AUDIO ANTOLOGIJA
vol. 5
Prijatelju zdravo,
jo jednom ću probati Jankove strujne kabele, iako mi je slika jasna. Naime, ti kabeli su odlični, pogotovo za ljude koji imaju srednju ili niu klasu sistema i nemaju strujni filter. Tu se nedvojbeno događaju pozitivna i realna čuda. Mislim da filter za struju, plus ti kabeli, a koji su filter na filter, upravo ne timaju zajedno. U mojem sistemu - ili filter ili kabeli. Pomak je (samo se treba potrefiti prava kombinacija, tj. koji kabel će staviti i gdje) unutar tih 5-6% u basu i prozračnosti zvučne slike, tj. zraku oko instrumenata. Stvarno mi se čini da je 4.200 kuna puno love za takvo to. Ponavljam, ne pokuavam uićariti, tj. biti je*en i ostati nevin. Pokuavam tek odvojiti subjektivno od objektivnog.
I hvala ti to si shvatio moju nedoumicu i to si mi potvrdio ono to sam pred "skokom" kvalitete zvuka - a koji je bio impresionistički u smislu par detalja, točkica i boja vie - ipak zaključio: nema smisla. Četiri hiljade dvjesto bilo čega, hrvatskih kuna ili indijskih rupija, nije mačji kaalj. U mojem slučaju bi to bila lova bačena kroz prozor. S druge strane, da se s tim kabelima u zvuku desilo ita stvarno bitno, četiri hiljade bilo koje valute bi bilo malo para. Mislim da me razumije. Da nemam strujni filter, stvari bi bile drugačije.
Tu se vraćamo na filozofiju (zvuka) stvari. Jako je teko odrediti to je točno i to ima smisla, a to je čisto konzumersko lutanje. Postoje dvije različite dimenzije onoga to od zvuka traimo: jedna je "tehnička", ona u kojoj je bas prisutniji, visoki prozračniji, dimenzija koja trai hi-fi reprodukciju zvuka na koje je nae uho naviklo sluajući muziku uivo. Druga, posve različita dimenzija je: vlastita (nova) nesposobnost da se doivi muzički ili ini (zvučni) doivljaj. Jedno ima veze s drugim samo u nekakvim "općim" okvirima unutar kojih je normalno da iole bolji zvuk čini i veće zadovoljstvo, tj. olakava doivljaj emocije muzike. Ali, dalje od "normalno dobrog zvuka" koji ti prenosi SVE ono to ti dua stvarno trai, sve to ostalo postaje vrlo subjektivno, a tu cifre dobijaju jednu, pa i par nula vie.
Ozbiljan hifista mora teiti slaganju sustava s kojim će moći doivjeti Muziku iako mu basevi nisu najdublji, iako mu srednji itd, jer najprostije rečeno - bit cijele priče nije doivljaj 5% dubljeg i definiranijeg basa ili 10% visokih koji kotaju x love vie. Ako audiofil uđe u "tehničku priču hi-fija", i najmanji postotak poboljanja zvuka se plaća ZLATOM. I sve skupa te ne vodi do nikakvog doivljaja vie - naprotiv, to postaje rupa bez dna.
Ovdje govorimo o dva različita pristupa, o "tehničkom" i "muzičkom" pristupu hi-fiju, o dvije posve različite stvari. A koje se tako lako zamijene... K tome, cifre i cijene proizvoda su nebitne, puno je bitnija sinergija među aparatima, imao sam prilike čuti mnogo loe sloenih, a vrlo skupih hi-fi sustava.
Pozdrav!
... par dana kasnije...
Ciao,
sasvim si u pravu kada kae da je suludo izgubiti pamet radi moje ego-tripne fiksacije na nekakve detalje u zvuku koji ne idu onako kako bih ja elio. Istina je da sam se u jednom trenutku zanio i da je od prole jeseni, kada sam krenuo popravljati sound, prolo i par nervoznih dana. Naime, strujni filter i jedan novi par interkonekta su donijeli 90% onoga to sam očekivao. Ali problemi su počeli kada mi je Jakov donio ta dva strujna kabela - prvih desetak sati sluanja su bili doslovce ČAROBNI. Nisam mogao vjerovati vlastitim uima, taj prvi dan je mojom sobom plovio zvuk koji ovi zidovi nisu čuli. Drugi dan je bilo sve drugačije, peti isto tako, esti si i ti imao prilike čuti (brzo ti je dosadio) - Dobri Duh Zvuka je isčeznuo. A Janko je počeo ubrzavati stvari i zvao me i po tri puta dnevno. Naravno da ga ne okrivljujem, ao mi je samo to me sve to iivciralo i pokvarilo dobar filing.
Da ti odgovorim na neka pitanja: ja sluam muziku 2-3 puta tjedno, i u pravu si - isključivo na CD-u. Moj fono-pre ima isključivo ili skoro samo visoke, vjerojatno je i popustio budući da je star preko 25 godina. Ali u drugoj sobi imam jo jedan gramofon Sansui sa zvučnicom koja je MM tako da ću preskočiti pre-pre. Bumo vidjeli, tj. čuli.
Jankove kabele sam davno vratio vlasniku i nedoumica je prola. Istina je da su ti kabeli produbljivali bas, ali u kombinaciji sa strujnim filterom cijela zvučna slika je bila neshvatljiva i nerealna, tj. hibridna, kao u nekoj drugoj dimenziji. Neto poput prvih CD uređaja u usporedbi s najboljim gramofonima onog doba. Da nisam imao filter, sigurno da bih ih kupio. U nekakvoj srednjoj klasi sistema nema sumnje da podie sve ivo: zvučnu sliku koja ode u dubinu, tj. konačno se osjeti dubina bine, basevi itd. Samo, to ipak nije za mene.
Da, da, tako je lijepo imati A klasu. Jako lijepo, pogotovo ljeti... Moram ti priznati da sam nekoliko ljeta, koje sam silom prilika proveo kod kuće, vrlo ozbiljno razmiljao da čim dođe jesen - PRODAJEM pojačalo i predpojačalo i kupujem BILO TO, samo da nije u A klasi!!! Sasvim sigurno da ću isto pomisliti i ovo ljeto.
Pozdrav!
... par dana kasnije...
Dragi prijatelju,
Da se vratimo na problematiku zvuka. Ono "osnovno" je u itekako jasno: podijelimo zvuk na dvije različite strane: tehničku i psihičku. Jer upravo od te dvije komponente (koliko god one imale svoje nebrojene grane i grančice) se cijela priča u globalu sastoji. I obje su neuhvatljive - jedna malo vie, druga malo manje...
to se tiče tehničke, tj. električne strane, sigurno da je razlika u kvaliteti reprodukcije itekako objektivna i neovisna o psiholokoj dimenziji priče. Konketno, neki uređaji su bolji od drugih, često i neovisno o cijeni. Moj prvi prvcati sistem: Nad 3020 (jo ga imam iako ga ne upotrebljavam već 20 godina), Thorens TD 160 B MkII s Grace i Supex iglom i ručkom i zvučnicima AR 28s je TAKO DIVNO zvučao da je to iznenadilo, u ono doba i najokorjelije i profi stručnjake u domeni. Cijeli sistem je kotao dananjih cca 2.000 Eura, ako ne i manje. A razlika između ovog dananjeg sistema je, to se cijene tiče minimalno peterostruka, ali to se zvuka tiče - globalno sluano, nije niti dupla!
Ali neovisno o cijeni, sve to skupa ima jedan limit, jednu granicu koju ne moe preći pa makar da si i milijarder. A takve milijardere (stvarno milijardere) i njihove uređaje sam imao prilike sluati diljem Europe. Jedan od njih je bio sin poznatog grčkog kompozitora u čijem stanu i studiju sam bio u par navrata. Elem, elim ti reći da je taj sistem zvučao impresivno samo to mu je neto falilo...
Ostavimo krajnosti i vratimo se u nau normalu: koje god kupili pojačalo, zvučnike ili kabele, UVIJEK neto dobijemo, ali UVIJEK neto i izgubimo. I to je stvarnost i krajnja granica svega. Da li se meni ili tebi vie sviđa ovaj opseg, zvuk, detalj ili moda neto drugo ili treće - tu priča postaje POSVE INDIVIDUALNA.
to se tiče psiholoke strane, ona je rastezljivija i od vakaće gume, jo subjektivnija od tehničke. Od raznih psihičkih stanja u kojima se svakodnevno nalazimo, pa sve do naih dobrih ili loih elja... Da ne govorimo o ego-tripovima posjedovanja zvuka i uređaja, pa do promjene slunih mogućnosti s godinama. Toliko varijanti dobrog (i loeg) zvuka postoje, da i nije nikakvo čudo da u svemu tome profitira uglavnom - hifi industrija. Kad se nije u stanju prodavati objektivna ljepota, prodaje se surogat, impresija, rekla-kazala, psiholoka propaganda, IDEJA o ljepoti. I to je taj drugi limit.
I tu je (bes)kraj priče, ostalo su samo varijacije, igranja, lijepa igranja, runa igranja - nije bitno - igranja...
A ti postavlja vrlo dobro, sutinsko pitanje: čemu sva ta probavanja, nezadovoljstva, nerviranja? Zar ne postoje realniji problemi od hi-fija?
Često puta, pogotovo kada mi hi-fi eksperimenti ne bi uspjeli (a to je najčeće!), kada sam bio nezadovoljan i frustriran zvukom, pitao sam samoga sebe to to ja uopće radim? Da li je ono to ja u zvuku traim samo nepostojeći plod moje mate ili to to traim stvarno i postoji ili je to pak plod drugih problema - puno bitnijih problema od kojih nesvjesno bjeim? Svatko neka za sebe dade odgovor na ovo pitanje.
Bilo kako bilo, kako sam ti posljednji put rekao, imam jedan zvuk u glavi, imam ideju o zvuku, djelomično i doivljenu. Malo zvuči blesavo, poneto i prepotentno spram teine i skoro objektivne nemogućnosti realizacije tog zvuka iz moje mate, ali ako ponovno ne popustim vlastitom Vragu tj. urbi, nestrpljenju, razmaenom htijenju... Ali ipak se radi o igri, ničemu vie. Netko voli nogomet, netko troi vrijeme na enske (blago njemu), na aute, danas svi troe svoje vrijeme na posao i zaradu, a ja sam izabrao beskonačnu potragu za dobrim zvukom. Ja ga u dobroj mjeri i imam i potpuno se slaem s tobom. Da nije tako, ne bih sluao tako često muziku... Da skratim, probao bih promjenom pojačala doći blie soundu kojem teim! Radi se o jednom francuskom pojačalu koje sam neki dan sluao, zvuk je bio nevjerojatno ugodan, precizan, detaljan i divan. Mislim da bi svatko konstatirao da se za ovakav zvuk i ovakvu razliku u zvuku stvarno valja pomučiti, naravno - to sve skupa i platiti.
Pozdrav!
Poaljite nam svoje komentare putem maila
Najbolje komentare ćemo objaviti u rubrici Pisma i Savjeti