TOP AUDIO MILANO 2008



  tekst i foto: Marko Pecotić, rujan 2008

  Od 18.-21. rujna je u prostorijama Quark hotela, u okviru talijanske asocijacije APAF (Associazione per la Promozione dell' Alta Fedelta), održan 21. po redu milanski TOP AUDIO & VIDEO SHOW. Iz Zagreba smo krenuli u petak u 4 ujutro, te u Milano stigli, uz nekoliko stajanja, za 7 sati vožnje. Moram ovim putem pohvaliti i pozdraviti kolege iz auta, atmosfera je bila super. Iako s nešto manje izlagača nego lani, sajam je i dalje OGROMAN. Prostire se na razizemlju, dvije podzemne etaže i na dva kata – ukupno čak 5 etaža. Na sajmu su izlagali svi poznati hifi i highend audio brandovi, jedino nigdje nisam vidio Mark Levinson sobu. Na sajmu se može naći doslovno sve: hifi izlagači, high end izlagači, kućna kina, multimedija, auto akustika, štandovi s diskovima, vinilima, cijevima, kabelima, audiofilskim priborom, audio knjigama i časopisima. Dvokanalni izlagači su po broju bili dominantni. To sve je dodatno začinjeno seksipilnim hostesama, koncertima i sl. Ukoliko ogladnite ili ožednite, na svakom koraku ćete naići na štandove s hranom i pićem. Samo hrabri će zvati rundu jer mala piva košta 6.50 Eura. Nadam se da se kod nas nikada neće uvesti Euro jer smo nadrapali.
  Atmosfera na sajmu je sjajna, puno audiofilskija nego primjerice na minhenskom sajmu. Svuda oko vas hodaju horde zanesenih i zaluđenih audiofilskih fanatika. Imaju zacaklene oči, ruke prepune kataloga, kriomice i sramežljivo promatraju hostese, međusobno prepričavaju dojmove i lutaju po sajamskim hodnicima na kojima se uopće nije teško izgubiti... Osim dobre atmosfere, dal' je bilo kaj dobrog za čuti? Na sajmu je, barem za moj ukus, bilo previše loših sustava. Iako je sajam jako velik, s jako puno izlagača i jako puno posjetitelja, zvuk koji ste mogli čuti na zadnja dva Multimedia hifi sajma u Movie hotelu, a od ove jeseni u hotelu Miralu (24.-26. Listopad), vam govori da za dobar zvuk ne morate nužno ići u inozemstvo; trud pri setupiranju koji su na našim sajmovima uložili domaći izlagači, na njemu mogu zavidjeti izlagači na stranim sajmovima. Ovo je još samo jedan dokaz da nije dovoljno imati veliku sobu (ili salon) i vrhunske ezoterične audio komponente, nego da je najvažnije znanje i iskustvo u setupiranju. Jer ako imate nešto znanja, tada ste sposobni i od jeftinih i od skupih komponenti složiti dobar setup. Odokativno, podijelio bih svoje milanske dojmove na ovaj način: 40% sustava su loše zvučali, 50% su imali prosječan zvuk i 10% sustava je sviralo izvrsno, plus dva vanserijska, naprosto savršena sistema. Nemoguće je spomenuti sve sustave jer ih je bilo previše. Sve što slijedi su dakako moji subjektivni dojmovi. No krenimo redom...
  Legendarni i famozni Bowers&Wilkins Nautilus je, spojen na Hovland elektroniku, zvučao očajno. Otvoren, mršav, kreštav, gotovo metaličan zvuk koji postaje neslušljiv nakon 5 minuta slušanja. K tome je salon bio dampiran, ali ni to nije pomoglo. Brzina kojom su posjetitelji izlazili iz te sobe sve govori.
  Wilson audio Duette bookshelf, spojen na Audio Research elektroniku i Crystal Cable kabele, je zvučao neslušljivo. Kreštava dernjava.
  Linn je složio cijeli sistem sastavljen od vlastitih komponenti. Zvuk je jako razočarao.
  Kef Reference 207/2 je svirao spojen na kinesku elektroniku: AERON A10mkII integrirano pojačalo i AERON DA10 CD player. Zvuk je razočarao.
  Marantz elektronika, spojena na Mordaunt Short zvučnike, je obzirom na ne previsoku cijenu kompletnog sustava svirala neloše. Nema tu ni high-enda ni vrhunskog zvuka, ali nije loše za te novce.
  Bowers & Wilkins 800D zvučnici, spojeni na Classe elektroniku, su zvučali prosječno. Zvuk nije bio očajno loš kao kod nekih drugih izlagača, ali daleko je to od vrhunskog zvuka. Možda jedan nemuzikalan, presterilan i presuh zvuk.
  Sonus Faber je imao jako lijepo uređen salon. I to je jedino vrijedno spomena, jer zvuk je bio čisti horor. U sustavu su svirali Sonus Faber Amati Anniversario zvučnici spojeni na Atol elektroniku (ako se ne varam). Očito da u setup ovog sistema nije uloženo ni puno truda ni znanja. Nije mi jasno zašto su tako puno zakosili zvučnike prema slušatelju, oko 45 stupnjeva u odnosu na bočni zid?!
  Bilo je tu još skupocjenih, a loših ili prosječnih, sustava koje ću vro brzo zaboraviti, ali sada krenimo na one koji su dobro svirali. O da, bilo je i takvih! Još dugo vremena će mi u glavi ostati zvuk dva sustava čiji opis slijedi... Dakle, bez ikakve dvojbe, dva su sustava ostavila najupečatljiviji dojam na kompletnom sajmu ostavivši sve druge sustave daaaleko iza sebe, te ih proglašavam najboljim zvukovima sajma.
  APSOLUTNO NAJBOLJI SUSTAV na sajmu čine ove komponente: ProAc Response D100 podni zvučnici, Pass mono blokovi, Kimber ožičenje i Continuum Audio Labs gramofon. Potonji je australski gramofon koji među audiofilima ima reputaciju jednog od najboljih gramofona na svijetu u apsolutnoj klasi cijene. Za cijenu tog gramofona nije uputno pitati jer bi vam mogao prisjesti slušni užitak. Taj gramofon također ima i uvjerljivo najružniju ručku (naziva Cobra, ako se ne varam) na sajmu, a ni ProAc kutije nisu puno ljepše, ali kakav je to bio zvuk!!! Zvuk koji je savršen od glave do pete... Nikakve riječi tu bajku i čaroliju ne mogu opisati... San snova. Svaka čast onome tko je setupirao ovaj sistem (vjerujem da je riječ o onom simpaticnom dedici demonstratoru koji se po salonu šetao obučen u odijelo i... tenisice).
  Koji je vaš stav o zvuku Martin Logana? Imate li stav? Generalno, moj je negativan. Različite Logane sam do danas poslušao u desetak ili petnaestak različitih sustava, što po sajmovima a što na privatnim slušancima. Taj zvuk mi je uvijek bio kao juha bez soli. Nedorečen i nepotpun zvuk, bez glave i repa... Zvuk koji pokušava nešto dati, ali nikako ne uspijeva. Ljepuškasto i prozračno, ali krhko. Jedan light zvuk koji iritira svojom anemičnošću. No eto, konačno je došao taj dan da čujem neke Logane, i to njihov novi top model, da dobro sviraju, dapače - da sviraju SJAJNO! Dakle, DRUGI NAJBOLJI SUSTAV na sajmu čine ove komponente: CD/SACD Krell Evolution 505, preamp Krell Evolution 222, Mono blokovi Krell Evolotion 600, kabeli Transparent OPUS, zvučnici Martin Logan CLX 25° Anniversary. Strašno dobar sustav. Ovo je, kao što rekoh, bio prvi put ikada da čujem neke Logane da sviraju dobro i ispravno. U zvuku ničega nije falilo, ničega nije bilo previše. Vrlo impresivan zvuk. Bravo! Sjajno!
  Pored ova dva sustava, bilo je i nekoliko drugih, odlično zvučečih sustava. Pa krenimo redom...
  Odlično je svirao sustav koji čine Magneplanar MG-1.6 zvučnici, Conrad Johnson pojačalo, McCormack CD player, XLO ožičenje, te Avid gramofon. Izvrstan odabir muzike i doista odličan zvuk, uz nešto slabiji bas (što je i očekivano kad se radi o Magneplanarima). Sustav je radio puno bolje kada je svirao gramofon nego CD player. Inače, radi se o Avid gramofonu koji košta nevelikih desetak tisuća kuna. Odlično složen sustav.
  Na sajmu je bilo razmjerno puno horni. Od svih horni, uvjerljivo najbolje su zvučale Cessaro Horn Acoustics kutije spojene na Zanden elektroniku. U dva navrata ovaj je salon bio dupkom pun posjetiteljima. U sustavu je svirao i Continuum Audio Labs gramofon. Ti su zvučnici svirali za dvije klase bolje i uvjerljivije od Avantgarde horni koje sam vidio i čuo u jednom ili dva salona na sajmu. Vrlo vrlo impresivno. Vrhunski posložen i uštiman razglas. Imate istinski osjećaj da se nalazite na koncertu. Sjajno!
  Odlično je svirao i sustav koji čine Revel Salon2 top zvučnici spojeni na Burmester CD 061, 956 MK2 izlaz i preamp 011. Jedan čvrst, moćan, brz, dinamičan i snažan (ne i napumpan) zvuk, timbralno apsolutno ispravan.
  Izvrsno je svirao i sustav u kojem su se nalazili Xavian, češki podni zvučnici, spojeni na pretpojačalo MPN P1 i MPN F 4 mono blokove. Već ranije sam s raznih strana čuo hvalospjeve o ovim zvučnicima, sada sam se i osobno uvjerio.
  U sobi u kojoj su bili Marten design zvučnici spojeni na OTL integrirca je svirao mini bend (gitara i klavijature) koji je svirao spojen na taj sistem. To što sam čuo, zvuk uživo preko tog sistema, nije bilo loše.
  47 Lab je u prvoj sobi izložio ove komponente: KOMA gramofon s TSURUBE ručkom i MIYABI zvučnicom, PHONO CUBE phono pretpojačalo, PiTracer CD transport, GAINCARD 25 pojačalo i 4 para LENS zvučnika naslaganih jedan na drugi; to nije zvučalo dobro. Zato su u drugoj sobi, u kojoj je svirao samo jedan par malih AMM LABORATORY 105i zvučnika, imali znatno bolji zvuk. Prisutan je bio i njihov dizajner Junji Kimura.
  Toliko od mene s ovogodišnjeg milanskog sajma. Ovo je bio tek mali presjek onoga što je bilo izloženo. Vidimo se iduće godine. Tada ću vam prenijeti dojmove s ovog sajma djelomično kao novinar a djelomično kao izlagač... Prije toga, vidimo se na ljubljanskom sajmu u M-hotelu od 3.-5. 10. i na zagrebačkom sajmu u Miral hotelu od 24.-26. 10.!

                                                                                       

Komentirajte ovaj članak!
Pošaljite nam svoje komentare putem maila
Najbolje komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti