Pitanja i savjeti, ljeto 2009

Ako tražite hi-fi savjet, želite komentirati Audio puls ili hi-fi generalno, šaljite sve upite putem maila. Na nepotpisane upite ne odgovaramo. Ne odgovaramo za dane odgovore, oni se daju u dobroj vjeri.
Nagradite one koji VAMA ovdje daju savjete i daruju svoje znanje! Donirajte Udrugu Audio Puls! Na uplatnici kao primatelj upišite "Udruga Audio puls, Zagreb", žiro 2402006-1100468644, opis plaćanja je "donacija". Bilo da se radi o donaciji u iznosu 50 ili 500 kuna, svaka je donacija jednako vrijedna. Hvala.

KABELI

Molim vas da mi predložite koje interkonekcijske i zvučničke kablove bih mogao postaviti u sistem kojeg čini Ayon 1s CD player, Accuphase E 350 integrirac, u drugom setapu Unison simply four cjevni integrirac, sve spojeno na Diapason adamantes zvučnike (imam ih namjeru zamjeniti). Mislim da bi s obzirom da volim zvuk svjetlijeg karaktera sa puno detalja, prirodnog timbra u cijelom spektru, jednostavno dobar zvuk, bilo dobro rješenje Synergistic research kablovi ili Purist audio design.
Možda mi možete predložiti koji model tih kablova.
Hvala na savjetu!
Emil
kvarner-nekretnine (A) ri.t-com.hr

ODGOVOR:
Iako vaš sustav nismo slušali, dojma smo da on možda ne odgovara onome sto tražite i volite, a to je, citiramo 'svijetli karakter s puno detalja'. Umjesto igre s kabelima, mi bismo radije razmislili o promjeni zvučnika. Kabeli su šlag na tortu, šlag koji stavljate kada je sustav kompletiran, a vaš sustav to još nije. Dakle, naša je preporuka da mijenjate zvučnike. Prema onome što ste opisali, zvučnici tipa PMC, Monitor Audio, Triangle ili Audio Physic bi mogli biti dobar odabir za vas.

JAZZ AT THE PAWNSHOP

Poštovani,
molio bih informaciju u kojem se dućanu može nabaviti JAZZ AT THE PAWNSHOP cd/vinil?
Zahvaljujem!
Pozdrav,
Marko Zeljak
maze888 (A) gmail.com

ODGOVOR:
Tu ploču ili CD možete kupiti u firmi Acquisitum Magnum u Zagrebu.

NASTAVAK - UZDRMANI TEMELJI...

Netom pročitavši pismo gosp. Zvonimira Bonjaja, grafičkog dizajnera, ateista i skeptika, kako se dotični gospodin potpisuje, navelo me je na pomisao o smislu i razlozima takovog pisanja, odnosno tona upućenog uredništvu ove stranice. Da li je uopće potrebno trošiti riječi na komentar jednog ogorčenog čitatelja, pitam se i sam. Čitajući nadalje pismo uredniku u Audio Critic no. 16, pod nazivom Hip Boots, jasnije mi je o čemu čitatelj govori i na što je pomalo gnjevan. Naime da li nešto što je dovoljno dobro trebalo biti napravljeno treba popravljati, odnosno pročišćavati kao sve čistiji bakar, sve čistiji tonovi i sl. Po moje sudu, ukoliko je određena komponenta ili neki od elemenata hi fi lanca dovoljno dobro zamišljen i napravljen, tomu ne bi trebalo biti tako. Međutim osobi koja se kako se navodi u potpisu, a to je zvanje grafičkog dizajnera, trebalo bi biti jasnije da život neprestano teži kako naprijed tako i gore, kako to navodi u svojoj knjizi Budućnost čovjeka, Pierre Teilhard de Chardin. I što sam želio time reći, ono naprijed, je ustvari materijalni svijet i njegova pojavnost koja teži nadići samu sebe u tehnologiji i perfekcionizmu. Ono gore, pak je duhovni razvoj koji nadilazi sebe u trascedenciji put Boga. Ono što je bitno uočiti je da niti os x kao materijalni razvoj, a niti os y kao duhovni razvoj ne nalazi rješenje, već se sve više udaljava jedno od drugoga kako se udaljava os središta O. Ono pak što nadilazi i pronalazi rješenje i rasterećenje ove misterije je rezultantni vektor OR, a koji spaja nespojivo kao krajnji ateizam i krajnji teizam. Pitate se možda kakve veze imaju ove riječi sa pismom kojim sam počeo ovaj osvrt. Ustvari činjenica je da je proteklih 400, 200 ili 100 godina, počevši od Renesanse, čovjek doživio kako procvat u svim tehničkim granama, tako otvorio i provaliju između Čovjeka i Boga, bar onoga kako ga je prethodno zamišljao. Također predmijevam da gosp. Bonjaj koristi u svojem profesionalno poslu hrpu informatičkih pomagala, a bez kojeg je današnji posao vjerojatno nezamisliv. Neka se upita sam gospodin koliko bi konkurentan bio u rokovima, ne govorim o kvaliteti pri tome, kada bi se pri tome koristio kojim slučajem tehnologijama istog posla od prije 20 godina. I da ne dužim rekao bih kako se trenutno čini da sve tehnikalije i stremljenja ka recimo boljem i kvalitetnijem zvuku, za cjelokupno čovječanstvo nema, ama baš nikakva smisla niti vrijednosti, međutim da li za osobu koja u tome nalazi dio svoje privatnosti i zadovoljstva treba zato osuđivati. Koliko je krivnja agresivnog marketinga za promociju i bolju prodaju bilo kojeg drugog proizvoda, kao npr. bolje grafičke kartice, neka ostane na prosudbu svakome ponaosob.
Naposljetku treba iskreno priznati da ima puno pretjerivanja u zahtjevima nove industrije, pogotovo kada govorimo o pripatcima osnovnim uređajima koji predstavljaju hi-fi lanac i to u obliku raznih pomagala, kao filtera, rezonatora sl. 'điđa', a da ne kažem skupocijenim kabelima koji po mojem sudu uistinu sviraju na različite načine. Samo postavio sam i sam sebi nebrojno puta pitanje koliko to drugačije, finije, čišće, rafiniranije ustvari vrijedi. Vrijedi koliko i cijela priča sa svim našim komponentama i cijelokupnim hobijem, jer ako ćemo pravo, slušati reproduktivnu glazbu se dakako može i uživati pri tome i na puno primitivnijim uređajima nego su velika većina uređaja koji se nalaze diljem domova audiofila ( kako se ta skupina ljudi znade nazivati) . Ustvari kad je nešto lijepo i dobro samo po sebi, tomu se ne treba ništa niti dodati niti oduzeti, stoga razumijem donekle gnjevan ton pisma gosp. Bonjaja, samo s napomenom da je strelica upućena ipak na krivo mjesto, odnosno na prozivanje uredništva ove stranice, a ne uzimajući u obzir sve ono dobro i poticajno napisano u tekstovima ove web stranice, a koje ne opravdava niti u kojem slučaju agresivnost proizvođača i distributera, ka većem profitu i profaniranju svega uokolo.
Dean Baričić

NASTAVAK - UZDRMANI TEMELJI...

Poštovana gospodo!
Tvrdite da se i vi kao i g. Aczel (The Audio Critic) služite dvostrukim slijepim testom prilikom testiranja "zvuka" hi-hi komponenti. No jednu ste stvar izostavili (namjerno?). Objasnite mi, molim vas, koristite li neki uređaj pri testu za ujednačavanje glasnoće ili to jednostavno radite uhom (zlatnim uhom kako ga s podsmjehom naziva g, Aczel)? Jer ako je uho u pitanju tada vam je nemoguće dva uređaja glasnoćom ujednačiti unutar 0,1dB (max 0,15dB) koliko smije biti razlika među uređajima (uho se da prevariti pa razliku u glasnoći od npr. 0,3dB prepoznaje kao razliku u kvaliteti zvuka!!!). Tada se testom služite kao i gospoda iz Stereophile-a... samo u kozmetičke svrhe.
Kada bi itko od vas zaista napravio dvostruki slijepi test o kojemu g. Aczel priča, kada bi pri tome koristili ABX komparator (700 USD) i kada bi itko od vas zaista pročitao barem prvih nekoliko brojeva koji su dostupni na netu (od broja 16 iz 1990.) ... te kada bi još vrlo dobro poznavali engleski jezik (časopis je stručno ali vrlo duhovito pisan) - tada bi vam se mnoge stvari o audio industriji potpuno otvorile. Odjednom bi vam se dogodilo - kao i samome gospodinu P. Aczelu (pročitati posljednje pismo iz broja 17/1991 - u kolumni pod nazivom Box 978, pisma editoru) - spoznali bi da je zemlja okrugla, a ne ravna ploča kako su vam svo vrijeme govorili, a kako je i on sam mislio. Zaprepastili bi se kako sve komponente isto sviraju. I skupe i jeftine! Zvuči nevjerojatno, zar ne?!?
Problem kod audio industrije je taj što vam ne govore da sve isto svira - što bi bilo pošteno ali po njih pogubno - već vas uvjeravaju da je njihov "sat" bolji. I kao kod analogije o satovima - kako svi pokazuju isto vrijeme ali je stvar veličine spolovila tko će koji (i kakav) nositi - tako je i u hi-fiju. Poštenije bi bilo da kažu: "OK, svira isto ... nema razlike. Ali!!! Naš uređaj je napravljen kao Rolex (ili Ferrari)! Radi ga 6 vrhunskih majstora, od najboljih dijelova. Koristimo najkvalitetnije komponente i izrađujemo 25 primjeraka godišnje. Zelite jedan? Odlično! 200 tisuća nečega i vaš je". Tako bi trebalo biti ali, nažalost, nije. Jednostavnije je (i puno isplativije!) marketinški smišljeno muljati i tvrditi suprotno. Webzini i tiskovine koje pišu o audiu samo tabaju teren (od oglašavanja se živi) i malo-pomalo laž postaje vrhunska istina. Toliko je laži u audio industriji da je i sam g. Aczel od svega digao ruke. I stoga likujte. Pobijedili ste!
Pozdrav,
Zvonimir Bonjaj, graf. dizajner, ateist i skeptik
3d-studio (A) os.t-com.hr

ODGOVOR:
Audio puls je otvoren za sve stavove, sve dok su isti argumentirani, i sva pisma ćemo objavljivati sve dok u njima nema podcjenjivanja ili vrijedjanja. Temeljni problem ovakvih i sličnih pisama jest nedostatak znanja i iskustva, kao i jedan nabrušeni ton s elementima bahatosti, kao i ton koji sugerira nekakvu urotu ili zavjeru. O predrasudama da i ne govorimo, ovakva pisma su ih prepuna: ubuduće nas pitajte da li koristimo neki uređaj za izjednačavanje glasnoće prije negoli sami zaključite da ga ne koristimo; iako ste vi uvjereni da mi ne raspolazemo znanjem engleskog jezika, mi ga ipak znamo poprilično dobro.
Za vašu informaciju, da - mi koristimo 'neki uređaj' koji izjednačava glasnoću testiranih uređaja. Ne činimo to putem naših zlatnih ušiju. Da ste malo pribranije čitali tekstove na Audio Pulsu, nigdje ne biste našli da sugeriramo ikakve zlatne uši. Nebrojeno puta smo izjavili da su stvari u hi-fiju vrlo jednostavne: razlike u zvuku se ili čuju ili ne čuju. Ne morate imati nikakve zlatne uši.
Uostalom, ima li ikakvog smisla da mi uopće komentiramo vašu izjavu u kojoj kažete, citiramo "...kako sve komponente isto sviraju. I skupe i jeftine..." Ajmo još dalje - po toj vašoj logici su svi mikrofoni na svijetu isti i imaju isti zvuk, svi automobili su isti, sve gitare zvuče isto, svi klaviri zvuče isto, svi televizori daju sliku iste kvalitete... Vi, dragi gospodine, ste apsolutno u pravu, kao i svi vama slični pojedinci. Milijuni audiofila širom svijeta su gluhi i ludi, zavedeni su od strane moćnih marketinških mašina iza kojih stoje Bin-Laden i masoni, a čitava hi-fi priča nema ikakavog smisla jer, citiramo "sve komponente isto sviraju". Bravo, drago nam je da ste skinuli veo s ove velike svjetske tajne i urote, i nadamo se da će mnogi audiofili širom svijeta poslušati vaš glas. Hvala vam što ste nam s ovim pismom otvorili oči, hvala vam što smo progledali.

NASTAVAK - UZDRMANI TEMELJI...

Lijep pozdrav gosp. Ivanu Dragičeviću i uredništvu Audiopulsa,

Prvotno zahvaljujem u svoje ime na toplim riječima upućenim meni osobno, kao i članovima uredništva ove stranice. Također mi je žao čuti da ljudi poput Vas doživljavaju ovakva bolna iskustva i pri tome plaćaju kako kažete naše hi-fi igračke teško zarađenim novcima. O tome problemu nestručnog ili nedovoljno ljubaznog osoblja koje prodaje audio uređaje, bih rekao da iako ste osviješteni na težak način, mišljenja sam da još uvijek ima osoblja koje radi u manjim dućanima za prodaju hi-fi komponenata, koji cijene i svakog kupca, pa tako i novce kojim oni plaćaju njihovu robu. Rekao bih pri tome vlastito iskustvo, na način da osobno ne volim kupovati ama baš ništa u velikim marketima. Nekako mi je draže doći u manji dućan bilo tehnike ili robe široke potrošnje, gdje mogu u kontaktu sa osobljem čuti koju preporuku ili jednostavno primiti dobar savjet. Naime tako što, ako uopće možete naći nekog od osoblja u velikim marketima ne možete očekivati. Govorim to zato jer sam mišljenja da se slično događa i pri kupovini audio komponenata u velikim robnim lancima.
Ono što mogu preporučiti, je da prilikom iduće kupovine pozorno odaberete trgovinu ili više njih u kojima ćete ne samo doći po hi-fi uređaj, već tijekom više posjeta, ukoliko za to nađete vremena, porazgovarati sa osobljem više puta, tražeći da svakako poslušate onu komponentu koju namjeravate kupiti. Naime kako se obično radi o ciframa većim od 2.000 kn, shvatiti ćete da nije nimalo jednostavno odabrati baš pravu komponentu, s kojom će te biti zadovoljni dugo vremena iz prvog pokušaja. Iz osobnog iskustva mogu posvjedočiti da svaki razvoj ima svoju uzlaznu krivulju, i ne bih vam stoga preporučio, iako ne znam kojih ste godina, da kupujete odmah komponente iz najskupljeg cjenovnog razreda. Sve ima svoje zašto. Cijenim da tijekom godina osoba na neki način, svakako kroz glazbu nalazi svoj pravi smjer i putanju kojom će krenuti, ako to odluči u vode skupljeg hi-fi a, kako to neki nazivaju high-end, (koje meni riječ nije osobito draga).
Eto ne znam da li sam Vam baš puno pomogao, ali se nadam ipak dao neke osnovne upute, a kako Vam je to već odgovorio i urednik ove stranice. U svakom slučaju čitati reportaže i magazine, kao i webzine DA , ali osobno iskustvo i proživljeno slušanje Vam ne može nitko na svijetu ispričati, a da bi ono bilo toliko duboko kao što to sami možete doživjeti.
Naposljetku iskazujem za svaku pohvalu Vašu reakciju na pročitani tekst u AUDIO CRITIC, a kojim ste razbistrili poimanje rubrike savjeti po mojem skromnom sudu. Uostalom danas je svijet prepun rubrika MUST HAVE 101, MUST SEE 505, a da bi čitatelji eventualno prečicama najbrže došli do cilja. Samo moramo znati da je ljudska osobnost ta koja određuje i postavlja krajnji cilj. Čitajući rubrike kako naći pravu ženu, kako kupiti najbolji auto ili hi-fi, propuštamo i sami ono istraživačko čulo u nama oslanjajući se pri tome često na hrpu stereotipa, koje nisu loši, ali ne mogu dati odgovore za sve i na sve situacije.

S poštovanjem i ugodno slušanje glazbe,
Dean Baričić

NASTAVAK - UZDRMANI TEMELJI...

Poštovano uredništvo Audiopulsa, poštovani g. Baričiću!

Nemalo sam se i ugodno iznenadio kad sam dobio Vaše odgovore na moj mail vezan uz sadržaj magazina "The Audio Critic". Da budem iskren, očekivao sam šturo objašnjenje s negativnim prizvukom kroz rečenicu-dvije gdje se pozivate na moje neiskustvo i nedovoljnu upućenost u hi-fi problematiku (obzirom da sam uistinu "zelen" i relativno kratko u tim vodama).
Međutim, Vaši odgovori dali su mi do znanja da imam posla s gospodom koja su itekako otvorena za dijalog i raspravu i to na razini, kojoj bojim se, ipak još nisam dorastao.
Moja sumnjičavost možda i ima veze s manjkom samopouzdanja, možda i s odgojem i utjecajem društva, ali ona je ipak vjerujem, najviše plod dosadašnjih neugodnih iskustava baziranih na vlastitoj naivnosti. Jer kad vam prodavač podvali skuplji višekanalni reciever od stereo pojačala istog proizvođača uvjeravajući vas kako je to ista stvar, ali da uz malu nadoplatu tu imate još i tuner i mogućnost većeg uživanja u filmovima, dugo se vremena osjećate kao budala prvog reda jer vi ste samo htjeli slušati svoju omiljenu glazbu na što kvalitetnijem sustavu, već koliko vam to skromni budžet dopušta. Tada sam znao malo i ništa o hi-fiju vodeći se logikom: hm, ako pojačalo koje sam čuo tako dobro zvuči, onda skuplji i snažniiji reciever istog proizvođača s istim zvučničkim kutijama mora zvučati još bolje, a i ne bi bilo loše ubiti više muha jednim udarcem ako ću u budućnosti slagati nekakvo kućno kino.
Ali moja logika je zakazala toga dana. Samo da sam se sjetio da se npr. dobar mobitel s integriranim fotoaparatom, mp3 playerom i GPS navigacijom teško može mjeriti s kvalitetnim zasebnim uređajima koji obavljaju samo jednu funkciju...
Naravno, mogućnost slušanja recievera mi je bila uskraćena pravdajući se prevelikom gužvom u trgovini zbog nadolazećih blagdana, a ja sam polazeći od pretpostavke da su ljudi dobri, stručni i odgovorni u svom poslu, prihvatio savjet prodavača i kupio nešto što mi uopće (barem zasad) ne treba i što mi vjerojatno neće trebati još godinama. Da sam barem tada znao za Audiopuls, vjerujem da bih sebe poštedio prilične glavobolje i frustracije... Dobro, taj prodavač možda i nije postupio u lošoj namjeri želeći mi podvaliti, možda je u pitanju bilo obično, blaženo - neznanje. Imao sam dojam da je prilično samouvjeren čak pomalo i bahat, na granici neljubaznosti jer kao - što ja imam provjeravati uređaj za koji on tvrdi da je točno ono što meni treba.
Za kraj, jedan izvadak iz hrvatskog izdanja magazina "Hi-Fi Choice", br.10, srpanjsko izdanje 2008., str.59, u kojem su komparirali Audiolab AV višekanalno pojačalo/pretpojačalo s 4 stereo sustava u kombinaciji pretpojačalo/pojačalo snage: "...izostanak pouzdanih informacija o tomu mogu lli višekanalni sustavi zadovoljiti standarde kvalitetne reprodukcije stereo zapisa često stvara nedoumicu oko stvarnog stanja stvari... Na početku slušnog testa opet smo se zapitali može li višekanalna kombinacija pojačala snage i predpojačala zvučati podjednako dobro kao i ona stereo. Brzo smo zaključili da Audiolabov višekanalni par zvukom spada u najmuzikalnije uređaje na testu???..."
OK, tu nije bilo govora o recieveru već ipak o dva odvojena vrhunska uređaja, ali da li je to što su zaključili moguće ili je riječ o marketingu, da li višekanalna reprodukcija zvuka zaista može biti bolja od stereo kombinacija iz istog cjenovnog razreda?
Eto, bilo bi mi neizmjerno drago ako bi bili voljni napisati osvrt na moj slučaj i pojavu "stručnog" osoblja nedovoljno educiranog (kako s trgovačkog i tehničkog, tako i s etičkog aspekta) kojem je povjerena prodaja prilično skupocjenih igračaka.

Puno pozdrava i hvala na pozitivnim vibracijama!
Ivan Dragičević
idrag78 (A) gmail.com

ODGOVOR:
Gibonni ima pjesmu koja se zove "Ovo mi je škola". Iako za sebe kažete da ste zeleni u hi-fiju, vjerujemo da ste kroz ovo iskustvo mnogo naučili. Ako ništa drugo, tu trgovinu ćete, sigurni smo, u buduće izbjegavati. Ne znamo da li je prodavač imao loše namjere, ali svakako vam nije poklonio dovoljno vlastitog vremena i pažnje. I već tu ste trebali elegantno izaći iz trgovine i više se ne vratiti. Kako prodavač može znati, citiramo "da je taj uređaj točno ono što vama treba"? Možda ima neke nadnaravne sposobnosti, možda zna čitati tuđe misli? To je kao da ste došli u trgovinu s cipelama, i prodavač vam je prodao cipele koji niste ni probali, jer "prodavač točno zna kakvu cipelu vi volite i kakav oblik noge imate". Dio "krivnje" je svakako i na vama - zašto ste kupili proizvod koji niste smjeli ni poslušati prije kupnje? Da li biste kupili novi automobil bez probne vožnje? Sumnjamo da biste.
A što se tiče recenzije koju spominjete, pitanje je koliko je ona relevantna jer se na tom grupnom A/B testu našlo šest uređaja preširokog raspona cijene od 19.000 do 55.000 kn, što, osobno smatramo, nije pošteno i objektivno. I naravno da su dva najjeftinija uređaja (Arcam i Audiolab) dobila najlošije ocjene (vidi zaključak) kada je konkurencija na testu duplo skuplja. Također, vezano za vaše dvojbe, u zaključku tog grupnog testa možete pročitati da piše, citiramo: "Audiolabova kombinacija pokazala je i da višekanalni uređaji mogu stati uz bok kvalitetom uređajima posvećenima reprodukciji stereo zapisa". Dakle, nisu zaključili da je višekanalna reprodukcija bolja od stereo reprodukcije zvuka.

ODABIR NOVOG POJAČALA

Dobar dan!
Zadnje vrijeme sam okupiran izborom integriranog pojačala. Kako nije moguće svu opremu donijeti na kućnu probu, a ne postoji mjesto gdje bi se mogli usporediti svi konkurentni modeli, prinuđen sam dio izbora napraviti "teoretski" i čitanjem testova. Trenutno imam zvučnike Dynaudio Focus 140 i CD player Marantz 67 SE (koji će također biti zamijenjen nakon pojačala). Na integrirano pojačalo bih potrošio do 25.000 kn (gotovine), s tim da je što manje novaca, a više zvuka, to bolje - naravno. Pojačalo bi trebalo biti za duže vrijeme, tako da bi trebalo pasati i uz neke druge zvučnike, ako bih mijenjao postojeće. Primjera radi, sviđa mi se zvuk Diapason Adamantes III, Dynaudio C1, Sonus Faber Liuto te Cremona Auditor modela, zatim Pro-Ac D28, Klipsh itd.
Znači, nisam zaljubljen u jednu vrstu zvuka. Cijenim prostornost zvučne slike, vjerno prikazivanje instrumenata s izražajnim tijelom i zrakom oko njega, vokale s izraženom prisutnošću, bogatstvo detalja, a bez zamora na dulje slušanje, balans cijelog spektra te što potpunije slušanje i na manjim glasnoćama. Iskreno smatram da je to ono što svi traže, s tim što svatko čuje drugačije. Ipak se nadam da ćete mi moći pomoći na način da mi ukažete na uži izbor integriranih pojačala i na taj način mi pomognete eliminirati one koji ne bi udovoljili traženim zahtjevima.
Slušam gotovo sve: jazz, pop, rock, klasiku (osim elektronske glazbe, metala, rap-a i ostalih stvari novijega doba).
Dakle, traži se svestrani uređaj, a na mom popisu nalaze se (većinu sam ih slušao, ali ne i direktno usporedio):
- Simaudio Moon i-5.3 (dobra separacija instrumenata, kontrola, detalji, tijelo, ali ne znam kakav je na duže slušanje i s drugim zvučnicima - slušao ga s Dynaudiom),
- Electrocompaniet ECI-5 (nježan, prihvatljiv i za lošije snimke, ugodan na dulje slušanje, balansirani ulazi - zbog cijene i opremljenosti trenutni favorit),
- Ayre AX-7e (dobra kontrola, zrak, možda osjetljiviji na lošije snimke, balansirani ulazi),
- Naim Supernait (solidan zvuk, no bio je spojen na svu silu filtara i dosta skupe zvučnike, možda nedostatak rafiniranosti),
- Pathos Logos (nepotpun zvuk, bas je tek nailazio jer je bio neusviran)
- Accuphase E-250 (nisam slušao),
- LFD (nisam slušao).

P.S. - U jednom od Vaših odgovora, primijetio sam savjet direktnog spajanja CD-a na izlazno pojačalo. Da li to igra u kombinaciji Accuphase DP400 - Pass Labs XA 30.5?

S poštovanjem,
Davor Mravičić
davor.mravicic (A) st.t-com.hr

ODGOVOR:
Niste naveli da li težite tamnijem, otvorenijem ili neutralnom zvuku. Probat ćemo pomoći s opisom zvuka svakog pojedinog pojačala: Moon i-5.3 zvuči rezolutno, brzo, dinamički moćno; ECI-5 zvuči tamnije i nježnije; AX-7e zvuči otvoreno, detaljno i čisto; Supernait zvuči puno, toplo, brzo i muzikalno; E-250 svira uglađeno, toplo i transparentno. Ostala pojačala na žalost nismo slušali. Obzirom na ostatak sustava i pod pretpostavkom da je akustika prostora normalna (ni dampirana ni ječna), mi osobno bismo svakako išli na pojačalo koje je punije po zvuku, a to bi bio Electrocompaniet, Naim SuperNait ili Accuphase E-250.
A što se tiče spajanja CD playera direktno u izlazno pojačalo, to je nešto što mi toplo savjetujemo, pod pretpostavkom da je u CD player ugrađen kvalitetan atenutor glasnoće. Kao i kod svih drugih stvari u hi-fiju, i ovdje se sve svodi na sinergiju - trebalo bi u praksi probati kako zvuči kombinacija koju navodite.

NASTAVAK - UZDRMANI TEMELJI...

Lijep pozdrav Uredništvu i cijenjenim čitateljima,
osvrnuo bih se na tren na posljednje pitanje čitatelja u kojem spominje stranicu "The Audio Critic". Naime, tijekom višegodišnje suradnje na ovoj stranici i prateći prethodno razne webzine primjetio bih da su takva stajališta glede iskazanih sumnji u razlike u konkretno kabelima ili sličnim dodatcima u našim sistemima, koliko dobrodošla toliko i kamen smutnji (vidi High-EndAudio.com ili Anstendig.org) Rekao bih to utoliko što ona osoba koja vjeruje samo recenziji i osobi koja piše određeni tekst vjerojatno nije sigurna u svoja zapažanja te isto tako moguće ima manjak samopouzdanja. Nije dobro u drugu ruku biti toliko isključiv da se čovjek drži čvrsto svojih uvjerenja, ne imajući dozu radoznalosti koji puta u svojem sistemu napraviti određenu promjenu, ukoliko to tražite.
U tom smislu bih rekao da je ovakvo intrigantno pitanje potaknulo i moje prste da napišu kratki osvrt i to na način da pozdravljam mladog gospodina koji navodi da su uzdrmani temelji njegovog poimanja Hi-fija. Mišljenja sam stoga da je koji puta dobro i prodrmati, ili ljepše rečeno protresti, i svoja osobna uvjerenja i zapažanja, kako bi na taj način cijela građevina, ako to smijem tako nazvati, dobila potvrdu svoje stabilnosti.
Da zaključim pitanjem mladom gospodinu i ostalim čitateljima koji se možda straše takvih i sličnih pitanja o svrsishodnosti ili isplativosti kupnje takvih skupocjenih kabela ili raznih pomagala: zapitajte se što određeno pomagalo znači osobno vama, osobnom budžetu, vašem osjećaju moguće krivnje, i naposljetku - kako je naš kolega Grakalić upitao: ČEMU SVE TO ? Svako od nas ponaosob ima svoj iskren odgovor već sprema, samo da li ga je spreman otkriti sebi, a ponekad i drugima.
Naposljetku pohvala i pozdrav čitatelju koji je uspio razbiti uobičajnost ove rubrike SAVJETI, pitanjem kojim bi se trebali pozabaviti i mnogi drugi.
Dean Baricić

UZDRMANI TEMELJI...

Poštovani,

nedavno sam na netu naišao na veoma interesantno i uznemirujuće štivo stanovitog g. Petera Aczela u njegovom on-line magazinu "The Audio Critic". Aczel (koji je inače ing. elektronike) se u svojim kolumnama žestoko obrušava na većinu hi-fi časopisa (naročito "Stereophile"), kao i cjelokupnu industriju audio kabela za koju tvrdi da nije ništa drugo, doli samo učinkovito plasirana obmana. Aczel ide toliko daleko konstatirajući kako uopće nema razlike između zvučničkih kabela i interkonekata od npr. 10.000kn/m i onih od samo 10kn/m.
Za njega su tako Ray Kimber (Kimber Kable) i Noel Lee (Monster Kable) kao i svi ostali u toj branši beskrupulozni prevaranti koji su se jednostavno "mudro" dosjetili kako izmamiti ogroman novac u high-end audiu; i to bez tvornica, bez inženjera, bez ikakvog talenta osim onog marketinškog. Citiram: "... all you need is a market of gullible audiophiles, a steady stream of bullshit promising amazing sonic improvements ..." Naravno, uz postotak distributerima i urednicima hi-fi magazina. Nakon nekog vremena, dovoljno puta ponovljena laže postaje istina i više nitko ne vidi da je svo to vrijeme... car u biti - gol.
Aczel se konstantno poziva na double-blind random audio testove kao jedinu mjerodavnu i objektivnu evaluaciju pojedinih audio komponenta tvrdeći da se svi ozbiljni znanstvenici s područja elektronike smiju na recenzije tipa: ... kabelu je bilo potrebno 100 sati usviravanja i tek tada je njegova muzikalnost došla do punog izražaja ... itd.
Aczel također prezire višednevna usviravanja ostalih audio komponenata tvrdeći da su to besmislice (s iznimkom zvučničkih kutija, koje jedine imaju pokretne mehaničke dijelove iz kojih jedino dopire zvuk). Po njemu je i bi-wiring običan marketinški trik jer nitko nikad nije znanstveno potvrdio bi-wiring teoriju koja se kosi s jednim od zakona fizike (tzv. superposition principle). Takvih tvrdnji u njegovim kolumnama ima unedogled.
Molim Vaš komentar i viđenje navedenog. O čemu se tu radi: da li je riječ o ogorčenom i jalnom čovjeku koji nije znao unovčiti svoje znanje za razliku od nekih njegovih kolega ili smo mi uistinu budale svo ovo vrijeme pošto ipak živimo u vremenima gdje nam stalno prodaju "muda pod bubrege" (moja bolja polovica zna reći da postoje kreme za lice od 50 kn kao i one od 500 kn, ali da te skuplje zasigurno nisu deset puta bolje, ako su uopće bolje).

U svakom slučaju, moji su temelji uzdrmani...
Pozdrav,
Ivan Dragičević
idrag78 (A) gmail.com

ODGOVOR:
Kao i u svakoj drugoj branši, tako i u hi-fiju postoje ljudi koji imaju različite stavove. I to je prirodno, bilo bi dosadno kada bismo svi bili isti, zar ne? Svejedno, s mnogim od ovdje navedenih stavova se nipošto ne slažemo.
Često se događa da se upravo inženjeri elektrotehnike ne slažu s audiofilima u nekim stvarima. Mislimo da se radi o razlikama u pristupu: inženjeri se oslanjaju na teoriju, znanost i mjerenja, dok se audiofili oslanjaju na svoj sluh. Naše pitanje inženjerima glasi: da li glazbu slušate putem mjernih instrumenta ili vlastitim ušima? Inženjeri često ne priznaju nešto što se ne može izmjeriti, dok audiofili (kao krajnji kupci, kao konzumenti hi-fi uređaja i glazbe) time nisu pretjerano opterećeni. Tipičan primjer su strujni kabeli, za koje, s aspekta teorije i znanosti, uopće nema logike da bi ikako utjecali na zvuk. A opet, mi audiofili jasno čujemo da oni utječu na zvuk hi-fi uređaja. Iako ni tu nema univerzalnog pravila, jer postoje hi-fi uređaji koji su jako osjetljivi na promjenu strujnog kabela, a postoje i hi-fi uređaji koji uopće ne reagiraju na promjenu strujnog kabela i na koje nema smisla spojiti ikakav strujni kabel skuplji od 5 kn. Stvari u hi-fiju su vrlo jednostavne: razlika u zvuku (na bolje ili na lošije, nije bitno) se ili čuje ili se ne čuje. Nema mjesta mistifikacijama.
S druge strane, kao i u svakoj drugoj branši, i u hi-fiju postoji marketing kroz koji se nastoje uveličati svojstva i imidž pojedinih hi-fi brendova. Koliko puta ste na televiziji vidjeli reklamu o 'revolucionarnoj' kremi koja uklanja bore ili o 'revolucionarnim' tabletama za mršavljenje? Prodavanja magle ima i u hi-fiju, ali ništa manje ili više nego u bilo kojoj drugoj branši. Na krajnjem kupcu je da vlastitim slušanjem, a uz pomoć relevantnih audio medija, stekne dojam o pojedinom hi-fi uređaju.
S tvrdnjom da između kabela vrijednosti 10 i 10.000 kn uopće nema razlike se nikako ne možemo složiti. To naprosto nije istina. Naš je stav da to može izjaviti ona osoba koja nije slušala mnogo kabela, nego o njima govori s teoretskog aspekta.
A što se tiče kabela, tu treba biti jasan i nedvosmislen: ako je sustav u startu loše sinergijski posložen, nikakav kabel taj sustav neće popraviti! A što znači da unutar bazičnog sustava (izvor zvuka, pojačalo i zvučnici; sve spojeno najobičnijim kabelima) među komponentama mora postojati sinergija, a kabeli su šlag na tortu koji će tu sinergiju još više oplemeniti; ukoliko u startu među uređajima nema sinergije, nikakavi kabeli neće pomoći. Također, novi zvučnik ili primjerice novo pojačalo će u zvuk sustava unijeti više uočljivih promjena od stavljanja novog kabela; što nipošto ne znači da se promjena u kabelu ne čuje.
Usviravanje nije nikakva znanstvena fantastika, niti laž. Ponavljamo: nema u hi-fiju mjesta ikakvim mistifikacijama. Na vlastitoj koži smo se nebrojeno puta uvjerili da audio komponente (pa i kabeli) zahtijevaju period usviravanja tijekom kojega mijenjaju zvuk i nakon kojeg će prosvirati punim plućima.
Vaša bolja polovica je u pravu kada kaže da krema za lice od 500 kn nije deset puta bolja od kreme koja košta 50 kn. Isto je u svakoj drugoj branši: cipele koje koštaju 5.000 kn nisu deset puta bolje od cipela koje koštaju 500 kn. Isto je i u hi-fiju: pojačalo koje košta 30.000 kn nije deset puta boljeg zvuka od pojačala koje košta 3.000 kn. Također, što idete više prema skupljim komponentama i sve kvalitetnijem zvuku, to ćete male razlike u zvuku više plaćati. Ali te male razlike u zvuku nama audiofilima mnogo znače.
U jednoj stvari se slažemo s dotičnim gospodinom - slijepi test je jedini relevantan način testiranja audio uređaja. Mi na Audio Pulsu često koristimo taj modus operandi. I upravo kroz slijepi test smo se nebrojeno puta uvjerili u razlike među audio kompontama.

WHARFEDALE EVO 2 30

Cijenjeni gospodine Grakalić,
čitao sam jednu vašu recenziju za pojačalo Audiolab 8000s i vrlo me se dojmilo te bih dotično pojačalo želio nabaviti. U tom ste članku napisali da to pojačalo traži meke, blagozvučne i podatne zvučnike. Da li bi se zvučnici Wharfedale evo2 30 mogli svrstati u tu kategoriju?
Unaprijed se zahvaljujem,
Boris
limpidpink (A) yahoo.com

ODGOVOR:
Te zvučnike smo slušali u par navrata, i to u nepoznatim sustavima, tako da naše dojmove možda uzmite s rezervom: naš je dojam da se radi o zvučnicima koji isporučuju čist i detaljan zvuk. Nadamo se da smo pomogli!

RAZNO

Poštovani,
molio bih vas za pomoć kako da iz svog sistema dobijem što je moguće bolji zvuk. Imam NAD pojačalo C 325 BEE, zvučnike Wharfedale Diamond 9.1, VanDenHul SKYLINE HYBRID zvučničke kablove te interkonekte IXOS Overture XHA. Kao izvor zvuka koristim PC, odnosno zvučnu karticu Creative Labs X-fi extreme audio, jer se usput bavim i produkcijom glazbe. Zamijetio sam po raznim forumima da zvučne kartice u pravilu isporučuju lošiji zvuk od CD playera, pa me zanima da li bih dobio na kvaliteti zvuka kupovinom bolje zvučne kartice tipa Asus Xonar Essence STX ili trebam kupiti poseban CD player. Slušam uglavnom elektronsku glazbu s puno ritma, house i D&B.
Drugi problem su zvučnici koji za sada stoje na dvije komode. Da li je isplativo kupovati stalke za zvučnike, jer sam na Internetu vidio da se mogu kupiti posebne spužve protiv vibracija koje se stavljaju ispod zvučnika. Ukoliko bih trebao kupiti stalke, ne znam da li moram staviti stalke na pod ili mogu biti na postojećoj komodi?
Hvala unaprijed,
Dalibor
dalibor-bozic (A) net.hr


ODGOVOR:
Dobro ste pročitali, zvučne kartice u velikoj većini slučajeva isporučuju lošiji zvuk od CD playera. Muzika koju slušate je u kojem formatu? Ako je u mp3 formatu, tada vam se ne isplati kupiti kvalitetniji CD player te radije nabavite kvalitetniju zvučnu karticu. A što se tiče zvučničkog stalka, najbolja varijanta je kupnja klasičnog masivnog stalka visine cca 60 cm koji se postavlja na pod; ako za to nemate uvjeta, možete slobodno probati i sa spužvama koje se postavljaju ispod zvučnika. Obzirom na vrstu muzike koju slušate, svakako razmislite i o nabavci zvučnika koji isporučuje veću količinu bas područja (primjerice Diamond 9.2).

CAMBRIDGE AUDIO DAC MAGIC

Poštovanje!
Nabavio sam Cambridge Audio DAC Magic, te me interesuje sledeće :
1. kad je PC audio u pitanju, USB ili spdif (u mom slučaju Creative xi-fi xtreme music) za puštanje wave-a? Nailazio sam na tekstove da bi USB trebao biti bolji zbog clocka, jittera i sl. Koja je vaša preporuka?
Napomena: isključivo 16bit 44.1 khz i wave i flac fajlovi s PC-a.
2. Koji optički kabel preporučujete za vezu starog CD plejera Technics SL-PG590 s CaDacMagic-om (ima samo optical digital out)?
3. Takodjer i interkonekt izmedju NAD c352 i CA dac Magic, koji bi preporučili, a da ne odskače od ostatka mog (budget) sistema?
Hvala unapred !
Bane, Vojvodina
Banes (A) nadlanu.com

ODGOVOR:
Trebali biste se poigrati s USB i SPDIF vezom, tj. isprobati obje varijante i primjeniti onu koja se pokaže boljom. Teorija je jedno, a praksa drugo. Na papiru bi USB trebao biti bolja solucija, no kada je audio u pitanju, često se bolji rezultati mogu dobiti SPDIF vezom. Zato treba isprobati obje varijante. Naime, USB veze su prvenstveno namijenjene podatkovnim komunikacijama, te su kod prijenosa čistih audio zapisa veće (hi-fi) kvalitete znali pokazivati odredjene manjkavosti, pa čak i tehničke nekompatibilnosti. U navedeno cijenovnoj klasi, slobodno bacite oko i na Cambridge digitalne optičke i koaksijalne kabele.

KABELI

Pozdrav i poštovanje!
Evo ja bih vas lipo molio za objašnjenje kod vašeg nedavnog odgovora od 19. lipanj 2009., kada su se spomenuli telefonci, što kod njih adekvatno nije u redu i kao takvi zašto nisu pogodni za zvučničke kabele?
P.S. - inače ja ih koristim već 2,5g. Isprobao sam razne do cijene 5000kn za 2x2,2m i dotični su mi se pokazali najboljima - najneutralnijim, (četverožilni kabel jednakih promjera žice od 0,8mm).
Veliko hvala!!
Zoran, Zadar
zbacko (A) yahoo.com

ODGOVOR:
Ok, lako moguće da su se ti kabeli u Vašem sustavu pokazali kao najbolji. Zašto ne? No, naše iskustvo kaže da što nivo hi-fi sustava više raste, to lakše telefonski kabeli gube bitku s kvalitetnim komercijalnim kabelima.

KUPOVINA

Pozdrav i poštovanje,
molim Vas za preporuku kod odabira kompatibilnih komponenta. Slušanje glazbe je veoma šareno - od domaćih izvodjača, instrumentala, klasika pa sve do rocka. Prostorije od 12 do 30m2. Trenutno imam CD player HARMAN-KARDON HD980, zvučničke kutije ATHENA LS500 i AV receiver SONY STR DA1200ES. Molim pomoć oko odabira pojačala i zvučnika (obavezno samostojećih). Ono oko čega se ja dvoumim je NAD C325BEE (1555kn) ili CAMBRIDGE AUDIO A640 v2 (2000kn) - oba na akciji, ili naravno bolj po Vašem mišljenju u tom cjenovnom rangu. I zapalo mi za oko ATHENA AS-F2.2 ili neki visoko osjetljivi KLIPSCH ( F3 ili RF62 ) ili čak WHARFEDALE DIAMOND 9.6 ili slično do nekih 5-6000kn. Zelio bih dobiti čistu sliku s malo izraženijim basom (po mogunosti dubokim i snažnim).
Svaka pomoć ili konkretni savjet je jako dobrodošao.
Unaprijed hvala i sretno u daljnjem radu.
Mirko
mirko.habek (A) email.t-com.hr

ODGOVOR:
Nekoliko stvari. Prvo, nećete kupiti neki aparat zato jer je on akciji, nego zato jer ste 100% sigurni da je taj aparat najbolja solucija za postojeći sustav i da će unaprijediti zvuk. Drugo, uvijek idite korak po korak, kupujte jednu po jednu novu komponentu. Istovremena nabavka više novih komponenti će samo izazvati zbrku i uzrokovati glavobolju. Od navedenih stvari, mi bismo možda išli na Klipsch zvučnike koji bi možda, prema onome što ste napisali, najviše odgovarali.

KABELI

Poštovani,
zanima me koliko će duži kabeli za za zvučnike utjecati na kvalitetu zvuka, stvar je u tome što sam zvučnike sa stalaka maknuo na zid zbog klinca (2 godine) koji ruši sve pred sobom. Sad mi dužina kabla umjesto 4m bude 10m. Dužina se povećala samo za prednje zvučnike. Da li dužina kabela mora biti ista do svakog zvučnika ?
Sustav: YAMAHA RX-V863 receiver, Pioneer dv400, Wharfedale Diamond 9,1 x4, centar + woofer.
Hvala,
Krešo, Krapina.
lupinjak (A) presecki.hr

ODGOVOR:
Naša je preporuka da kabeli budu jednake duljine. Točnije, da kabeli za prednje zvučnike budu jednaki (npr. 2x2m), odnosno i da kabeli za stražnje zvučnike budu jednake duljine (npr. 2x5m). Da li će različita duljina kabela utjecati na zvuk ovisi o samom sustavu - što je sustav na višem nivou, to će svaka razlika (pa i različita duljina kabela) biti uočljivija.

KABELI

Pozdrav
Trebao bih savjet oko ožičenja.
Imam Harman Kardon HD970 plejer, Arcam Alpha 10 integrirca i Jamo E850samostojeće zvučnike. Interkonekt je neko smeće iz samoposluge koje distorzira u visokima, a zvučnici su spojeni Jamovim kablovima 4mm kvadratna naravno. Donedavno nisam virova u kablove jer je umisto Arcama bio neki stari Technics. Prijatelj mi je posudija interkonekte "Oehlbach" i zvuk se čujno poboljša, pa mi sad vrag neda mira sa zvučničkim kablovima. Soba je 4x4 m, zapravo dnevni boravak i raspored je takav da je jedan kabel 4,5m a drugi 8. To je konstanta koju ne mogu mijenjat jer će me žena dat streljat. Mozete li mi preporučit neke ne preskupe kablove jer znam samo da treba bit šta manji otpor. Priča se o nekim telefonskim koji su navodno bolji od mnogih gotovih zvučničkih?! Kako to može bit kad su tanki? Molim vas za savjet-komentar.
Još jedan pozdrav,
Neno, Kaštela
PS. Slušam pretežno rock i jazzrock
nenad.catipovic1 (A) st.t-com.hr

ODGOVOR:
Drago nam je da ste se na vlastitom primjeru uvjerili kako kabeli mogu promijeniti zvuk! Telefonski kabeli - što god da ste čuli o njima ili čitali po razno-raznim forumima, klonite se tih kabela. Vezano za kabele koje biste htjeli kupiti, ovisi u kojem pravcu zvuka želite otići. Ako želite dobiti puniji zvuk, Cardas je jedna od mogućih opcija. Ako želite više detalja, Kimber je jedna od mogućih opcija. Za kraj, naš je savjet da vam kabeli budu jednakih dužina.

ZAMJENA POJAČALA

Poštovani,
imam zvučnike Wharfedale EVO2 30 i NAD C 325 BEE pojačalo i nisam baš jako zadovoljan zvukom jer je dosta mutan tj. fale mu visoki tonovi pa razmišljam o nekakvom cijevnom pojačalu. Koje biste mi preporučili s obzirom da je osjetljivost zvučnika 89 db ? Ne bih kupovao novo pojačalo nego rabljeno, a mogao bih za njega odvojiti cca 4000 kn. U obzir dolazi i pojačalo koje nije cijevno, ali koje bi dalo jasniji, čišci zvuk. Zvučnički kablovi su Kimber 8VS.
Unaprijed se zahvaljujem.
Pozdrav,
Boris walrus (A) email.t-com.hr

ODGOVOR:
Ideju o cijevnom pojačalu prekrizite, ona obično zvuče toplo. Vama treba brzo, detaljno i dinamično pojačalo poput nekog Rotela.

GUMENA PODLOGA

Poštovani Gospodine Pecotić!
Ja sam Tomek Karoly iz Segedina i interesuje me ako nije tajna (ne morate objaviti na sajtu da ne bude reklama) gde ste nabavili ovu gumenu podlogu? OBI, Lidl itd.? Hteo bih i ja isprobati ako ću naći.
S prijateljskim pozdravom,
Tomek Karoly
fuji (A) foto-centrum.hu

ODGOVOR:
Ne znamo koje sve trgovačke centre imate u gradu gdje živite, ali nju ćete naći u centrima kao što su Bauhaus, Baumax itd.

PIONEER

Pozdrav,
zanima me Vaše mišljenje o Pioneerovom pojačalu: Pioneer A-A9-J. Da li to vrijedi 6000 kn ili ima i boljih pojačala za te novce?
Dino Jurakić
ultras94 (A) live.com

ODGOVOR:
Ne znamo. Pioneer se zadnjih par godina vratio na hi-fi scenu s nekoliko stereo proizvoda koji su dobili sasvim solidne ocjene prema nekim recenzentima. Nijedan od tih proizvoda nismo slušali, nadajmo se tome uskoro!

NAIM NAIT5i I SUBWOOFER

Zainteresiran sam za pojačalo Naim Nait5i, ali koliko vidim ima 4 linijska ulaza, pa me zanima da li na ovo pojačalo mogu priključiti sub i na koji način.
Unaprijed hvala na odgovoru.
Pozdrav,
Gordan Islamović
gordan.islamovic (A) ka.t-com.hr

ODGOVOR:
Spajanje subwoofera na Nait 5i je jednostavno, spajate ga preko zvučničkih terminala na pojačalu.