DISKOVI ZA PAMĆENJE, VOL. 13

Stray Cats "Stray Cats"


  tekst: Marko Pecotić, studeni 2007

Rockabilly kao stil, kao način zivota i razmišljanja i kao muzika zauzima posebno mjesto mom srcu, to su moji korijeni... šmrc, šmrc... OK, dok još niste počeli vaditi rupčiće zbog ovolike patetike, evo nekoliko faktografskih podataka. Rockabilly kao muzika i kao trend je na ovim prostorima od većine ljudi pogrešno doživljavan kao nešto usko povezano s filmom Briljantin (veza je slaba), ili pak s Elvisom (također uglavnom pogrešno, jer Elvis je u svojoj karijeri snimio samo jedan rockabilly album pod nazivom "Sun sessions"), a u ovim krajevima je termin rockabilly često bio povezivan i s Fantomima, tinejdžerskom pop-rock'n'roll atrakcijom koja je bila popularna početkom 1990-ih.

Rockabilly kao takav je nastao u srpnju 1954. godine kada je dečko zvan Elvis Aaron Presley ušetao u Sun records u Memphisu željeći snimiti EP vinil pjesmu za svoju majku... Sve ostalo je što se tiče njega dobra znana povijest... Elvis je kao što rekoh snimio tek jedan rockabilly album, no uz njega na sceni se pojavio čitav niz drugih izvodača kao što su Johnny Burnette trio, Carl Perkins, Joe Clay, Eddie Cochran, Gene Vincent, Johnny Carroll, Joe Clay i mnogi drugi. Krajem pedesetih i početkom šezdesetih rockabilly je jenjavao, a kao revival se ponovo javlja krajem sedamdesetih kroz opće usvojeni naziv "neo-rockabilly", a paraleno s njime nastaje i novi pravac pod nazivom "psychobilly" kao mješavina punka i rockabillya.

Druga polovica sedamdestih i osamdesete su i za psyhobilly i za neo-rockabilly bile najuspješnije godine. Kao i s većinom stvari u ono doba, Jugoslavija je i s novim glazbenim stilovima kaskala za Zapadom. Pa tako, dok je rockabilly revival u Europi nastao krajem 1970-ih, rockabilly scena u Zagrebu je počela djelovati 1985 ili 1986., ubrzo su nastali i mnogi lokalni bendovi (kao ponajbolje iz onog doba ističem Greaseballs i Mississippi Queen), a ni gostovanja inozemnih bendova nisu bila rijetkost. Po gostovanjima inozemnih bendova je najslavnija godina 1990. kada su neki od najboljih engleskih neo-rockabilly bendova svirali u Kulušiću, a ta ista godina je kulminirala 8. prosinca 1990. kada je u Domu sportova svirao Jerry Lee Lewis. Uglavnom, tih par godina smo po broju tjednih rockabilly partya bili na razini jednog Londona.

No, kao i svaki trend, i rockabilly kao jedna gotovo masovna pojavala ili zaraza u Zagrebu se ubrzo ugasio, te zagrebačka rockabilly scena danas broji nekoliko desetaka aktivnih pristalica.

Najpoznatiji bend s neo-rockabilly scene bili su The Stray Cats. Ovim člankom predstavljam njihov prvi istoimeni album izdan 1981. godine, s kojega su izbačena tri singla koji ulaze na engleske top liste, a bend u kratko vrijeme stječe svjetsku slavu. Uglavnom, radi se o ploči koju imam doma u nekoliko različith izdanja, radi se o albumu koji sam do danas preslušao vjerovatno više od tisuću puta (i dok ovo pišem, ova ploča svira s gramofona). Uz napomenu da na ondašnjem licencnom Jugoton izdanju nije objavljena pjesma "Storm the Embassy" koja govori o sovjetskoj agresiji na Afganistan. Uglavnom, ovo ploča i danas, nakon toliko godina, zvuči tako uzbudljivo i svježe. Ovo je ploča koja me vraća u doba kada smo od staraca žicali lovu za izlaske, doba kada smo se borili s prištevima, doba kada smo običavali prije odlaska na party sjesti na klupicu u parku i podijeliti najjeftinije vino, doba kada je Zagreb bio drugačiji i bolji, cijela država je bila normalnija, a i mi smo bili nešto mlađi.

YouTube linkovi:
Rock This Town
Stray Cat strut
Rumble in Brighton - live Paris 1981
Double talkin' baby - live USA 1983
Rock this town - live
Rock this town - live NYC 1983
Storm the embassy - live Rockpalast WDR
Rock this town - live LA 1983
Rumble in Brighton - live Tokyo 1990
Runaway Boys - live Tokyo 1990
Rock this town - live 1981
Rock this town - Rockpalast WDR

Komentirajte ovaj članak!
Pošaljite svoje komentare putem maila
Komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti