PITANJA, SAVJETI I KOMENTARI

Ako tražite hi-fi savjet, želite komentirati Audio puls ili hi-fi generalno, šaljite sve upite putem maila. Na nepotpisane upite ne odgovaramo. Ne odgovaramo za dane odgovore, oni se daju u dobroj vjeri. Zadržavamo pravo sve primljene mailove prije objave editirati ili skratiti.
Nagradite one koji VAMA ovdje daju savjete i daruju svoje znanje. Donirajte Udrugu Audio Puls. Na uplatnici kao primatelj upišite Udruga Audio puls, žiro HR4724020061100468644, opis plaćanja donacija. Bilo da se radi o donaciji u iznosu 100 ili 1.000 kuna, svaka je donacija jednako vrijedna. Hvala.

UPGRADE SUSTAVA

Poštovani,

molio bih Vas za savjet oko odabira integriranog pojačala. Radim mali „upgrade“ sustava koji se sastoji od Marantz PM7001 pojačala, Teac UD-H01 DAC-a (izvor zvuka je PC s Teac driverima, a player foobar ili Teac HR Player) i Monitor Audio GX50 zvučnike (ranije sam imao Monitor Audio Br5 zvučnike). Interkonekt je Straight Wire Harmony, a zvučnički QED XT350.
Zvučnici su na drvenim stalcima koji su punjeni kvarcnim pijeskom, pričvršćeni blue tackom, od stražnjeg zida udaljeni 30cm, jedan od drugoga 190cm a od slušačke pozicije 230cm. Između zvučnika nema nikakvog stolića, već su komponente na podu. Soba nije idealna jer je prostor otvoren bez jednog bočnog zida. Izbor glazbe je šarolik, glasnoća slušanja umjerena. Idući korak bio bi promjena pojačala dok DAC ne bih mijenjao.
Prostor je prilično nezahvalan, no tu se ništa ne može. Dnevni boravak i na to vezano predsoblje su pravokutnog oblika dimenzija 8x4. Zvučnici su smješteni uz dulji zid. Ne tražim da zvučnici moraju ispuniti cijelu prostoriju, već samo onaj dio gdje je kutna garnitura, tj. slušačka pozicija. Koliko mogu ocijeniti, prostorija nije ni pretjerano ječna ni tupa. Kad pljesnem nema neugodne jeke.
Sadašnji zvuk je recimo OK, no to nije blizu onome kako su ti zvučnici svirali s Unison Research Unico Primo pojačalom i Cambridge Audio CD playeru na kojem sam ih slušao. Čuje se da Marantzu fali više ritmičnosti, šusa i snage da potjera kutije osjetljivosti 86dB na nominalno 8 ohma, iako impedancija pada i na 4 ohma. Visinska dimenzija pozornice je puno skromnija nego na već spomenutom Unicu. Bilo bi iluzorno očekivati da pojačalo (novo) od 3000 kuna može to sve pružiti niti je za očekivati da pojačalo tog cjenovnog ranga može biti adekvatan match za zvučnike (nove) od cirka 10 000 kuna, pa se ne uzbuđujem niti frustriram jer sam znao da će to biti tako. Polako i korak po korak.
Fali, tj. htio bih dobiti više autoriteta i sočnosti (posebice u basu), ritma te visinske perspektive pozornice. Gornje srednje i visoke ne bih više poticao. U tom skladu Vas i molim za savjet oko kupovine solid state pojačala koje bi dalo fluidnost i muzikalnost, pun i sočan bas te transparentne srednje bez naglašavanja gornjih srednjih i visokih tonova, a da nije već slušani Unico jer nije uvijek u second handu moguće kupiti željenu komponentu. Tražim pojačalo koje je toplijeg zvuka, s mesnatijim basom. Cijenovni limit bi bio oko 5000 kuna (rabljeno). Često se spominje Arcam kao dobar parter MA zvučnicima. Jel entry level Arcam FMJ 19 ili eventualno Unico P (piccolo) mogu biti adekvatni partneri ili pak treba gledati skuplje uređaje tih proizvođača?
Htio bi dobiti malo više voluminoznosti i dubine u basu, općenito snažniji i čvršći zvuk koji ne bi išao na svijetliju već na topliju stranu, više ritmičnosti, povezaniju zvučnu sliku, ono nešto što što je zvuk imao s Unicom, a nema s Marantzom. Ono gore navedeno tapkanje nogom koje je spontano krenulo kod "probnog" slušanja.
Neka od pojačala koje sam uzeo u obzir su: Unison Unico hibridi (Unico, Primo, Piccolo), Arcam FMJ, Yamaha A-S1000, Audio Analogue Puccini SE ili neki drugi Audio Analogue, možda neki vintage Sony TA-F 770/707 ES, neki Marantz iz Premium serije (15S1/S2 ili starije) ili Denon PMA-1520AE....

