ZNANSTVENI OBJEKTIVIZAM I HIGH END AUDIO

ili... zašto proizvođači i distributeri High End Audio opreme misle da je testiranje uređaja dio marketinškog procesa

  tekst: Dalibor Kasač, svibanj 2013 [www.ap-linux.com]

Pažljivo pročitajte slijedeći odlomak:
"I contend that such tests are an indictment of blind listening tests in general because of the patently absurd conclusions to which they lead. A notable example is the blind listening test conducted by Stereo Review that concluded that a pair of Mark Levinson monoblocks, an output-transformerless tubed amplifier, and a $220 Pioneer receiver were all sonically identical." ("Do All Amplifiers Sound the Same?" published in the January, 1987 issue)

Evo i doslovnog prijevoda:
"Tvrdim da su takvi testovi (misli se slijepe testove audio uređaja) optužnica svim slijepim slušnim testovima zbog apsurdnih zaključaka do kojih dovode. Značajan primjer je slijepi test proveden od strane Stereo Review-a, u kojem je zaključeno da su Mark Levinson cijevni OTL monoblokovi i $220 Pioneer receiver sonično identični." (Članak "Da li sva pojačala zvuče jednako?” iz siječanskog izdanja 1987.)

Za sada neću spominjati ime autora ove tipične zamjene teza, već je sasvim dovoljno reći da pripada eliti mainstream audio lobija i da njegovo mišljenje o slijepim testovima audio opreme dijele uglavnom svi udarni High-End Audio portali. Da, audio lobija. Ne možete zvati nekoga recenzentom audio opreme, ako smatra da je znanstvena metoda kojom se isključuju subjektivne pogreške u evaluaciji u stvari pogrešna, jer dovodi do (po njegovom mišljenju) apsurdnih zaključaka. Nazivate li rezultate slijepog testiranja koje niste očekivali apsurdnima, onda ne testirate nego - lobirate.

Prije puno godina (1976.) u Francuskoj je održano slijepo testiranje vrhunskih vina. Danas je taj događaj poznat pod imenom The Judgement of Paris, a karakterizira ga rezultat koji je šokirao svjetsku enološku elitu. Suprotno svim očekivanjima eksperata, vrhunska vina iz Kalifornije bila su u slijepom testu značajno bolje ocijenjena od vrhunskih vina iz Francuske. Autor odlomka s početka teksta bi vjerojatno rekao da takav test treba osuditi, jer je zaključak sudionika testiranja apsurdan. Pa svi znaju da su Francuska vina najbolja – kad im vidite etiketu i cijenu. U direktnom vizualnom kontaktu sa skupom bocom francuskog vina, eksperti enologije zapadaju u istu zamku kao i recenzenti s glavnih Hi End Audio portala ili časopisa, u direktnom kontaktu s cijevnim mono-blokovima nekog High End branda. Upravo zbog toga i postoji slijepo testiranje.


Proanaliziramo li malo tvrdnje koje navodi autor uvodnog odlomka, nekoliko činjenica odmah upada u oči. Teza je, dakle, da slijepi testovi audio opreme donose apsurdne rezultate i da su zato neupotrebljivi (!). Iz te tvrdnje proizlazi zaključak da on prilikom testiranja očekuje neke druge rezultate (kao što su i enolozi očekivali sasvim druge rezultate od vina iz Kalifornije i Francuske), koji po njegovom mišljenju ne bi bili apsurdni, a dobili bi se tijekom testiranja u kojemu sudionici testa vide uređaj kojeg testiraju. Pretpostavljam da bi autoru takve subjektivističko-konfabulativne teze najviše odgovaralo da sam, u svojoj slušaonici u miru "proučava" uređaj i onda formira mišljenje o "testiranom" uređaju, koje je u stvari i očekivao.

Dakle, nisu rezultati slijepih testova apsurdni nego je apsurdna teza koju zastupa autor uvodnog odlomka. U njegovom stavu, kojeg zastupaju uglavnom glavni high end audio portali, sadržan je sav korupcijski naboj audio "testiranja" koje ne koristi objektivnu metodu.

Kao što sam već spominjao u svom osvrtu Hi-Fi je mrtav, živio Kef Muon, slijepo testiranje je jedini način objektivnog utvrđivanja istine o nekom audio uređaju, a njegova nezamjenjivost u znanstvenim testiranjima uopće je neupitna. U suvremenom High-End Audio košmaru, recenzentska elita (koja je praktično opinion leader i značajno utječe na kupce audio opreme) očekuje rezultate testiranja koji po njihovom mišljenju nisu apsurdni. Drugim riječima, ako nekim objektivnim načinom testiranja (kojeg koristi cjelokupna svjetska znanost) dođemo do drugih rezultata (koje gurui high end audio scene ne očekuju), to možemo odmah zaboraviti jer su takvi rezultati apsurdni i treba ih odmah osuditi i proglasiti nevažečima. Nakon toga samo nedostaje Sveto Pismo High-End Audia, sročeno od "eksperata-subjektivista", koji zamjenom teza vuku za nos audiofile i uz pomoć subjektivnih osvrta, koje nazivaju testovima, vrše marketing za audio industriju.

Bez obzira na sve navedeno, utjecaj High-End Audio Olimpa na obične smrtnike je ogroman. Konfabulacije o savršenom zvuku iz drastično skupih stereo komponenata (slične konfabulacijama o francuskim vinima), o kojima većina hrvatskih audiofila može samo sanjati, još uvijek imaju gotovo "zakonodavnu" težinu. Neutemeljene i sasvim subjektivne analize iz High-End Audio mainstreama pronalaze finalni put u domove audiofila putem distributera i trgovaca audio opreme. Kako nekome uopće može pasti na pamet da kupi neku stereo komponentu temeljem preporuke recenzenata koji smatraju da slijepo testiranje audio opreme donosi apsurdne rezultate i da ga zato treba osuditi? Međutim, svi će vas distributeri audio opreme ponosno uputiti upravo na neku od takvih recenzija.

Arogancija kojom vladari High-End Audio scene negiraju zdrav razum i znanstveni objektivizam je poprimila religiozni karakter. Ako nešto podvrgnete objektivnom, slijepom testu, Audio Olimp bacit će na vas anatemu, a rezultate vašeg testa proglasit će apsurdnim. Jer ako ne vjerujete u njihove subjektivne "analize" audio opreme, nemate što tražiti na audio sceni. Tamo se sve što nije apsurdno već unaprijed očekuje i zna.

Na žalost, upravo je takav pristup testiranju skupih audio komponenata doveo do polaganog, ali sigurnog odumiranja ovog, inače prekrasnog hobija.

Ako ne želite poput ovaca slijediti smjer kojeg određuje glasno režanje i lavež subjektivizma High-End Audio recenzija, dogovorite se s prijateljima i organizirajte male slijepe testove stereo opreme, prije svega High-End audio kabela. Rezultati će vas sigurno iznenaditi, a na taj način bit ćete i sasvim sigurni što ste u stvari čuli (ili uopće niste primjetili razliku) i što je u vašem Hi-Fi sistemu potrebno promijeniti.

Pa ako vas i sve to ne interesira i ne želite se zamarati s tako kompleksnom problematikom, današnji kompaktni audio sistemi namijenjeni prije svega reprodukciji komprimiranih digitalnih formata su dovedeni do "savršenstva". Uživajte...


Jedan od malobrojnih objavljenih slijepih testova audio opreme je održan 2006. godine u Španjolskoj. Rezultat je pokazao nedvosmisleno da 38 audiofila ne može uočiti razliku između jeftinog stereo sistema od 700 $ i onog skupog čija cijena premašuje 12.000 $. Detalji o tom zanimljivom događaju slijede uskoro...

INDEKS - ZNANSTVENI OBJEKTIVIZAM



Komentirajte ovaj članak!
Pošaljite svoje komentare putem maila
Komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti