Miro Kranjc nalazi se na čelu slovenske firme SoulSonic koja se bavi proizvodnjom zvučnika, a njihov model Impulse je na ovogodišnjem CES-u u Las Vegasu proglašen jednim od ponajboljih zvukova. 22. lipnja je u ljubljanskom Ubiqu održana prezentacija ovih zvučnika, to je bio dobar povod za ovaj intervju...
intervjuirao: Marko Pecotić, lipanj 2011
● Dobar dan! Predstavite nam se u nekoliko riječi.
Ja sam Miro Kranjc, a gradnjom zvučnika se bavim zadnjih 20 godina. Ovi zvučnici su nastali kao rezultat traganjem za nečim što bi mene osobno zadovoljilo...
● 20 godina se bavite zvučnicima u nekoj firmi ili u samogradnji?
Da, u samogradnji. U tih 20 godina probao sam gotovo sve principe rada zvučničkih kutija, polarnih karakteristika, skretnica, proučavao sam i ionske visokotonce (opa.ur. – radi se o tzv. "plazma visokotoncima"), bavio sam se i hornama… Na kraju sam zaključio da je dipolna konstrukcija zvučnika ono što je meni najdraže. Ni dipol nije savršen, savršen zvučnik ne postoji. I taj moj zvučnik je kompromis, ali takav oblik kompromisa je meni najbliži. U ovom slučaju kompromis se svodi na veličinu zvučnika, ovakav zvučnik ne možete smanjiti na metar i očekivati neke ozbiljne performanse, to je ipak open baffle dipol zvučnik. Recimo, iskoristivost jednog mog bas drivera u kutiji bi bila par decibela viša nego što je sad s četiri drivera izvan kutije. Ali ipak, kutija je kutija.
Ja sam već davno odlučio da se zvuk kutije nikako ne može prevazići nekakvim dampiranjem ili učvršćivanjem kutije, zato sam i išao u pravcu zvučnika bez kutije. A tu pak osnovna konstrukcija treba biti jako čvrsta, ona ne smije titrati.
Ovakva konstrukcija zvučnika je meni najdraža, ona je najbliža poimanju živog zvuka.
● A koje su osnovne zvukovne razlike između zvučnika koji stoji u kutiji i zvučnika koji stoji na dasci? Da li je reprodukcija pozornice jedna od najvažnijih razlika?
Ne! Način propagiranja zvučnih valova kod zvučnika bez kutije se odvija po sound-velocity principu, a klasične kutije šire zvuk po sound-pressure principu. Ja mislim da je to najvažnija razlika. Naime, ako je open baffle zvučnik primjereno podešen po cijelom frekvencijskom spektru, tu možete dobiti velike količine basa bez da nastane slušni zamor, i to je najvažnija razlika. Neki kažu da je posebnost dipol zvučnika način na koji oni rekreiraju pozornicu, ali to nije istina.
Kod mojih je zvučnika posebno i to što ja imam ribon koji je line-source, to je linijski izvor zvuka, a većina zvučnika ima point-source, tj. točkasti izvor zvuka. Mada ni moj line-source nije idealan, ideal bi bilo da imam ribonsku liniju od poda do stropa. Ja imam line-source koji je 2 metra visok, njemu se near-field rasteže do tri puta njegove visine (skoro do 6 metara). A kod point-source zvučnika se taj near-field rasteže svega desetak centimetara. To znači sljedeće: svaki put kada dupliramo slušateljevu udaljenost od line-source zvučnika, njegov pritisak pada samo 3 decibela, a kod point-source zvučnika pada čak 6 decibela. Ako stojimo metar ispred 2 metra visokog ribona, mi ćemo i dalje čuti mnogo toga, ovdje je sweet-spot puno širi. Ako se pomaknemo i unazad, i dalje ćemo sve čuti jasno kao da smo u prvom redu.
● Dipolni zvučnici nisu osjetljivi na bočni zid, mogu stajati blizu njega, ali su dosta osjetljivi na stražnji zid. Da li ste imali i opciju da bas driveri budu postavljeni u kutiji, a ostali driveri da stoje na dasci? Naime, što? U tom slučaju se zvučnik može postaviti blizu stražnjeg zida, dok je u slučaju Vaših zvučnika potrebno mnogo prostora između leđa zvučnika i zida.
Da, to je istina, to pokazuju i moja slušna iskustva. Ovaj se zvučnik ne može postaviti bliže od 1 metra od stražnjeg zida. A i to je premalo, zato što su refleksije sa stražnje stijene prebrze. A jedna novija teorija kaže da bi osnovna pozicija za smještaj dipolnog zvučnika, pozicija od koje startamo sa smještajem u prostoru, trebala na biti na 1/3 dužine sobe.
● Model Impulse je 3-sistemac?
Ne, on je 2-sistemac. Svi bas driveri sviraju paralelno, a rez skretnice je već na 500 Hz. Za takav rez sam se odlučio temeljem slušnih iskustava. Naime, ja sam veliki fan planarnih zvučnika, recimo modela Magnepan 20.1, ali neke su me stvari kod tih zvučnika i jako smetale. Ja sam zaista detaljno prostudirao sve te svjetske dipolne zvučnike kao što su Apogee, Carver Amazing... Nikada nisam volio Wilson Audio, Avalon ili Magico zvučnike, takav zvuk mi je prenaporan za slušanje. Moja temeljna misao je bila - planarni zvučnici su ono pravo, a mane tih zvučnika ću pokušati riješiti.