Unaprijed hvala i srdačan pozdrav,
Nenad
neench (A) gmail.com




ODGOVOR:
Temeljna pogreška leži na relaciji soba-zvučnik. Za sobu od 32 m2, jedina solucija su podni, a ne bookshelf zvučnici. Trebali biste nabaviti podne zvučnike, jer svi pokušaji da se problem riješi na drugim stranama neće dati dobre rezultate. Pogrešno razmišljate kada kažete: Ne tražim da zvučnici moraju ispuniti cijelu prostoriju, već samo onaj dio gdje je kutna garnitura. Imate veliku sobu koja guta zvuk, ima mnogo kubika, tj. traži adekvatne (veće) zvučnike
Ukoliko biste i dalje inzistirali na postojećim zvučnicima, problem možete pokušati riješiti nabavkom adekvatnijeg pojačala. Od navedenih, bacite oko na npr. Audio analogue, Arcam FMJ, Unison research, Electrocompaniet - ovisno od ponude u second handu. Prije kupnje obvezno nekoliko pojačala istovremeno poslušajte u vlastitom sistemu. Pojačala slušajte i uspoređujte na identičnoj glasnoći (uz pomoć SPL metra).
Za više topline i naglašeniji bas, zamijenite navedeni zvučnički kabel s nekim toplijim (Cardas, Van den Hul itd).
Komponente biste trebali dignuti s poda i postaviti ih na rack. No time biste mogli dobiti suprotno od onoga čemu težite. Rack bi zvuku sustava trebalo dati više preciznosti, definicije i tonske ispravnosti, dok bi pod zvuku sustava trebao dati određeno zamućenje.
Drvene stalke (iverica?) možete zamijeniti s nekim kvalitetnijima, bitno je da su masivni (što teži), čvrsti i rigidni.
Eksperimentirajte s položajem zvučnika u prostoru. Pomaknite ih bliže stražnjem zidu. Više basa ćete dobiti i ako fotelju, tj. poziciju slušanja što više približite zidu. Probajte i zvučnike izvući više u prostor, dalje od stražnjeg zida (možda i na pola sobe - probajte), a fotelju iz koje slušate postavite uz sam zid.
No, sve navedeno će biti tek pokušaji da se problemi u zvuku riješe. Činjenica je da imate veliku sobu - kupite podni zvučnik. Na trenutnoj poziciji će podni zvučnici možda imati problema s boom-boom efektom; u tom slučaju ih premjestite na kraći zid (ispred prozora i radijatora), tamo neće biti problema s boom-boom efektom. Nakon podnih zvučnika, neka iduća promjena bude kupnja novog pojačala.

MINI GLAZBENI PARTY

Poštovani,

koristim prigodu pohvaliti jedan uzbudljiv i realističan pristup Hi-Fi kao hobiju, ali i opsesiji često. Iskren, dobronamjeran angažman ovdje, na bojnom polju audiofilije, stoga se čini važnim!

Polako to ide. Polako se čovjek involvira, kad već ne može u glazbu danas, onda u sav taj Hi-Fi sutra. Jednom davno pred „likom“, koji mi je u kući radio na pripremi za uvođenje SAT TV, izrazio sam želju da nabavim bolje „komponente“ i tako uplovim u neku svoju Mid-Fi luku. On me tada pozove kod sebe na mini „glazbeni party s njegovim prijateljem“. Nakon što su me srdačno primili, krenuli su se ponašati kao da nisam prisutan, jer su, pretpostavljam, shvatili da nisam iz njihove „audiofilske lige“. Ambijent slušaonice koji je prožimao tihani džez tendirao je duhovnosti, ali ova dvojica nisu. Valjda me Hi-trans i nanjušio kad sam tamo ugledao dva ogromna zvučna ormara koja su dominirala prostorom slušaonice (Tannoy, mislim), te mi isti ostadoše u prejasnom sjećanju. Sliku tih prijetećih, nadrealno širokih, opako voluminoznih drvenih kutija i to s patinom na licu, mislim, nitko ne bi mogao zaboraviti ako ih prvi puta vidi.

Osvrnuo bih se na Vašu posebno zanimljivu, ali i intrigantnu izjavu: "Jedino što valja je pronaći malo više vlastitoga smisla i zadovoljstva, apsolutno neovisno o čemu i s čim se radi. A to je upravo ono najteže" (Audio antologija, vol. 1). Da li se stvarno radi o tome da treba pronaći malo više smisla ili isti treba ostvariti u punini, po mjeri vlastite osobnosti? To „malo“ najčešće je ono „ništa“ koje nam na koncu donese samo nemir u nekom uzvišenom trenutku glazbene čarolije i prokaže fatalni manjak odgovornosti i prave životne ambicije. Da li je nalaženje odgovora na pitanje smisla „ono najteže“ ili je riječ o elementarnoj ljudskoj potrebi u odnosu na koju bilo kakva kvantifikacija nema težinu? Mogućnost da dohvatimo smisao očito ne zavisi o obrazovanju ili podrijetlu. Niti o dubini džepa, pa tako niti o vrijednosti „sustava“ gore spomenutog dvojca. Ponajprije stoga smo svi mi jednaki. Radost na putu dosezanja smisla ovdje i sada bitna je stavka na računu za život, ali nije cilj. U mjeri u kojoj nije slučajna, presudno je važna. Glazba je tako gorivo sreće u potrazi za smislom!

Dalje je riječ o jednoj prizemnijoj potrazi, onoj za integrircem koji se da uspješno upariti sa zvučnicima Monitor Audio Silver RX6, a izvor zvuka je Marantz UD 5007. Kako ne živim u metropoli, ne stignem osobno isprobati sve što bih želio. Nemam dovoljno vremena ni drskosti za svu tu paradu, pa se pouzdajem u Audiopuls, Vaše preporuke će zasigurno biti od velike koristi kod odabira nekolicine pojačala koje realno stignem preslušati u kombinaciji s MA zvučnicima.

1. Jedan iskusni „forumaš“ i vlasnik Monitor Audio RS6 zvučnika, predlaže cijevno integrirano pojačalo Cayin A-50T (rabljeno stoji cca 800 Eura). Kaže da ono donosi nedostajuću toplinu i mekoću u zvuk MA kutija, te da samo duplo skuplje tranzistorsko pojačalo postiže takvu sinergiju!? Možda još, ako su cijevi uopće u igri, uzeti u obzir npr. Unison Research Unico (sniženo) ili Shanling STP80A koje rabljeno stoji koliko i Cayin?

2. Prema odreda pozitivnim recenzijama koje sam pročitao, iznimno mi je zanimljivo NuPrime IDA8 – moderno i funkcionalno (DAC, bluetooth, wi-fi priprema), hibridno integrirano pojačalo sa 100 W u A/D klasi, (bez pojačala za slušalice ili gramofonskog predpojačala).

3. Od novih tranzistorskih pojačala predložio bih: Marantz ili Exposure u klasi, Naim Nait 5si ili Creek Evolution 50A. Od rabljenih: Arcam FMJ A19 i Cyrus 8 vs2, zatim Primare I30, Vincent SV-236MK, Denon PMA 2010AE i Copland CSA 14, te Naim Nait XS i YBA YA201.

Glazbu slušam u najširem spektru, a kod pojačala bih cijenio funkcionalnost i muzikalnost, odnosno nešto topliji i mekši zvuk s dojmljivim bas područjem. Sada je zvuk, uz Onkyo receiver u sustavu, iako detaljan, prilično oštar i tvrd, u svakom slučaju ni malo uzbudljiv čak niti ili pogotovo u usporedbi s desktop sustavom s DragonFly DAC-om i HK Soundsticksima.

Dnevna soba od 25 m2 nastavlja se desno na upola manju blagovaonicu u L oblik. Pitanje je može li se kvaliteta zvuka značajnije poboljšati stvaranjem barijere rasipanju niskih prema blagovaonici postavljanjem „zidića“ od gipsa ili cigle „na pola“ (90 cm desno od desnog zvučnika, okomito na zid i do stropa, u dubini od 90 cm)? Za sada u tu svrhu koristim subwoofer. Što još predlažete u svrhu zvučnog kultiviranja predmetnog prostora? Vidljivo je kako su zvučnici previše razmaknuti, ali uskoro ćemo „raščistiti“ dnevnu sobu, te nabaviti policu za audio komponente. Omnimount Silhouette 48 bi odgovarala estetski i zbog prevencije prašine. Molio bih za kratak komentar, te preporuku za neku povoljniju audio policu u 2 reda. Imam nešto ploča od oplemenjene iverice, pa možda krenem u samogradnju?

I tako, već vidim sebe kako stupam prpošno, poput jednog od onih „čekićara“ što samo izviru niotkuda u filmu The Wall. Ne mo'š pobjeći od toga da ti zidovi određuju (audiofilsku) sudbinu! Ili iz sobe koju su jednostavno progutali oni Tannoyi.

Srdačan pozdrav,
Tihomir M., Osijek
tihmiskic2 (A) gmail.com

P. S. Za Vašu informaciju navodim ovdje cijene gore navedenih rabljenih pojačala: Arcam FMJ A19, Cyrus 8 vs2 (cca 500), zatim Primare I30, Vincent SV-236MK, Denon PMA 2010AE, Copland CSA 14 (cca 750), te Naim Nait XS i YBA YA201 (cca 1000 Eur).




ODGOVOR:
Prije ikakve kupnje, trebalo bi napraviti neke izmjene u prostoru, a koje imaju značajan utjecaj na zvuk sustava. Zvučnici su preširoko postavljeni, stoga bi prvo iz prostora bilo poželjno ukloniti postojeću (preširoku) policu koja se nalazi između zvučnika (televizor postavite na zid). Radije kupite (rabljenu) hi-fi, nego lifestyle policu. Iverica nije dobar materijal za izradu police, medijapan ima bolja svojstva u smislu krutosti i eliminacije vibracija. Potom približite zvučnike jedan drugom - eksperimentirajte s položajem. Međusobni razmak između zvučnika neka bude cca 190 do 220 cm.
Potom probajte popraviti akustiku prostora. Sudeći po fotografijama, soba bi mogla biti ječna. To ćete lako utvrditi tako da po sobi hodate i plješćete? Ili da hodate po sobi i pričate. Ima li izobličenja? Ima li prevelike jeke? Postavite npr. pokoju zidnu policu da ublažite ječnost sobe.
Tek nakon gore navedenog razmišljajte o kupnji. Uzevši u obzir zvučnike koje imate, te ukus ("topliji i mekši zvuk"), odlučite se za pojačalo koje je po zvuku punije i toplije, npr. neki Electrocompaniet, NAD ili Arcam. Prije kupnje svakako u kućnim uvjetima istovremeno isprobajte nekoliko različitih pojačala. Sva pojačala testirajte na identičnoj glasnoći (kupite ili posudite SPL metar).
Postavljanje zidića od cigle ili gipsa nema smisla u ovom slučaju. Bas je poput vode - uvijek nađe put. Cigleni zidić ga neće spiječiti da pobjegne u blagovaonicu. Idealno bi bilo da je Hi-Fi sustav u jednoj sobi (s vratima koja se mogu zatvoriti).

KEF 104.2

Štovani,

molim za preporuku za kupnju RCA interkonekata cjenovnog razreda do oko 1.000 kuna, koji bi povezivali sljedeće uređaje koje posjedujem: Marantz CD-10 (sada je spojen s Kimber PBJ), pretpojačalo Parasound 2100, pojačalo snage Sansui B-2101 (koji su sada spojeni s Profigoldom). Također, molim i preporuku za strujnu letvu (do oko 500 kuna) te materijal kojim bih u povoljne akustičke svrhe obložio zidove prostorije u kojoj slušam glazbu, s time da taj materijal ne bi smio biti deblji od 1 cm.

Napominjem da bih htio postići da zvuk bude što više topao, s dubokim i moćnim basom. Napominjem da ne koristim "ton blende" niti želim subwoofer (iako Parasound omogućuje njegovo jednostavno priključenje), a trenutni zvuk je vrlo dobar u području visokih i srednjih tonova, dok mi u području basa nedostaje barem jedna oktava, osobito kad slušam rock i klasičnu glazbu.

Inače, vrlo rado slušam i gramofon Technics SL1210 mk5 + Ortofon 2M Red, čak i kazetofon Nakamichi CR7, a zvučnici su Kef 104.2 povezani u bi-wire modu kabelima QED Original + QED Airlock (za HF) te Rattle snake 3 (za LF).

Kao što sam dao naslutiti, prostorija nije baš akustički zahvalna (6x6 m sa zidovima obloženim knaufom, dobro popunjena namještajem i zavjesama na (velikim) prozorima, pri čemu su zvučnici postavljeni bliže jednom rubu prostorije (oba su odmaknuta od stražnjeg zida za 30 cm, a rubni zvučnik je također na 30cm od bočnog zida), blago zakrivljeni i međusobno razmaknuti na 2 m, dok je slušateljska pozicija njima nasuprot na udaljenosti od oko 5 m, a iza te pozicije se proteže i otvoren hodnik duljine 4 m, a širine 2 m). Stoga se sadašnji bas najbolje čuje upravo u dnu tog hodnika te mi je žao što mi prostorija nije toliko dulja.

Uz pozdrav i zahvalnost,
Tomislav Krtinić, Zaprešić
espacetom (A) gmail.com




ODGOVOR:
Ukoliko tražite kabel koji će u sistem donijeti više basa i topline, probajte npr. zvučnički kabel Van den Hul CS-122 koji će naglasiti bas te možda sistemu donijeti traženu toplinu. Probajte ga u vlastitom sustavu. No, generalno nije preporučljivo s kabelima korigirati mane sistema. Isti (ili vrlo sličan) zvučni efekt ćete dobiti ako se poigrate s tonskim kontrolama, tako da se javlja pitanje smisla nabavke takvih kabela. Drugim riječima, nemojte bježati od tonskih kontrola na pretpojačalu, upravo s njima si možete podesiti zvuk kakav tražite.
Akustika sobe se, sudeći po fotografijama, čini dobrom. Čini se da prostorija nije ni ječna, a ni pretjerano dampirana. Temeljni problem zvuka ne leži u akustici te prostorije, nego u njezinom tlocrtu. Ovakav tip prostorije (tzv. "open space") je vrlo loš za Hi-Fi jer jede, guta bas. Imate prostoriju u kojoj se nalazi Hi-Fi sustav, na nju je bočno vezana blagovaonica, a iza se nalazi otvoreni hodnik. Takva varijanta je pogubna za bas, koji će pobjeći van u npr. otvoreni hodnik ili na kuhinjski zid, a bez dobrog basa nema dobrog zvuka.
Dakle, imate nekoliko varijanti: prvo, probajte navedeni zvučnički kabel. Drugo, ne bježite od tonskih kontrola. Treće, nabavite kvalitetan subwoofer (npr. REL). Kvalitetan subwoofer (k tome i kvalitetno set-upiran) neće, kao što se vrlo često misli, u sistem donijeti bum-bum efekt. On će u sistem donijeti bas, ali i novu dozu dinamike, stage će se proširiti u svim pravcima, sistem će dobiti nove detalje, svježinu itd. Četvrto, čini se da je fotelja iz koje slušate sistem predaleko od zvučnika. Peto, ako tražite više basa, približite zvučnike stražnjem zidu ili ih čak probajte postaviti u same kuteve.