PITANJA, SAVJETI I KOMENTARI

Ako tražite hi-fi savjet, želite komentirati Audio puls ili hi-fi generalno, šaljite sve upite putem maila. Na nepotpisane upite ne odgovaramo. Ne odgovaramo za dane odgovore, oni se daju u dobroj vjeri.
Nagradite one koji VAMA ovdje daju savjete i daruju svoje znanje. Donirajte Udrugu Audio Puls. Na uplatnici kao primatelj upišite Udruga Audio puls, žiro: HR4724020061100468644, opis plaćanja: donacija. Bilo da se radi o donaciji u iznosu 100 ili 1.000 kuna, svaka je donacija jednako vrijedna. Hvala.

SLUŠANJE NA JEDNOM ZVUČNIKU?

Pozdrav,

Nakon nekoliko decenija lutanja po 'bespućima zbiljnosti' high-end hifija, nedavno sam, pomalo umoran od svega, razmontirao i rasprodao nekad skupo plaćene uređaje, odlučivši svesti svoj budući sistem na najmanju moguću mjeru. Za početak sam kupio jedan aktivni near field monitor (Dynaudio BM 5 MKII) i malu Mackievu mixetu, kako bi taj zvučnik povezao sa Mac kompjuterom i SACD playerom. Slušam u mono-tehnici i, vjerovali ili ne, i to je moguće. Uostalom, postoje stručnjaci koji smatraju da je stereo svojevrsni trgovački trik, ali to je velika tema.

Međjutim, stare navike se ne zaboravljaju lako, pa sam počeo razmisljati o kupnji još jednog zvučnika i tu nastaje pitanje na koje molim ne toliko odgovor, koliko Vaše mišljenje. Ponekad poželim nešto poslušati u stereu, ali ne uvijek, pa mi se učinilo pretjeranim kupovati jos jedan Dynaudio. Kako se radi o aktivnim zvučnicima, pomislio sam, zašto na lijevu stranu, koja je sada prazna, ne bi stavio, na primjer, mali, također near-field monitor, Adam A3x. Kako bi to zvučalo? Je li moguće s različitim zvučnicima dobiti 'slušljivu' stereo sliku? Tehnički, naravno, kod 'aktivaca' nema nikakvih problema.

Prema nekim stručnim analizama (iz jednog američkog instituta za istraživanje utjecaja zvuka i vibracija na čovjeka), stereo je trgovački trik. Oni smatraju kako se prosječni slušatelj teško koncentrira na dvije stvari istovremeno, na sadržaj glazbe i na prostornost, odnosno raspored instrumenata u prostoru. Međutim, oni su isto tako utvrdili da je slušatelju potrebna zvučna informacija koja dolazi s više strana, jer čovjek sluša ne samo ušima već cijelim tijelom koje itekako osjeća vibracije. Dakle, dva kanala da, ali nije nužno da su to stereo kanali. Ako je tako, različiti zvučnici s pažljivo ujednačenom razinom zvuka mogli bi funkcioniorati. No, što Vi mislite o tome?

Hvala unaprijed i pozdrav,
nk
fiume64 (A) gmail.com

ODGOVOR:
Mi mislimo da ste se bili zasitili audio hobija, sve ste rasprodali, htjeli ste probati nešto drugo, nešto novo. To je normalno, ovaj naš hobi je sastavljen od uspona i padova. Mislimo da će uskoro kupiti i drugi zvučnik - jer zvuk na dva zvučnika je ipak puno bolji. Ako je jedan zvučnik Dynaudio BM5 mk2, nema nikakvog smisla da drugi zvučnik ne bude taj isti. Konfiguracija sustava može ostati ista - aktivni zvučnici i kompjutor (plus mixeta).
Sigurno da čovjek glazbu i Hi-Fi ne sluša samo ušima - slušamo cijelim tijelom (ušima, očima, srcem, dušom, novčanikom i sl.). Na zvučni dojam utječe i čitav niz 'vanjskih' faktora, primjerice, da li nam je trbuh prazan ili pun, da li smo dobre ili loše volje, tlak zraka, temperatura zraka i sl.

ZVUČNIČKI KABEL DO 1.800 KN

Poštovani,

molim Vas preporuku novih zvučničkih kabela do 1800 kn. Sustav se sastoji od pojačala Electrocompaniet PI-2, zvučnika PSB Image T6, interkonekcijskog kabela Chord Company Crimson, izvor zvuka je računalo s dac-om HRT MS II, format muzike FLAC 16/24 bit. Uglavnom se sluša elektronska glazba. Trenutni zvuk je vrlo dobar, budući da koristim jeftine "no name" kabele, mislim da se zvučna slika može dodatno poboljšati. Možda da se malo pojača bas i da se dobije više topline i detalja u srednjotonskom području.

Hvala na odgovoru!
S poštovanjem,
Bruno
spacelab4 (A) gmail.com

ODGOVOR:
Kupite jedan od ova tri kabela: Atlas Hyper 3.0, Cardas Twinlink i Transparent The Wave.

KUPNJA ZVUČNIKA DO 13.000 KN

Poštovanje prije svega,

dugo pratim Vašu stranicu i sve pohvale, bez pristranosti i jako profi, pozdravljam. Nadam se da i meni možete barem malo pomoći, naime, radi se nabavljanju novih zvučnika, probati ću Vam olakšati posao i opisati potrebne stvari da mi možete pomoći.

Naime, riješio sam se starog pojačala Sansui au-x1111, trebalo je puno uložiti, izvor je bio Nad blue ray player, radije sam išao na novo i nabavio si Nad c375bee, te mu pridodao CD player Rega Saturn, puno putujem i našao sam sve to na popustu jako povoljno, zvučnike koje su imali u toj prodavaonici nisu za moj rang, sve šta je ostalo ništa nije bilo ispod 3 000 eur. Sve se odvilo brzo i uopće nisam imao priliku to čuti na nekim zvučnicima, i trenutno tražim odgovarajuće. Prostor u kojem se sluša je 30-ak m2, cjenovni rang je do max 13000 kn. Što se zvuka tiče, nisam stručnjak, glazbofil sam s 1500 cd-a i 700lp-a, ali mogu reći što volim. Volim toplo i zavodljivo, nenametljivo, zato sam i išao na Nad, te mu pridodao malo detaljniji Saturn, mislim da iako na brzinu, to nije loše napravljeno.Pošto imam nemali prostor, želim ga ispuniti basom, nisam basofil, ali ne volim ni tanku sliku bez dubine, i možda najvažnije, da visoki ne strše i ne zamaraju, odvažio sam se probati bez Vaše pomoći, ali kad sam krenuo po prodavaonicama, svatko kaže drukčije, buni me to što kad kažem da ne volim stršave visoke, svi kažu da bježim od metalnih visokih (primjerice Monitor Audio Silver RX 8 i Kef q900) i ribona, koji su prisutnih kod Dali proizvođača. Svjestan sam da zvučnik moram čuti, ali ne znam odakle da počnem, ima 30 modela koje mogu probati, a imam i drugih obaveza. Surfajući, teoretski, gore spomenuti Monitor Audio ima ne loše recenzije, Kef također, bas, srednje područje... Ali rekoh, ne znam da li se greškom zamaram oko tih metalnih visokotonaca.

Biti ću zahvalan ako mi po gore navedenom izdvojite dva tri modela za probu, od cd-a najviše je jazz-a, 70%, ostalo je rock.

Unaprijed hvala na trudu i oprostite na improvizaciji,
David Novak, Biograd n/m
dsotmoon (A) net.hr

ODGOVOR:
Dakle, tražite topliji zvučnik u klasi do 13.000 kn. Naš prijedlog su ovi modeli: Spendor A5, PSB Imagine ili Synchrony serija, a pažnju obratite i na Kef Q900.

KUPNJA ZVUČNIKA I POJAČALA

Poštovani,

molio bih Vas za preporuku u kupovini zvučnika i pojačala do 31000 kuna. Slušam većinom rock i heavy metal (Metallica, Joe Satriani, AC/DC, Deep Purple, Pink Floyd...), ali slušam i ostale žanrove, znači trebam all-around sustav s naglaskom na rock. Preferiram glasnije slušanje glazbe i jači bas, a iznimno mi je važno da mi visoki tonovi ne pršte i da nema sibilanata, te da se zvučna slika ne raspadne kod glasnijeg slušanja kao što mi se događa u postojećem sustavu. Konkretno tražim sustav koji nije zamoran kod glasnijeg i duljeg slušanja. Soba mi je veličine 20-ak kvadrata, a trenutni sustav čine Kef Q3 zvučnici, NAD C 350 pojačalo i Marantz 6000 OSE cd player, kabeli Van den Hul (cs 122 + First metal screen). Još jedna stvar koja mi je vjerojatno najvažnija od svega, a to je da snimke koje su loše snimljene zvuče koliko je to moguće slušljivo (najbolji primjer je Metallikin zadnji album "Death Magnetic" koji pri glasnijem slušanju para uši) i to mi narušava volju za uživanjem u glazbi koju volim. Mislim da nije problem u preječnosti sobe, jer mi soba nije ogoljena, a i osjetio sam promjene u zvuku na bolje kad sam postavio tepih ispred zvučnika, ali to još nije zadovoljavajuće. Da zaključim, potrebni su mi zvučnici i pojačalo sa navedenim zahtjevima, pošto mislim ostavit trenutni cd player Marantz za sada, ali i to će se promijenti nakon određenog vremena kad vidim kako funkcionira budući sustav. Ako vam nije teško napisat i za koji cd player i kablove bi se odlučili u budućnosti ovisno o preporučenom sustavu, a da odgovaraju otprilike cjenovnom razredu koju sam naveo za zvučnike i pojačalo.

Znam da imam puno zahtjeva, ali se nadam da će te mi svojim znanjem i iskustvom moći preporučiti sustav s kojim ću biti zadovoljan.

Unaprijed hvala i sve pohvale za vaš rad na stranici!
Domagoj Sekošan
domagoj.sekosan (A) gmail.com

ODGOVOR:
Detaljno smo proučili sve navedeno. Mi bismo startali od Vandersteen 2 Ce Signature II zvučnika, na koje bismo spojili, primjerice, Cambridge Audio 740 A ili 840 av2, poneki Rotel, a u skupljoj varijanti će uz Vandersteene izvrsno pasati i Audio Research ili Bryston. O kabelima i CD playeru razmišljate kasnije, idite korak po korak.

KUPOVINA POJAČALA

Poštovani!

Molim savjet vezano uz kupovinu pojačala za moj sustav: zvučnici B&W CDM1, CD player Rotel RCD-02. Trenutno posjedujem Fase Performance 2.0 i u toj kombinaciji i ne zvuči toliko loše. Ipak mislim da bih nešto trebao mijenjati, a krenuo bih s pojačalom prvenstveno radi relativno slabe snage 2x40W i druga zamjerka je pozornica za koju smatram da je prilično loša. Glazba: jazz, blues, rock - uglavnom live. Samo da pojačalo ne bude preotvorenog zvuka.

Hvala!
Ante Odak
skladistar76 (A) gmail.com

ODGOVOR:
Ako tražite toplije pojačalo u klasi 4-6.000 kn, kupite jedan od ovih modela: Rega Brio R, Nad C356, Harman/Kardon HK 980 ili Arcam A 28.

KLASIČNI AUDIOFILSKI PROBLEMI, vol.2

Poštovani!

Evo da Vam pokušam komentirati navedeni članak i reći moje stajalište u vezi HiFi–a i općenito slušanja glazbe.

Imam pola stoljeća u godinama, još uvijek sam na neki način lud za dobrom glazbom. Od sedamdesetih sam po koncertima i mislim da ćete se složiti da je tamo najbolji zvuk koji se može dobiti za slušanje i uživanje u glazbi, sve ostalo su samo pokušaji da se takav zvuk dobije u domu. Od osamdesetih sam pomalo pokušavao nabaviti nešto što „dobro“ svira, do kraja devedesetih sam prošao po sajmovima slušajući i nadajući se da ću i ja jednog dana možda nešto... Ma dajte se uozbiljite, slušanje glazbe, na bilo kakvim uređajima NE MOŽE zamijeniti koncert uživo, a znam da se i vi slažete sa tom ISTINOM. Koncertnu dvoranu nema nitko u svojoj kući jer bi se dobrano ispružio s lovom da je napravi. A onaj koji kod nas lovu ima, on ne sluša GLAZBU. U kojem god smislu ovo shvatili, to je tako.

Samo s jednom konstatacijom se ne morate složiti, a i možete - Hi-Fi je jedna velika prevara jer vrijednost dijelova i krajnjeg proizvoda daleko odudaraju, zato se u svakom slučaju moram složiti s onim da glazbu treba slušati, a ne precijenjenu elektroniku. A onaj koji se može imalo opustiti na mini liniju će spojiti dobre kabele i slušati „dobre zvukove“ dugo, dugo. Zato sam zaboravio sve Audiolabove, Epose, Arcame, ProAce, Quade, Musical Fidelitye, Sonus Fabere, Krelle itd., a to sam sve isprobavao, a tek šta sam po sobi radio da ni ne pričam. Na kraju sam ostao samo na Kimber PBJ i 8PR, Sony mini liniju te novi WDTV i 1TB dobre glazbe. Koji užitak slušanja!

Pozdrav uz Crimson Jazz Trio,
davorka.karlin.matesic (A) bj.t-com.hr

ODGOVOR:
Pokušat ću s više strana sagledat i prokomentirat ono o čemu pišete. Slažem se 100% da Hi-Fi uređaji ne mogu zamijeniti koncert uživo. Uistinu, Hi-Fi je tek pokušaj da se doma dovede koncertni zvuk. Ne slažem se s izjavom da ne postoje ljudi koji doma imaju koncertnu dvoranu - oni postoje. Nema ih mnogo, ali oni postoje. Da, za te vlastite dvorane su iskrcali mnogo novaca, ali to su njihovi novci, mogu s njima raditi što god žele.
Ne slažem se s konstatacijom da je, citiram: "Hi-Fi jedna velika prevara". Što je to Hi-Fi? Hi-Fi je (konzumentima) hobi i (proizvođačima) biznis, baš poput svakog drugog hobija ili biznisa. U njemu, naravno, ima i prodavanja magle, baš kao i u svakoj drugoj branši.
Nadalje, radite veliku grešku kada konstatirate da, citiram: "Hi-Fi je jedna velika prevara jer vrijednost dijelova i krajnjeg proizvoda daleko odudaraju". Nemojte nikada Hi-Fi uređaj vrednovati prema vrijednosti uloženih dijelova. Tako obično razmišljaju samograditelji, takav stav je 100% pogrešan. Da li su cijene (nekih ili svih?) Hi-Fi uređaja (pre)napuhane? Proizvođač je taj koji ima slobodu da formira koju god želi cijenu, a kupac je taj koji će kupiti ili neće kupiti taj isti uređaj.
Ponavljam, nemojte nikada uređaj vrednovati prema vrijednosti uloženih dijelova. Naime, proizvođača ne koštaju samo dijelovi. Njega koštaju dijelovi, ali i kreiranje brenda, oglašavanje u medijima, nastup na sajmovima, tiskanje letaka i kataloga, plaćanje radnika, najam prostora, plaćanje režija, plaćanje davanja državi i sl. To sve utječe na formiranje konačne, maloprodajne cijene. Na koncu - a to je i ono najvažnije - kupnjom nekog uređaja plaćate i nečiji mozak, tj. znanje koje je uloženo u razvoj i nastanak nekog Hi-Fi uređaja. To se zove "Research & Development".
Ako ćete tako razmišljati, onda je SVE oko Vas/nas prevara. Primjerice, da li ste danas jeli kruh? Jeste? Koliko ste ga u dućanu platili, 10 ili 15 kuna? A vrijednost njegovih dijelova iznosi 1 kunu (ili manje). Uzmite kao primjer i slikarstvo - kolika je vrijednost dijelova koji su uloženi u neku Van Goghovu sliku? Kist košta 2 kuna, boje koštaju 20 kuna, platno košta 50 kuna - a slika se prodaje za 30 milijuna eura.
Za kraj, s jednom se stvari slažem 100%. Tehnologija uopće nije bitna, nije bitno da li glazbu slušate na CD-u, vinilu, iPodu ili starom tranzistoru. Bitno je samo da u slušanju glazbe uživate!
Marko Pecotić
autor navedenog članka

BEST AMP, NO PREAMP?

Gosp. Marko!

Da Vam se javim povodom članka kojeg ste objavili još 2008. god. Evo o čemu se radi. Poštujem Vaš stav, ali kada sam ga htio primjeniti, dakle HI-FI sustav bez PREAMP, naišao sam na neke nedoumice, neću reći problem.

1. Da li postoji kvalitetno stereo pojačalo + CD player s varijabilnim izlazom?
2. Da li postoji, obratno, izlazno pojačalo sa varijabilnim izlazom + CD player?

I sada se pojavljuje problem. Točno je da postoji CD player s varijabilnim izlazom, na našem tržištu, konkretno u Provoxu, Quad 99 CD-P koji košta 6900 kn te Quad 99 CD-S koji košta 3080 kn. Vjerovatno, što se kvaliteta zvuka tiče male su razlike, ali cijene su velike između ta dva playera. Zašto je to tako? Sad se postavlja pitanje: zašto su skupi playeri s varijabilnim izlazom. Odnosno, da li se mogu kupiti izlazna pojačala s varijabilnim izlazom (potenciometrom) da se oslobodimo PREAMP? Smatram da su nam mogućnosti jako ograničene. Inače, Vaš komentar iz 2008., s mog stajališta je sasvim ispravan. Još jedno pitanje, najvažnije: kako sastaviti sustav, kada na našem tržištu imamo vrlo malo komponenti, vezano za gore navedeno?

Puno pozdrava!
Tomislav Vrančić, Mostar
vrancic.tomislav (A) hotmail.com



ODGOVOR:
Nismo slušali ta dva Quad CD playera koje ste naveli, ne znamo koje bi bile razlike među njima. Kontaktirali smo Provox (ovlaštenog Quad zastupnika) s istim pitanjem. Dobili smo, kao što vidite u prilogu, vrlo zgodan odgovor. Naš je savjet da izbjegavate Provox i Quad u širokom luku, ne želite se ponižavati ulaskom u njihov dućan, ne želite svojim ulaskom tratiti njihovo iznimno dragocjeno vrijeme. Postoje mnogi drugi hi-fi dućani u kojima će Vas dočekati ljubazno i s osmjehom na licu.
Na tržištu postoji, kako je i navedeno u citiranom članku, relativno velik broj CD playera s kvalitetno izvedenom kontrolom izlaznog napona, tj. kontrolom glasnoće. Svi oni, na žalost, pripadaju skupljem cjenovnom razredu. Konkretne firme su i navedene u tom članku. I u nižem razredu postoje CD playeri s varijabilnim izlazima (primjerice, Marantz ili Onyko), ali su njihovi varijabilni izlazi lošije izvedeni, takve playere je preporučljivo spajati na pretpojačalo ili integrirano pojačalo.
Da li postoji izlazno pojačalo s varijabilnim izlazom? Postoje i takvi modeli, iako baš ne bismo mogli reći da se radi o "varijabilnim izlazima", ali shvatili smo što želite reći. Jedan od primjera je japanski Wavac MD 300B, radi se o izlaznom pojačalu s ugrađenim pasivnim atenuatorima.

SAMOGRADNJA ZVUČNIKA

Poštovanje!

Često sam na stranicama Audiopulsa čitajući novosti, savjete, oglase i preporuke. Želio bih dobiti nekoliko savjeta od Vas na Audiopulsu u vezi samogradnje zvučničkih kutija. Naime, posjedujem zvučnike Infinity SM-155, radi se o kutijama klasičnog dizajna koji su više nego punoljetni. Imam želju da se upustim u samogradnju novih kutija koristeći drivere i skretnicu iz istih Infinity kutija ali želio bi napraviti bar nešto modernije kutije kao i naravno bolji zvuk.

Dakle, želio bi savjet, prijedloge, ideje (nacrte) za izradu zvučničkih kabineta s ciljem da dobijem što veću dubinu samih kutija (original su samo 320 mm duboke) kao i malo moderniji izgled te prijedloge za poboljšanu skretnicu (želio bih izbaciti level kontrol za visoke i srednjetonce). Je li se može iskoristiti takva skretnica s nekim izmjenama ili da radim nešto potpuno novo? Sve ovo radio bih u cilju postizanja što boljeg zvuka iz spomenutih drivera (kao novi su). Imam volju, imam znanja u stolarstvu i strojeve na raspolaganju, imam materijala i potencijala. Svaki savjet je jako vrijedan.

Unaprijed se zahvaljujem na vašem odgovoru,
Željko Marasović
Starigrad
jack1307964 (A) gmail.com

ODGOVOR:
Pohvalno je da imate puno volje i entuzijazma, međutim - potpuno pogrešno ste stvari zamislili. Mi ne vidimo nikakav smisao u rasturivanju postojećih zvučnika i pokušaju da s postojećim zvučničkim jedinicama nešto novo izradite. Očito da su Vam ti zvučnici dosadili - prodajte ih, nemojte ih rasturivati. Što bismo mi učinili? Postojeće zvučnike bismo prodali, a u samogradnju se ne bismo upuštali. Ako biste i dalje inzistirali na samogradnji, znajte da trebate naći (i platiti) nekoga tko zna raditi sa simulacijskom i mjernom opremom - bez nje nema projektiranja zvučnika.

GRAMOFON I PUCKETANJE

Poštovani,

ranije sam već pisdao glede novog reizdanja Pink floyda. Često kupujem ploče u second hand trgovinama. Muči me pucketanje vinila. Jako često kupim ploču koja pucketa, a spreman sam izdvojiti i malo više novaca za bolje očuvanu ploču. Gdje kupiti kvalitetne ploče koje ne pucketaju?

Hvala na odgovoru,
Krunoslav Topić
megakoncept (A) megakoncept.hr

ODGOVOR:
Teško da ćete negdje naići na vinil koji ne pucketa, pogotovo u second handu. Prije kupnje uvijek provjerite stanje iste, zamolite prodavača da vam pusti par taktova. Ma kako slab bio gramofonski sklop u dućanu, dojam o stanju ploče se može dobiti na licu mjesta. Oko novih reizdanja stavovi su podijeljeni, od vrlo dobrih ocjena do pokude na magiju koja je često nestala u transferu prebacivanja s mastera (ili nekog zapisa) do krajnjeg vinila. Današnji majstori često nemaju dovoljno znanja i iskustva što znači napraviti dobar LP presing.

Proizvodnja ploča, izuzev malih audifilskih labela, je prestala početkom 1990-ih, a zadnje izdanje na Jugotonu (već tadašnjem Croatia records) je bila ploča Pape Wojtile s hipodroma u Zagrebu 1994. Do danas su mnogi "majstori vinila" ili otišli u zasluženu mirovinu ili se prekvalificirali za druga zanimanja. Kada govorimo o remasterima, generalnog smo stava da originali (ipak) jako često zvuče bolje od remastera. To se primarno odnosi na "magiju i kemiju u zvuku" koju remasteri nemaju.

Ne zaboravit pritom na činjenicu da je rabljene ploče preporučljivo i oprati na stroju za pranje vinila!

Na pucketanja vinila ima utjecaja i kvaliteta zvučnice, kao i način podešavanja VTA i azimuta. Ne znamo što se od tih parametara može podešavati na vašem gramofonu i koje je kvalitete zvučnica. U praksi se, generalno govoreći, MM zvučnice lakše nose sa šumom i pucketanjem. Postoje i zvučnice s microgrove ili VDH ili F.G. brušenim dijamantom, na njima je svaka nesavršenost podešavanja parametara zvučnice u samoj ručki otežavajuća okolnost. Ima dosta filozofije i priča u svezi gramofona i ploča, ali pucketanje vas ne bi smjelo smetati. Dapače, pucketanje vinilu daje draž. To je kao da vas smeta pucketanje otvorenog ognjišta ili kamina na drva.

RASHLAĐIVANJE AV RECEIVERA?

Poštovani,

molim za savjet. U fazi sam sastavljanja HT i popratnog namještaja gdje će HT biti smješteno. Upoznat sam s problematikom grijanja AV receivera. Da li postoji neko univerzalno pravilo koliko se mora ostaviti prostora iznad AV receivera da bi se adekvatno rashlađivao? Ili mora biti smješteno na elementu, odn. da se ništa ne nalazi iznad AV receivera. Element u koji mislim smjestiti receiver neće imati zadnju stranicu, ali će imati između 7 i 10 cm prostora do gornje police za hlađenje. Sa strane bi imao do 8 cm prostora za hlađenje. Molim za savjet općenito za smještaj i rashlađivanje receivera.

Lijep pozdrav,
Igor
igor.orbanic (A) gmail.com

ODGOVOR:
Prema zakonima fizike, toplina se uvijek širi prema gore. To znači da primarno morate paziti na prostor iznad receivera. Ne možete pogriješiti ako mu slobodnog prostora ostavite i s bočnih strana. Na receiver ne stavljajte neku drugu komponentu! Navedenih 7 do 10 cm slobodnog prostora iznad receivera će biti dovoljno.

AKUSTIKA PROSTORA

Poštovani,

kako imam veće 3-sistemske zvučnike visoke klase s prednjim bas refleks portom u sobi od 20m2, javljaju mi se problemi u zvuku sustava. Prije svega opisat ću sobu. Soba je 4.1x4.7m, visina 2.7 m, zidovi su glatki izgletani, pod je parket bez tepiha (uskoro ću staviti tepih 1.5x1.5m na sredinu sobe), strop je drvena lakirana lamperija. Zvučnike sam postavio na kraći zid, razmaknuo ih 2 m, malo toe-in, a od zida 50 cm i tako mi se pokazalo najoptimalnije s obzirom na okolnosti.

Problem je sljedeći. Ako su zvučnici do zida onda imam dosta basa, no definicija je lošija, a visoki i srednji dobivaju nekakav tvrdi iskričav prizvuk bez bodya koji bode u uši i dubina stagea ne postoji. Kako zvučnike odmičem od zida situacija se drastično mijenja na bolje u visokima i srednjima (lepršavost, definicija, zaobljenost, stage, body), međutim bas gubi dubinu, ali dobiva definiciju proporcionalno odmicanju od zida. Kompromis za dubinu bas područja je mali za unutar 20 cm od zida, ali dalje od toga značajan je pad u prezentnosti basa iako ga ima na nekoj prihvatljivoj razini sve do 50 cm od zida gdje je ipak njegova definicija najbolja, a srednji i visoki dolaze na svoje, a tako i stage u svim dimenzijama.

Ove zaključke pišem nakon 200 isprobanih pozicija zvučnika u trajanju od 3 mj. Da je soba najvažniji faktor u hifi-ju JA TO ODGOVORNO POTVRĐUJEM, jer u to nisam vjerovao u toj mjeri sve dok se nisam uhvatio u koštac s hifi-jom. Nije to stavi, uključi i slušaj. To je sve samo ne to. Situacija sa sjedećim položajem iz kojeg slušam glazbu, je slijedeća. Trosjed odmaknut od zida 50 cm,a iz razloga što su balkonska vrata iza njega i ista ne bih mogao otvoriti, pa sam primoran napraviti odstojanje od bar 50 cm. Ta pozicija za slušanje je u redu jer sam probao i s trosjedom do balkonskih vrata no međutim tu je identična situacija kao sa zvučnicima. Dakle što bliže kraju prostorije više nedefiniranog basa, a što dalje manje basa ali značajno definiranijeg. Sve me to dovoelo do zaključka da nema stajanja, hodanja, sjedenja u kutu za radnim stolom kad se sluša hifi. Mislim može se to čisto onako da nešto svirucka u pozadini, ali samo je jedan sweet spot i moraš biti zakovan za to mjesto inače ode čarolija slušanja k vragu.

Par izmjenjenih zvučničkih kabela i interkonekata rezultiralo je malim pomacima u zvuku i moj savjet drugima jest da to rade na samom kraju udešavanja sustava. Promjena izvora na moje čuđenje daje najveće promjene u zvuku, pa sam zaključio da pojačalo samo pojačava ono što dobije, a pogotovo kad je kvalitetno kao što je u mom slučaju.

Nakon svega zvuk je solidan, ali ipak visoke treba dodatno smiriti, produbiti i naglasiti bas područje, a srednje još malo istaknuti. Kako sam sistem probao u prostoriji 9.5x4.5m (koju nisam u mogućnosti koristit za hifi) razlika je ogromna i neupitno bolja u svim kategorijama, pa mi ne preostaje drugo nego postojeću akustički tretirati, točnije u mom slučaju dampirati. Kako planiram iza zvučnika postaviti platno za projektor, pala mi je ideja da sve oko platna obložim s ukrasnim stiropornim pločama koje imaju neravan reljef na površini (uvučene i izbočene kockice), a također i djelom zahvatiti i bočne zidove (npr. dva reda stiropornih ploča razmaknutih međusobno pola metra. Kakav bi efekt polučio stiropor u poglddu akustike i što mi još možete predložiti općenito vezano uz situaciju. Na vagi sam da odustanem od svega, ali još u meni ima snage i volje za borbu s vjetrenjačama...

Zahvaljujem unaprijed i pohvale za Vaš doprinos audiofilskoj zajednici.

S poštovanjem,
Milan Milinković
milan.milinkovic1 (A) gmail.com





ODGOVOR:
Akustika ove sobe se s nekoliko jednostavnih poteza može popraviti. Prvo, kupite tepih koji je izrađen od 100% prirodnih materijala. Možete kupiti deblji, čupasti tepih. Drugo, eliminirajte iz sobe stalažu na kojoj se trenutno nalazi televizor. Treće, po cijeloj liniji (od lijevog do desnog zida) iza zvučnika postavite Ikea police (na slici ispod lijevo), na vrh te police postavite televizor, a police ispunite s knjigama, časopisima, LP pločama, cvijećem i sl; ne morate nužno kupiti baš tu policu koja je na slici, možete kupiti takvu veću ili manju, širu ili užu, višu ili nižu; zvučnike postavite ispred tih polica. I četvrto, po sredini bočnog zida, s lijeve i desne strane, postavite Ikea CD/DVD stalak, jedan ili više njih (na slici ispod desno). Javite nam rezultate!

P.S. - priču o stiroporu možete zaboraviti!

ZAVJESA U ZVUKU

Poštovani!

U mom sistemu postoji: predpojačalo Denon DAP 2500A, pojačalo Denon POA 2800, CD Sony X333ES, zvučnici TDL Monitor Compact. Problem je u tome što u zvučnoj slici kod visokih tonova delimično i srednjih kao da je neko postavio zavjesu i da su se oni slabije čuli. Mislio sam da nešto sa zvučnicima nije u redu. Međutim, pošto na samom pojačalu postoji mogućnost da se direktno priključi CD to sam učinio, i neverovatno zavjesa je nestala.

Pitanje: da li je moguće na predpojačalu pronaći kvar: kondenzatori, otpornici ili šta već i njihovom ih zamenom otkloniti ili izvršiti zamenu predpojačala? Kojim? U jednom postu ste dali savet da cevno predpojačalo ne biste preporučili. Zašto, ja mislim da bih sa nekvim takvim u kombinaciji s tranzistorskim pojačalom baš dobio na vrlo kvalitetnom zvuku, u smislu topline, bliske cevašima? Zar nije tako?

Ivan Badnjar
ivan.badnjar (A) gmail.com



ODGOVOR:
Mi ćemo pretpostaviti da su svi navedeni uređaji 100% ispravni. Ukoliko sumnjate u neispravnost nekog uređaja, odnesite ga na ovlašteni servis. Nemojte sami, bez stručnog znanja, pokušavati popravljati ili modificirati uređaje. Mi smo, iz svega što navodite, ipak stekli dojam da je pretpojačalo ispravno. Pretpostavljamo da je zvučni karakter tog pretpojačala takav da kolorira zvuk, uslijed čega imate dojam da u zvuku nedostaje detalja, svježine, zraka i sl. Ukoliko je CD jedini izvor zvuka, možete ga spajati direktno na izlazno pojačalo. Imamo dojam da Vam se više dopao zvuk bez pretpojačala.
Savjet u kojem jednom čitatelju nismo preporučili kupnju cijevnog pretpojačala je bio izoliran slučaj koji se odnosio na taj konkretan slučaj, morate to promatrati u tom kontekstu. Ako se odlučite za nabavku cijevnog pretpojačala, javite nam koji cjenovni rang je u igri pa ćemo dati preporuku. Iako, znajte da bi Vam takvo pretpojačalo moglo donijeti zavjesu u zvuku, a dojma smo da to ne želite.

NOVI REMASTERIRANI FLOYDI?

Poštovani,

imam pitanje za koje nadam se, nisam pogriješio rubriku. Inače, ljubitelj sam vinila, skupljam ploče svojih omiljenih glazbenika. Zanima me vaše mišljenje o reizdanjima i remasteriranim albumima na vinilu danas. Naime, radi se o grupi Pink Floyd i njihovim novim 'Immersion' box sets koji uključuju i vinile: The Dark Side Of The Moon, Wish You Were Here i The Wall. Da li je taj zvuk u odnosu na stare originalne albume izgubio na originalnosti?

Unaprijed hvala na pomoći,
srdačan pozdrav,
Krunoslav Topić
megakoncept (A) megakoncept.hr

ODGOVOR:
Nismo slušali taj novi boxset od Floyda. Vi jeste? Ako da, koji su dojmovi u odnosu na originalni zvuk?
Mali komentar, generalno, na reizdanja. Remasteri starih albuma, su različiti, neki bolji, neki lošiji. Ponekad (često?) se zna desiti da se neke stvari poboljšaju - manje špricanja u visokotonskom području, bolja dinamika, čišći zvuk, više zraka i svježine i sl. Ali se zna desiti i da se istovremeno ubije kemija i magija muzike, ubije se ona autentičnost i privlačnost originalne snimke.

KOJI ZVUČNIKE KUPITI?

Poštovani,

molio bih Vas savjet oko kupnje samostojećih zvučnika. Soba je pravokutnog oblika 4x6 m, sustav je smješten na užem dijelu. Slušam jazz, blues i rock, volim otvoreniji/detaljniji zvuk. Sustav se sastoji od CD playera Audiolab 8000 cde, gramofon Pro-ject RPM 5.1, tuner Marantz i pojačalo Xindak MT-3 kojega bi volio slušat u triodnom načinu rada (18W), znači neke osjetljivije zvučnike. Izdvojio bih oko 7.000 kn.

Puno hvala i srdačan pozdrav,
Branislav
trbojevicbranislav (A) gmail.com

ODGOVOR:
Detaljno smo proučili sve što ste naveli. Mi bismo uži izbor sveli na ove modele: Klipsch RF-82 II, Infinity Classia C 336, Triangle Antal EX i Rega RS5. Na Vama je da odlučite koji od ovih modela ćete kupiti.

FORMULA ZA SMJEŠTAJ ZVUČNIKA U PROSTORU

Poštovani!

Jedno kratko, a vjerujem i jasno pitanje glede položaja zvučnika u prostoriji. Da li postoji neka optimalna udaljenost između zvučnika (naravno za dobivanje neke optimalne zvučne slike), ili recimo to drugačije, udaljenost prema kojoj trebamo težiti prilikom postavljanja istih u prostoriji? Postoji li neki minimalni odnosno maksimalni razmak koji se nastoji poštivati? Napominjem da se pitanje ne odnosi na nikakav konkretan slučaj, ono je kao takvo, recimo ”univerzalno” jer je u njemu nebitna vrsta, marka, model zvučnika i kvadratura prostorije. Ili je ipak za davanje nekakvog odgovora bitno ovo zadnje nabrojeno?

Hvala!
Siniša
sinisa.trstenjak (A) ck.t-com.hr





ODGOVOR:
Konkretan i precizan odgovor na ovo pitanje ne postoji. Kod sobne akustike 1 + 1 često nisu 2, mnogo toga zavisi od konkretnog slučaja i konkretnih okolnosti. A postoje i zvučnici koju su dizajnirani da stoje u kutevima sobe, blizu stražnjeg zida, daleko od stražnjeg zida i sl. Minimalni razmak među zvučnicima bio bi cca 150 cm, dok bi maksimalni bio 3 ili 4 metra kod vrlo velikih zvučnika. Praksa pokazuje da ćete manje pogriješiti ako je razmak manji nego ako je prevelik. No, ponavljamo, sve zavisi od konkretnih zvučnika i konkretne sobe.
Što se tiče konkretnih fotografija koje ste poslali, mišljenja smo da je smještaj vrlo dobro odrađen. S druge strane, imamo i mi pitanje za Vas: zanima nas kakvi su bas, dinamika i stage u konkretnoj sobi i sustavu - to su moguća mjesta na kojima bi se mogla tražiti poboljšanja u zvuku.

KOMENTAR

Pozdrav!

Puno Vam hvala, gospodine Pecotić za odličnu reportažu sa sajma u Ljubljani! Jako mi se sviđa. Hvala.

Na Audio Pulsu mi fali u poslednje vrijeme "Audio Antologija" i "Audio Dnevnik". Inače sam porijeklom iz Vojvodine, 1991. sam napustio zemlju, otad živim ovde u Segedu. Ali više volim da čitam "strane novine" i sajtove.

Želim Vama i svim članovima redakcije sve najbolje!
Pozdrav,
Tomek Karoly iz Segeda
fuji@foto-centrum.hu