DIY:
GREEN GUY mkIII



  tekst, foto i izrada: Marko Pecotić, veljača 2009

Green Guy rack je, u svoje obje inačice (Green Guy i Green Guy mkII), stekao kultni status među audiofilima. U današnjoj, svojoj trećoj inačici, Green Guy mijenja svoje zeleno ruho u pomalo šminkerski visokosjajni bijeli finiš.

Ja u vlastitom audio sustavu koristim tek dvije komponente (the less is more rekli bi Ameri): CD player koji je spojen direktno na izlazno pojačalo. Pa sam tako odlučio rastaviti Green Guy mkII i od njegovih dijelova napraviti dvije platforme za CD player i pojačalo. Svaka platforma se ukupno sastoji od tri medijapanske ploče. Barem prema stanju na papiru i u teoriji, mkIII verzija bi trebala zvučati bolje od mkII verzije.

Po svojoj konstrukciji, Green Guy mkIII platforma je vrlo jednostavna, te se u suštini sastoji od tri temeljna dijela - tri medijapanske ploče (svaka debljine 18mm), dvostruka izolacija putem M10 navojnih šiljaka, plus mnogo kuglica trajnoelastičnog kita.

  Šiljci
Čelične šiljke sam izradio od pocinčane čelične navojne šipke M10 (dužine 1 metar) koju možete kupiti u bilo kojoj željezari ili većem trgovačkom centru. Ručnom pilom sam ispilio šipku na šiljke dugačke 7 cm svaki. Potom sam ručnom brusilicom naoštrio šipke i pretvorio ih u šiljke. Ukupno mi je potrebno 6 šiljaka po stalaži/platformi, tj. 12 za dvije. Po svakom šiljku idu i dva čelična prstena i dvije matice.

  Medijapan
U mkII verziji su medijapanske ploče bile dimenzija 60x40cm, ali s izbušenim rupama na krajevima (kroz te rupe je prolazila navojna šipka). Kako bih se riješio tih rupa, svaku ploču sam bočno skratio za 5 cm, tako da su sada dimenzije svake medijapanske ploča 50x40 cm. Po svakoj platformi/stalaži idu ukupno 3 medijapanske ploče.

Uzimam dvije ploče, stežem ih s dvije stolarske stege i kroz njih dvije bušim ukupno šest 10mm rupa u koje će ići šiljci. S time da će tri šiljka gledati u pod, a tri šiljka će gledati prema gore i na potonjima će stajati ploča na koju se postavlja audio komponenta.

Dvije ploče spojene i ispunjene trajnoelastičnim kitom čine bazu, a na koju ide još jedna medijapanska ploča na kojoj će stajati komponenta.

  Kuglice kita
Nakon što su svih 6 rupa izbušene, skidam stolarske stege. Na površini jedne od te dvije ploče nizem puno kuglica trajnoelastičnog kita kojeg možete kupiti u većini knjižara. Kit formirate u kuglice veličine graška. Trajnoelastični kit sam odabrao zbog njegovih odličnih antivibracijskih karakteristka. Ploču na koju ste nanizali mnogo kuglica trajnoelastičnog kita čvrsto spajate s drugom kako bi se kit slegao i spljoštio. Počnite montirati šiljke kroz rupe koje ste izbušili - montiranje šiljaka (čvrsto ih stegnite!) će pomoći da se kit što više slegne.

Nakon što ste čvrsto stegnuli šiljke, koji su stisnuli kit, šiljke možete odspojiti - slijedi obrada medijapana. Skidanjem šiljaka (i pripadajucih matica) se te dvije spojene daske neće odvojiti jedna od druge (kit ih drzi zajedno). Obrada medijapana započinje s brušenjem istog - prvo s grubljim, kasnije s vrlo finim brusnim papirom. Nakon toga slijedi farbanje s bijelom visokosjajnom bojom u ukupno tri ruke.

Nakon što se boja osušila, ponovo postavljate šiljke. Nakon što ste stegnuli svih šest šiljaka, stalazu nivelirate pomocu wasser vage.

  "Spike shoes"
Na tri šiljka koji gledaju prema gore ide medijapanska ploča na kojoj će stajati audio komponenta, dok tri šiljka koji gledaju prema podu postavljate u tzv. spike shoes (nogice za šiljke) kako ne biste ogrebali parket. Spike shoes su podlošci za šiljke koje sam nabavio u firmi FBM RONDO d.o.o. (tel: 01/3483-614) koja ih proizvodi. Dobavljivi su u dvije različite veličine u prirodnoj boji aluminija. Po narudžbi kupca se mogu izraditi i od mesinga, bronce ili inoxa.

Nogica ispunjena kitom
Spike shoes sam ispunio s kuglicama trajnoelastičnog kita. Kit, koji ima ulogu kontakta izmedju šiljka i nogice za šiljak, sprečava da šiljak pri pomicanju racka ispadne iz nogice. To je posebno važno ukoliko, poput mene, često pomičete i premještate komponente s racka. Bez kita u nogici postoje šanse da će šiljak prilikom pomicanja racka ispasti iz podloška (tj. nogice), a s kitom su šanse da se to dogodi gotovo nikakve.

  Zvuk
Obzirom da sam prethodno rastavio Green Guy mkII, nisam mogao napraviti direktan A/B test između mkII i mkIII verzije. No svejedno, slijedi nekoliko mojih impresija o tome što mkIII verzija radi na zvuk audio komponente, tj. kompletnog sustava.

Pomalo suh, definiran, kontroliran i relativno brz zvuk je prvo što mi pada na pamet. Termin "suh" je glavna zvučna karakteristika ovog racka - što uopće ne mora biti loše, zavisno od toga u kakav sustav će se ovaj rack instalirati i što bi trebalo popraviti u zvuku tog sustava. Ovakav rack će odlično djelovati na audio sustav kod kojega svega ima previše (basu fali definicije, zvuk je prespor i trom, sve je predimenzionirano i nedefinirano i sl.). Ovaj rack će u basu smanjiti voluminoznost i napumpanost, a pojačati definiciju i brzinu. A u srednjetonskom području će ovaj rack zazvučati pomalo "staklasto", iliti mršavo - što, opet kažem, se u nekom sustavu može pokazati kao jako dobro. Naime, u srednjetonskom području će se smanjiti body i sustain instrumenata. Soundstage fokus je poboljšan, pa se sada jasnije vide pozicije svakog glazbenika u orkestru.

  Za kraj...
Jednostavan rack za izradu, cijenovno dostupan svakome tko ima volje da ga složi. Kome je namijenjen? Primarno onom audiofilu čiji je sustav (pre)taman, trom, predimenzioniran i/ili napumpan.