REPORTAŽA:

AUDIOFREAKS UNpLUGGED LONDON 2008



  tekst i foto: Nenad Grakalić, listopad 2008

  Britanska tvrtka Audiofreaks, čiji je vlasnik akademski glazbenik naših korijena, od osnutka se trudi glazboljupcima nuditi kvalitetne audio uređaje čiji je jedini cilj prirodna reprodukcija glazbenih zapisa. Bez obzira o kojem brendu iz portfolija se radi, svi su oni sinergični, te skladno, nenametljivo i bez suvišnih atrakcija reproduciraju snimljenu glazbu.
  Drugu godinu za redom, u Renaissance London Heathrow hotelu, od 19.–21. rujna, tvrtka je održala unPlugged 2008 Audio show. Kao gosti su nazočili Blade Audio i The Audio Works, koji u svojim prodajnim salonima među ostalim nude i proizvode iz Audiofreaks asortimana, a svoje audio sustave imali su i novinari dviju britanskih audio tiskovina - HiFi+ i HiFi News.
  Audiofreaks je svjetski distributer Karan elektronike, a na popisu tvrtki koje zastupa nalaze se: Avalon, Benz-Micro, Cardas, Conrad Johnson, Finite elemente, Karan, Kuzma, Magnum Dynalab, McCormack, Muse Electronics, Rogue Audio, Tri-Planar i Zanden. Iz samog popisa se vidi da su ti proizvodi vrhunac ponude i da ozbiljnijih preklapanja nema. S vlasnicima tih brendova ne razvija se tek poslovni odnos, već i dugogodišnje osobno prijateljstvo. Sugestije, rasprave i diskusije često vode do unapređivanja uređaja, a nerijetko i do sasvim novih proizvoda. Ne samo da su ta prijateljstva dugogodišnja i čvrsta, već vlasnici dolaze na ovaj show i pomažu u podešavanju i odgovaraju na pitanja uvijek znatiželjnih posjetitelja. Ima li boljeg odgovora od onog koji može dati dizajner uređaja ili vlasnik tvrtke? Ove su godine događaj uveličali Franc Kuzma (Kuzma Ltd), Lucien Pichette (Avalon), Kazutoshi Yamada (Zanden), Luis Fernandes (Finite elemente) i Larry Zurowski (Magnum Dynalab).
  Od uređaja iz velike sobe klecaju koljena: Kuzma Stabi XL4 gramofon s ručkom 4Point i zvučnicom Benz Micro LP, Zanden 2000P CD transport, Zanden 5000MkIV Signature DAC, Magnum Dynalab MD106T tuner, Conrad Johnson ACT2 Series 2 preamp i TEA-1bc fono preamp, Karan KA M 1200 mono blokovi, Avalon Isis zvučnici, sve povezano Cardas Golden Cross i Golden Reference kabelima, sve složeno na Finite elemente HD Master Reference police.
  Osnovni izvor zvuka u drugoj, manjoj sobi bio je dugo očekivani Zanden Model 2500S CD player, Zanden Model 3000 preamp, Zanden Model 9600 mono blokovi, Finite elemente Modul LS zvučnici, Magnum Dynalab MD 100 tuner, Cardas Golden Cross i Golden Reference kabeli i Finite elemente HD Master reference police. Svjetsku premijeru doživio je Conrad Johnson Classic preamp koji po prihvatljivoj cijeni pruža poznatu kakvoću uz ugrađeni phono sklop.
  Blade Audio je u svojoj sobi ponudio dCS Puccini CD player, Karan KA L preamp, Karan KA S 270 pojačalo snage, Avalon Ascendant zvučnici, Stillpoints police i MIT kabele.
  The Audio Works su izložili ovaj sustav: dCS Scarlatti CD player, Spectral 30ss preamp i Spectral 250 pojačalo snage, Avalon Indra zvučnici, Quadraspire i MusicWorks police i MIT kabele.
  Hifi News je imao uzbudljiv high-end audio sustav: Prima Luna Prologue 8 CD player, Prologue One integrirac, Sonus Faber Cremona Auditor M zvučnici, Transparent MLP MWP kabeli, te Finite elemente pagode signature E14 police. Članovi uredništva su demonstrirali mogućnosti tako ustrojenog sustava i odgovarali na mnogobrojna pitanja, savjetovali i upućivali znatiželjnike u mnoge tajne dobrog zvuka. Tako su ne samo pomogli čitateljima, već prikupili dragocjene informacije o željama i temama koje bi čitatelji rado vidjeli u časopisu.
  Hi-Fi+ je demonstrirao do kojeg stupnja razlike može dovesti primjena i promjena kabela, podloga, polica, strujnih filtera i ostalih dodatnih "sitnica". Posjetitelji su dobili mnogo materijala za razmišljanje i vidjeli kako se uspješno može mijenjati način na koji audio sustav reproducira glazbene zapise.
  U petak u 13h, uredništvo je organiziralo dodjelu nagrada Product of the Year 2008, koje su, između ostalih, dobili Kuzma Ltd za revolucionarnu ručku 4Point i Zanden za CD player 2500 S koji postavlja vrlo visoke dosege u reprodukciji red book diskova.
  Posjetitelji su ipak bili glavne zvijezde, jer su dolazili znajući kuda idu i ostajali između pola sata i sat vremena, te zaista uživali u svakoj minuti druženja i slušanja glazbe. Kad audio sustav na suptilan, nježan način uvlači slušatelja u prirodni tijek glazbenog tkiva, potiče na istraživanje dubina zvučne pozornice, uključuje sva osjetila u doživljavanju i osjećanju pojedinačnih glazbenika unutar orkestra i njihova umijeća, takva prezentacija nosi sa sobom želju za ponovnim proživljavanjem takvog iskustva s drugim djelima, izvođačima i dirigentima. Takav je pristup jedini ispravan jer sustav za reprodukciju glazbe nije napravljen da "svira po svom", nego da ono što je zapisano na nosaču zvuka, uz što manje svojih dodavanja ili oduzimanja, prenese u našu slušaonicu. Pa i nosači zvuka koji su nastali takvim, objektivnim snimanjem, postavljanjem mikrofona na najbolje sjedeće mjesto u prostoru gdje je glazba svirana, imaju čaroliju prostornosti i prirodnosti koju snimke na kojima je naknadno intervenirano, ili su nastale nasnimavanjem glazbenika jednog za drugim, teško mogu dostići. Vrlo česta pitanja posjetitelja bila su usmjerena na lakoću prezentacije, prirodnost zvuka, ispravan timbar, nikad prenaglašen nijedan dio glazbenog spektra i zapanjujuću koherentnost. Na kraju, i nosači zvuka s kojih je reproducirana glazba nisu bili nikakve rijetke i nedostupne audiofilske snimke, već vinili i diskovi koje većina glazboljubaca ima doma. Nitko nije mogao tvrditi da su za dobru i prirodnu prezentaciju glazbene čarolije zaslužni ekstremno skupi strujni filteri, mrežni kabeli ili vrhunske audiofilske snimke. Bitne stvari postepeno su se kristalizirale i na kraju nikome nije bilo važno da li je izvor zvuka gramofon ili CD player, već se slušala samo glazba.

                                 

Komentirajte ovaj članak!
Pošaljite nam svoje komentare putem maila
Najbolje komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti