"RAZMILJANJA O REFERENCI ZVUKA"
tekst: Dean Baričić, svibanj 2007
Često se u audio krugovima i žargonu rabi termin «živa glazba» u smislu
referentnog zvuka audio sistema, na neki nacin kao Svetim Gralom. Usudio bih se
primijetiti, s čime se možda mnogi od vas ne moraju složiti, kako se radi u
određenom smislu o «kvadraturi kruga». Naime, znano je da svaki živi zvuk kada
biva zapisan na neki medij, prolazi kroz sijaset elektronickih naprava, pocev od
mikrofona do tonskog pulta, pa biva prebacivan na neki od medija, da bi tek
potom bio «gurnut» kroz elektroničke naprave za reprodukciju, od izvora zvuka do
zvučnika kao krajnjeg cilja. Po sebi je posve razumljivo da na putu od realnog i
stvarnog zvuka do onog reproduciranog ili kako neki znaju reći ponovo
produciranog, taj mali signal doživljava razne uplive i utjecaje. Da li je onda
uzaludan trud nas aduiofila, koji se velikom pažnjom i ljubavlju pokušavamo
dočarati što vjerniju reprodukciju originalnog zvučnog zapisa i događaja. Rekao
bih da trud sigurno nije uzaludan, jer da nije njega, kao ni mnogih pionira
audia koji su nastojali povećati kvalitetu kao snimanja, transmisije, tako i
konačne reprodukcije, ne bi bilo niti današnjih dostignuća i kvalitativnih
pomaka. Ali isto tako osoba koja se bavi ovim hobijem treba biti svjesna sve
relativnosti i realnih fizikalnih ograničenja u istim nastojanjima. Nadalje bih
rekao da ponekad, kao što znam iz vlastitog iskustva, znamo biti prežestoki
kritičari repoduciranog zvuka koji čujemo na nekom od audio sistema i o kojem
sudimo na temelju nekoliko nama «referentnih» diskova ili ploča. Niste li se
ikad zapitali što ta «referentna» snimka ustvari predstavlja? Da li je to samo
vrlo uspješna snimka ili možda nešto više?
Kako je poznato da je ljudski sluh najistančanije u području registra
ljudskog glasa, utoliko značajniju pažnju treba posvetiti reprodukciji ljudskog
glasa pri slušanju sistema. Pri tome je jasno da nemam namjeru zanemariti i
omalovažiti tonski spektar ispod i iznad registra ljudskog glasa koji pridonosi
jednog drugoj dimenziji reproduciranog zvuka. Utoliko moram primjetiti da osobno
mogu na određeni način uživati, i to u punom smislu te riječi, slušajući i mono
radio Tivoli. Primjetio sam da sam do sada znao rabiti izdvojeni termin ZVUKA od
glazbenog konteksta. Nadalje isto tako zvuk sam po sebi može biti informacija,
lajanje pasa, zvuk sirene, šum vjetra ili kišnih kapi, ali uz glazbene taktove
pjevanja ili instrumenta i emotivni doživljaj. Nameće mi se pitanje dinstikcije
zvuka kao informacije i kao sadržaja. Isto tako sam čuo da neki od audiofila
testiraju svoje nove uređaje na način da slušaju pozadinske šumove pri živim
izvedbama i snimkama, kao primjerice kašljucanja publike, listanja partiture i
sl., a u stvari ne znam kamo to vodi i kakvu važnost to ima. U tom svijetlu bih
postavio pitanje: da li je malom djetetu referentni zvuk majčinog glasa? Rekao
bih da jest. U tom smislu, a s velikom ogradom, rekao bih da je i nama
audifilima, na određeni način možda podsvjesno referentan zvuk vlastitog
sistema. Često sam znao slušati komentare audio prijatelja i znanca koji bi
znali uspoređivati zuk mojeg sistema sa vlastitim vrlo jasnim riječima: «kod
mene to zvuči drugačije». I to drugačije je ona mala navezanost na ono što
najćešće slušamo, naravno od reproduktivne glazbe. Moram naposlijetku primjetiti
da ta navezanost kod audiofila predstavlja u stanovitom smislu ograničenje.
Ograničenje na način da se sve svodi na jednu mjeru. Završio bih ova
razmišljanja, na način da izrazim svoju prosudbu da osoba koja se ozbiljno i
dugo bavi ovim hobijem upravo treba iskočiti iz te uske vizure pogleda, bolje
rečeno slušnog iskustva kada se susreće s novim iskustvom, te prihvatiti s
veseljem i druge kutove slušnih iskustava, nadilazeći pri tome sva realna
ograničenja. Naposlijetku bih rekao da možda nema istinskog referentnog sistema
s kojim bi svi ljubitelji reproducirane glazbe bili istinski zadovoljni i u
svemu suglasni.
Pošaljite nam svoje komentare putem maila
Najbolje komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti