UVOD U HI-FI, DRUGI DIO



  tekst i foto: Marko Pecotić, svibanj 2006

Ovaj članak nastao je kao potreba za edukacijom vlasnika audio (i video) uređaja, dojam o njegovoj potrebi sam stekao kroz različita mnogobrojna pitanja koja su tijekom vremena postavljana u rubrici SAVJETI. Radi se o petanaestak kratkih savjeta koji će vlasniku audio uređaja pomoći da iz zvuka svog sustava/uređaja izvuče maksimum, kao i da uređajima osigura dugovječnost.


● Nikada ne zatvarajte ladicu CD/DVD playera mehanički dakle rukom (ili nogom), nego pritiskom na gumb EJECT/LOAD. U protivnom može doći do različitih kvarova na playeru, poput ispadanja gumice s motora, kvara zupčanika, zaglavljenja lasera, itd. Postoje i iznimke od ovog pravila, kao primjer možemo navesti neke NAIM ili Rega CD playere čija se ladica može zatvoriti (i otvoriti) samo mehanički tj. rukom.


● Svim elektronskim uređajima uvijek treba osigurati dovoljno zraka pri radu. U sasvim dobroj namjeri, kako bi zaštitili svoje audio/video uređaje od prašine, udaraca ili grebanja, mnogi ih vlasnici zamataju i prekrivaju goblenima, stolnjacima ili različitim pokrivačima. A ta sasvim dobra namjera vrlo često završi kvarom uređaja. Cijena popravka uređaja nerijetko je vrlo visoka. O ljudima koji stavljaju vaze pune vode na televizore i mogućim posljedicama koje bi nastale kada bi se ta vaza prevrnula i voda procurila u unutrašnjost televizora neću niti govoriti. Vrlo se često može vidjeti i da mnogi ljudi postavljaju svoje audio uređaje ili televizore u uske i zatvorene regale u kojima oni naprosto nemaju dovoljno zraka čime se automatski značajno skraćuje rok trajanja tog istog uređaja.

● Pokrivanjem uređaja zatvaraju se otvori za hlađenje, te stoga dolazi do pregrijavanja elektronskih komponenti, a malo koji tranzistor, elektronski sklop ili dioda može izdržati temperaturu višu od 60 ili 70 °C. Od audio uređaja, pojačala (tj. receiveri) su najosjetljivija na ventilaciju. Stoga još jednom ponavljam – pripazite da ne pokrijete otvore za hlađenje tj. ventilaciju na svojim elektronskim uređajima!

● Ukoliko uređaj pored POWER ON/OFF ima i STAND BY gumb, svaki uređaj bi dok nije u radu trebalo držati u STAND BY modu. Točnije rečeno, uređaj bi trebao biti u stand by modu ako se korisnik tim istim uređajem služi svakodnevno. Uređaj bi se trebao gasiti pristiskom gumba power on/off ako se korisnik njime ne služi svakodnevno. Jedan od svakako češćih uzroka kvara televizora je taj da se televizor koji se koristi svakodnevno svaki dan po pet ili više puta gasi i pali preko gumba power on/off umjesto putem gumba stand by. I onda se nakon nekoliko godina vlasnik čudi da mu je televizor otkazao poslušnost.


● Kabeli (strujni, zvučnički, interkonekcijski) koji dolaze u tvorničkom pakiranju s uređajem su u 99% slučajeva vrlo loše kvalitete (kao iznimku od navedenog pravila opet možemo spomenuti britanski NAIM), te ih je potrebno zamijeniti kvalitetnijim kabelima. Kvalitetniji interkonekti mogu se kupiti od 200-300 kuna po metru pa na više, a kvalitetniji zvučnički kabeli u pravilu počinju s cijenom od 100 kn po metru. Opće uvriježeno je mišljenje da na kabele treba potrošiti 10% ukupne vrijednosti sistema, no ne bi bilo loše da to bude i do 30 ili 40% ukupne vrijednosti sistema. Postoje i audiofili koji kabel smatraju u potpunosti ravnopravnom komponentom sistema, pa će na kabel potrošiti koliko su potrošili i na pojačalo ili zvučnike.

● Usput napominjem da kabel ne može poboljšati zvuk sistema, može ga samo pogoršati! Naime, kabel ne može učiniti da sustav svira bolje nego što to sustav sam po sebi može, može ga samo unazaditi. Što znači da će dobar kabel omogućiti da sve vrline sistema izađu na površinu, dok će loš kabel to onemogućiti.

● Temeljno je pravilo: što kraći kabel, to bolji zvuk. U to smislu je znatno bolje nabaviti interkonekt dužine 0.4 ili 0.5 metra, nego dužine 1.0 m. Ovo pravilo ne vrijedi kod strujnih kabela - bolje je nabaviti strujni kabel dužine 1.0 ili 2.0 metra nego strujni kabel dužine 0.5 metra (duži strujni kabel daje bolju filtraciju struje).


● Većina audiofila drži svoje sisteme stalno upaljene (osim onih koji imaju cijevne uređaje). Zbog zagrijavanja internih krugova u uređajima, sistemu je nakon paljenja potrebno 15-ak minuta da se zagrije, tako da je najbolje da sistem bude stalno upaljen čime će korisniku biti na usluzi u svako doba. Negativna je posljedica stalne upaljenosti sistema magnetizacija među komponetama, koja se lako može eliminirati putem različitih demagnetizatora. Jedan od poznatijih je svakako Densen CD demagnetizer. Sustav ugasite prilikom odlaska na putovanje, dakle svaki put kada ćete izbivati iz kuće na više dana. Na zagrijavanje je posebno osjetljivo pojačalo. Ukoliko ne možete držati pojačalo ili ostale uređaje upaljene cijelo vrijeme, upalite sustav 15-ak minuta prije slušanja kako bi se zagrijao.


● Pri gašenju i paljenju pojačala ili receivera uvijek smanjite potenciometar/volum kontrolu na nulu.


● Kako spojiti CD player na integrirano stereo pojačalo ili A/V receiver? Pitanje zvuči previše jednostavno? Šanse su prilično velike da ćete ga spojiti na CD INPUT na pojačalu, zar ne? I učiniti ćete pogrešku! Umjesto na CD INPUT, spojite CD player putem tape monitora na TAPE IN ulaz na pojačalu, a ne na CD ulaz. Preko tape monitora je kraći put signala što može rezultirati poboljšanjem zvuka. Eventualno poboljšanje zvuka zavisi od konkretnog slučaja, tj. konkretnog sistema. Napravite taj eksperiment na vlastitom pojačalu i poslušajte moguću razliku u zvuku!


● A/V receiver i stereo pojačalo (integrirano stereo pojačalo ili kombinacija pretpojačala i izlaznog pojačala) ne sviraju jednako kvalitetno u stereo modu. A/V receiver će u stereo modu svirati jednako kvalitetno kao dvostruko ili trostruko jeftinije stereo pojačalo. Isto se odnosi na komparaciju DVD player-CD player.


● Nakon što ste kupili novi audio uređaj, potrebno je neko vrijeme da se on usvira i tijekom usviravanja audio uređaj će svirati sve kvalitetnije. Baš kao i kada kupite novi auto, preporučljivo je da ga odvezete na npr. auto put Zagreb-Karlovac kako bi se mašina razradila. Minimalno vrijeme potrebno za usviravanje nekog audio uređaja iznosi 200 radnih sati, iako nerijetko i ZNATNO više. Primjerice, srebrnim kabelima je potrebno i do šest mjeseci da se u potpunosti usviraju. Dakle, potrebno je strpljenje.


Slušate li glazbu na slušalicama? Pripazite da ne pretjerate s glasnoćom! Prema istraživanju Britanskog vijeća za gluhoću, velika većina ljudi koji slušaju glazbu na slušalicama u tome pretjeruju, slušaju glazbu preglasno. Ispitivanje je pokazalo da većina ljudi koji slušaju glazbu na slušalicama slušaju na glasnoći koja prelazi 95 dB - sve što prelazi 85 dB predstavlja opasnost za sluh!

● Također prenosim dio članka koji je neki dan objavljen u dnevnim novinama. Gitarist Pete Townshend iz legendarnog benda The Who upozorava korisnike digitalnog playera iPod da bi mogli imati slušne probleme kakve ima on ako ne stišaju glazbu koju slušaju putem svog popularnog playera. Townshend (60) kaže da je njegov sluh TRAJNO oštećen nakon godina korištenja slušalica, te sada mora raditi 36-satne pauze između snimanja kako bi mu se uši opravile. "Ako rabite iPod ili nešto slično, ili ako to čini vaše dijete, moglo bi biti sve u redu. Ali intuicija mi kaže da slijede problemi", kaže Pete.


● Slaganje audio sustava uvijek treba započeti ovim redosljedom: prvo zvučnici, zatim pojačalo (koje prilagođavate zvučnicima) i na kraju izvor zvuka (koje prilagođavate kombinaciji pojačala i zvučnika).


● Da biste saznali koliko je uistinu kvalitetan audio uređaj koji slušate, direktnim A/B testom ga komparirajte s drugim uređajem tog cijenovnog ranga. Pri A/B komparaciji nekog audio uređaja/sustava glasnoća bi uvijek trebala biti jednaka. Ljudsko se uho/mozak u 90% slučajeva prevari kada čuje neki sustav koji svira glasnije od drugog i zaključi da je sustav koji je svirao glasnije kvalitetniji!


● U high-endu se vrlo mali pomaci u zvuku prilično skupo plaćaju. Tako će primjerice razlike između CD playera koji koštaju 3.000 kn i 20.000 kn biti znatno veće i uočljivije nego razlike između CD playera koji koštaju 20.000 i 40.000 kn.


● O potrebi da podni zvučnik, tj. zvučnički stalak bude od poda odvojen šiljcima se na ovoj web stranici već dovoljno pisalo, no to nije sve - s pomoću waser vage (libele) obavezno provjerite da li se podni zvučnik tj. zvučnički stalak nalazi u potpuno ravnom horizontalnom položaju. Često sam kod različitih audiofila vidio da zvučnici ne stoje u potpuno ravnom položaju i uvjerio se kako se na taj način zvuk može popraviti.

● Na slici desno nalazi se zvučnički stalak Atacama Reference (250 funti/par) namijenjen vrhunskim i skupim zvučnicima koji je specifičan po tome što na svojoj gornjoj ploči ima tvornički ugrađenu libelu.


● Najveće audio čistunce će svakako zanimati podatak da će njihov audio sistem najbolje svirati onda kada je u slušaonici ostvarena sobna temperatura od 20 ˚C (+/- 2˚C), relativna vlažnost 65% (+/- 5%) i atmosferski tlak od 860-1060 milibara.



Komentirajte ovaj članak!
Pošaljite svoje komentare putem maila
Najbolje komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti