PROIZVOĐAČI KABELA O KABELIMA


Danas na tržištu postoji jako velik broj kabela u ponudi, prosječnom konzumentu se nije lako snaći u toj šumi. Najčešća pitanja kupaca su: koji kabel kupiti, koliko novaca potrošiti na kabele, da li su bolje vilice ili banane, da li kupiti strojno ili ručno proizvedene kabele... Ovog puta smo odgovore na ta i ostala pitanja potražili direktno kod nekoliko proizvođača kabela, svakome od njih smo postavili sedam istih pitanja.


  tekst: Marko Pecotić, ožujak 2012
  fotografije: vlasništvo spomenutih firmi

U ime škotskog proizvođača ATLAS [www.atlascables.com] odgovore je dao John Carrick, glavni konstruktor kabela.

1. Ako osoba ima pojačalo vrijednosti 1.000 EUR, front-end vrijednosti 1.000 EUR i zvučnike vrijednosti 1.000 EUR, koliko novaca bi on/ona trebao uložiti u kupnju kabela?
Na ovo pitanje nije jednostavno dati odgovor. Ako kabel u sebi ima kvalitetne vodiče, kvalitetan dielektrik i kvalitetne konektore, takav kabel zasigurno neće u konačnici imati malu cijenu. Moja preporuka uvijek glasi: ne štedite na interkonektima, oni su vrlo važna karika u prijenosu informacija, oni su pupčana vrpca u Hi-Fi sustavu. Dobar Hi-Fi sustav zaslužuje kvalitetne interkonekte i zvučničke kabele, tek s njima će se ostvariti puni potencijal.

2. Ručno proizvedeni ili strojno proizvedeni kabeli? Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Jedina radnja koju u proizvodnji kabela obavlja stroj je skidanje vodiča. Međutim, ti strojevi su vrlo skupi i većina proizvođača ih zato ne upotrebljava. Lemljenje se obično obavlja ručno. Bolja alternativa za lemljenje je krimpanje, tu nema lema. Krimpanje se obavlja strojno ili ručno.

3. Banane ili vilice? Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Vilice daju čvršću vezu. Međutim, naša nedavna istraživanja su pokazala da je bolje da u vilicama ima što manje metala. Naše "Z-vilice" su odlične, imaju mnoge prednosti.

4. Locking ili non-locking konektori? Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Ako se radi o velikim i glomaznim zvučničkim kabelima, locking konektori svakako imaju prednost - ne ispadaju van. Što se tiče RCA konektora, mi upotrebljavamo naše konektore koji ekspandiraju čim se umetnu, time se stvara čvrsta veza koja s vremenom neće oslabiti ili popustiti.

5. Bakreni konektori, pozlaćeni konektori, rodijumski konektori... Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Bakar je najbolji, ali on oksidira. Stoga ili pozlata ili rodijum.

6. Koje je vaše mišljenje o kabelima koji koštaju 20, 30 ili 40 tisuća EUR?
Stvarno mi je teško razumijeti kako neki kabel može imati takvu cijenu. Naš Asimi kabel, za koji mislim da je vjerojatno najbolji kabel na svijetu (slušao sam mnoge druge), ne košta toliko, ali je skup jer koristi 3.5 mm2 čistog OCC ("Ohno continuous cast") srebra.

7. Imaju li svi vaši kabeli nekakav zajednički, kućni zvuk? Objasnite.
Svi Atlas kabeli imaju specifičan zvuk. Što su kvalitetniji materijali upotrebljeni, bilo da je vodič bakar ili srebro, to je i zvuk na višem nivou.

Za kraj, želim napomenuti da su sva postavljena pitanja vrlo interesantna i da predstavljaju izazov. Bilo bi dobro kada biste dobili razumne odgovore koji nisu utemeljeni na klimavim nogama. Primjerice, audiofili često kažu "Moj kabel zvuči bolje jer to ja tako mislim i čujem!" Takvu osobu treba pitati: "Postoji li neki dokaz koji potvrđuje tvoju izjavu?" Ja mislim da prvo treba postaviti razliku između "bolje" i "drugačije". Mnogi kabeli zvuče različito, ali ne nužno i bolje! Bitno je znati da svi kabeli brišu informacije, a najbolji kabeli brišu najmanje informacija. Drugim riječima, kabel ne može nekom magijom poboljšati zvuk sustava, ali može utjecati na što manje iskrivljenje kvalitete signala, tj. zvuka.

Tematika kabela je vrlo široka i vrlo složena. Jako je bitno koji vodič ćete upotrijebiti - OFC, OCC srebro ili posrebreni bakar. Upravo je posrebreni bakar problematičan jer može dati dojam kvalitetnog zvuka i ljepote u visokotonskom području, k tome je jeftin u proizvodnji, ali on zapravo sužuje širinu, visinu i dubinu zvučne slike, a i stvara "listening fatigue". Mnogi dobavljači nude kabele s posrebrenim bakrom.

Gubitak visokih frekvencija je također česta pojava kod mnogih kabela, a pravi odgovor na to leži u korištenju što kvalitetnijeg dielektrika. Mi u Atlasu upotrebljavamo polietilen, pjenasti polietilen, Teflon i naš nadavno razvijeni mikroporozni Teflon. Što je kvalitetniji dielektrik, manje je gubitaka u prijenosu informacija.

Konačno, i kvaliteta upotrebljenih konektora čini veliku razliku. Osim ako je neki kabelski proizvođač razvio i proizveo svoje vlastite konektore, šanse su velike da će ugraditi ili kineski konektor ili jedan od rijetkih koji su proizvedeni u Europi. Naši konektori su posebnog dizajna. K tome, svi naši konektori, i RCA i XLR, su bez lemova. Mi mislimo da lem ima negativan utjecaj na kvalitetu zvuka.


U ime talijanskog proizvođača HiDIAMOND [www.hidiamond.it] odgovore je dao Filippelli Salvatore, predsjednik uprave firme.

1. Ako osoba ima pojačalo vrijednosti 1.000 EUR, front-end vrijednosti 1.000 EUR i zvučnike vrijednosti 1.000 EUR, koliko novaca bi on/ona trebao uložiti u kupnju kabela?
Zlatno pravilo glasi: na ožičenje potrošite 10-20% ukupne vrijednosti audio sustava. S time da 10-15% predstavlja iznos koji potrošite na interkonekt (XLR ili RCA) i zvučnički kabel, a 5-10% je iznos koji potrošite na strujni kabel i sve moguće konekcije.

2. Ručno proizvedeni ili strojno proizvedeni kabeli? Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Dvije stvari. R&D nekog kabela i njegova izrada moraju biti izvedeni u tvornici. Montaža i finiširanje kabela moraju biti izvedeni ručno. Ako su kabeli u potpunosti ručno izrađeni, različite proizvodne tehnologije i inovacije se ne bi mogle primjeniti. Naša ekskluzivna "4VRC tehnologija" bila bi nemoguća bez tvorničke obrade bakra.

3. Banane ili vilice? Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Ne možemo reći da je jedna solucija bolja od druge. I banane i vilice su odličan izbor. Razliku u praksi čini kvaliteta materijala od kojega je konektor izrađen, količina nekog materijala u tom konektoru, kao i kvaliteta spoja između konektora i kabela.

4. Locking ili non-locking konektori? Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Mi koristimo locking konektore, oni jamče najbolji i najčvršći kontakt.

5. Bakreni konektori, pozlaćeni konektori, rodijumski konektori... Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Mi preporučamo rodijum, on ne oksidira tako lako kao drugi materijali, a i on daje maksimalne zvučne performanse. Mi često koristimo rodijumski konektore na koje dodatno stavimo rodijumsku presvlaku, tada dobijete brz i živ zvuk, zvuk koji nema gubitaka u visokim frekvencijama - za razliku od takvog istog rodijumskog konektora koji ima sloj pozlate na sebi. Također, na strujnim kabelima koristimo posrebrene konektore, pokazalo se da oni daju najveći i najbolji prijenos struje i energije.

6. Koje je vaše mišljenje o kabelima koji koštaju 20, 30 ili 40 tisuća EUR?
Ja osobno mislim da se takva cijena ne može baš ničime opravdati, ni tehnologijom ni materijalima koji su implementirani u nekom kabelu.

7. Imaju li svi vaši kabeli nekakav zajednički, kućni zvuk? Objasnite.
Naši kabeli zasigurno imaju zajednički zvuk zbog primjenjene "4VRC tehnologije". Naši kabeli na papiru i prema mjerenjima imaju odlične karakteristike, a u stvarnosti zvuče vrlo neutralno i prirodno.


U ime američkog proizvođača LAT INTERNATIONAL [www.latinternational.com] odgovore je dao Lou Anthony Tumolo, vlasnik firme.

1. Ako osoba ima pojačalo vrijednosti 1.000 EUR, front-end vrijednosti 1.000 EUR i zvučnike vrijednosti 1.000 EUR, koliko novaca bi on/ona trebao uložiti u kupnju kabela?
Za takav bih sustav preporučio naš IC-200 mkII interkonekt (325 USD), zvučnički kabel oznake SS-800 mkII (397 USD) i digitalni kabel (ako je potreban) oznake DI-20 mkII (99 USD). Radi se ukupno o 821 USD, iz toga se može zaključiti da u kupnju kabela treba uložiti cca 20-30% ukupne vrijednosti audio sustava.

2. Ručno proizvedeni ili strojno proizvedeni kabeli? Što je bolje? Ima li razlike?
Često ćete u katalogu ili reklami nekog proizvođača vidjeti natpis "hand-made". To bi trebalo značiti da se radi o kabelu u koji je majstor uložio cijeloga sebe, da se radi o kabelu čiju je geometriju taj isti majstor sam ispleo. No, da li je to dobro? Taj majstor nije stroj, on nije sposoban proizvesti seriju identičnih kabela. Ljudska ruka to naprosto ne može! Ja ne bih nikada kupio kabel koji je netko ručno ispleo, ručno izradio, takav kabel je neponovljiv. To znači da ćete unutar iste serije imati mnogo različitih kabela, a svaki od njih će nositi istu oznaku. Koliko različitih varijacija će jedan isti kabel imati?

Kada kupujem high-end kabel, ja želim znati da sam kupio kabel koji je proizveden točno prema nečijim specifikacijama, želim kabel koji svira točno onako kako je to njegov inženjer zamislio. Da želim kupiti objet d'art, kupio bih ga u muzeju ili antikvarnici.

Svi L A T International kabeli su strojno proizvedeni. Možete biti sigurno da su svi kabeli unutar neke serije identični, svi su proizvedeni točno prema inženjerskim nacrtima. Možete uzeti naš prvi i zadnji kabel iz iste serije - oni će svi biti potpuno identični. To nije slučaj s ručno proizvedenim kabelima.

3. Banane ili vilice? Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Ja vjerujem da vilice zvuče bolje. To je zato jer vilice imaju veću kontaktnu površinu koja daje bolji prijenos signala.

4. Locking ili non-locking konektori? Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Ja preferiram non-locking RCA konektore. Locking konektori su veliki, glomazni i teški, a puno metala u konektoru nije dobro, puno metala može uzrokovati fazne greške, izobličenje signala i distorziju. Što manje metala - to bolje! Eichmannov bullet plug je pionir tog koncepta, a takvo razmišljanje vrijedi i danas. Ja preferiram naš vlastiti "RCA-N" non-locking konektor jer ima malu masu, a zvuči bolje od našeg locking konektora.

5. Bakreni konektori, pozlaćeni konektori, rodijumski konektori... Što je bolje? Ima li razlike? Objasnite.
Ja vjerujem da pozlaćeni bakar ili pozlaćena bronca daju najbolji zvuk. Iskreno, ne znam zašto je tome tako! Znam da posrebreni konektori ne zvuče dobro iz više razloga, a neki proizvođači kabela se hvale sa svojim srebrnim konektorima i tvrde da ti konektori zvuče bolje od bakra ili pozlaćenog bakra. Ali to je tek marketinški trik. Ja vjerujem da srebrni konektori zvuče oštro i svijetlo, sličan je efekt i kod kabela koji koriste posrebreni bakar...

6. Koje je vaše mišljenje o kabelima koji koštaju 20, 30 ili 40 tisuća EUR?
Ja mislim da većina tih kabela ne zvuči bolje od kabela koji koštaju manje, L A T International je dobar primjer. Mislim da su takve cijene vrlo bezobrazne, žao mi je da postoje ljudi koji kupuju takve kabele u uvjerenju da su dobro potrošili svoje novce.

7. Imaju li svi vaši kabeli nekakav zajednički, kućni zvuk? Objasnite.
Ne, naši kabeli su dizajnirani tako da budu neutralni bez prepoznatljivog zvuka.