti na 2 m, dok je slušateljska pozicija njima nasuprot na udaljenosti od oko 5 m, a iza te pozicije se proteže i otvoren hodnik duljine 4 m, a širine 2 m). Stoga se sadašnji bas najbolje čuje upravo u dnu tog hodnika te mi je žao što mi prostorija nije toliko dulja.

Uz pozdrav i zahvalnost,
Tomislav Krtinić, Zaprešić
espacetom (A) gmail.com




ODGOVOR:
Ukoliko tražite kabel koji će u sistem donijeti više basa i topline, probajte npr. zvučnički kabel Van den Hul CS-122 koji će naglasiti bas te možda sistemu donijeti traženu toplinu. Probajte ga u vlastitom sustavu. No, generalno nije preporučljivo s kabelima korigirati mane sistema. Isti (ili vrlo sličan) zvučni efekt ćete dobiti ako se poigrate s tonskim kontrolama, tako da se javlja pitanje smisla nabavke takvih kabela. Drugim riječima, nemojte bježati od tonskih kontrola na pretpojačalu, upravo s njima si možete podesiti zvuk kakav tražite.
Akustika sobe se, sudeći po fotografijama, čini dobrom. Čini se da prostorija nije ni ječna, a ni pretjerano dampirana. Temeljni problem zvuka ne leži u akustici te prostorije, nego u njezinom tlocrtu. Ovakav tip prostorije (tzv. "open space") je vrlo loš za Hi-Fi jer jede, guta bas. Imate prostoriju u kojoj se nalazi Hi-Fi sustav, na nju je bočno vezana blagovaonica, a iza se nalazi otvoreni hodnik. Takva varijanta je pogubna za bas, koji će pobjeći van u npr. otvoreni hodnik ili na kuhinjski zid, a bez dobrog basa nema dobrog zvuka.
Dakle, imate nekoliko varijanti: prvo, probajte navedeni zvučnički kabel. Drugo, ne bježite od tonskih kontrola. Treće, nabavite kvalitetan subwoofer (npr. REL). Kvalitetan subwoofer (k tome i kvalitetno set-upiran) neće, kao što se vrlo često misli, u sistem donijeti bum-bum efekt. On će u sistem donijeti bas, ali i novu dozu dinamike, stage će se proširiti u svim pravcima, sistem će dobiti nove detalje, svježinu itd. Četvrto, čini se da je fotelja iz koje slušate sistem predaleko od zvučnika. Peto, ako tražite više basa, približite zvučnike stražnjem zidu ili ih čak probajte postaviti u same kuteve.